Minerii din Carpați: Invenția roții documentată de un studiu recent, veche de 6.000 de ani
Teoriile cu privire la locul de origine al roții sunt diverse, iar una dintre acestea se concentrează asupra munților Carpați, unde minerii din urmă cu șase milenii ar fi dezvoltat roți funcționale pentru a-și facilita munca. Recent, un studiu a adus noi dovezi care susțin o teorie formulată în 2016.
Deși momentul precis în care au apărut primele vehicule cu roți rămâne incert, se estimează că s-ar fi întâmplat între 4.000 și 3.500 î.Hr. Potrivit cercetărilor, locuri precum Mesopotamia, spațiul nord-pontic, arcul carpatic și Europa Centrală sunt considerate candidate. Cea mai veche reprezentare a unui vehicul cu roți a fost descoperită pe un vas din Polonia, datând de aproximativ 5.500 de ani.
Primele roți de lemn, cu o vechime de 5.200 de ani, au fost găsite în Slovenia.
Există o dispută continuă cu privire la originea roții, dacă a fost inventată într-o singură regiune, cum ar fi Mesopotamia, sau dacă a fost dezvoltată în mai multe locuri în mod simultan în prima parte a celui de-al patrulea mileniu î.Hr.
Teoria conform căreia minerii de cupru din Carpați au fost responsabili pentru invenția roții, apărută acum 5.500 – 6.000 de ani, îi aparține istoricului Richard Bulliet, care este acum coautor al noului studiu ce susține această ipoteză.
Cercetătorii identifică trei invenții fundamentale ce au stat la baza apariției primelor roți funcționale, etapa finală fiind integrarea roților pe un ax pentru a permite rotația independentă.
Deși studiul nu se bazează pe descoperiri arheologice recente, a fost utilizată mecanica computațională și designul pentru a recrea procesul de dezvoltare a roții.
Primele roți erau realizate din trunchiuri solide de copac și ulterior, s-au construit prin asamblarea a trei plăci cu ajutorul unor elemente din lemn sau metal. Roțile au fost apoi scobite pentru a deveni mai ușoare și mai fragile, dar au fost întărite cu traverse din lemn. Un moment crucial în evoluția roții a fost introducerea spițelor, care le-a făcut mai ușoare și capabile să se rotească mai rapid.
În ultima vreme, în România, au fost realizate numeroase descoperiri arheologice de mici dimensiuni, cele mai vechi având o vechime de aproximativ patru milenii.
Utilizarea acestor mici vehicule descoperite este subiect de speculație. Există mai multe ipoteze, dar nicio certitudine, având în vedere lipsa unor descoperiri suplimentare. Acestea ar fi putut funcționa ca ofrande, obiecte rituale, accesorii sacre plasate în morminte sau chiar jucării uzuale.
Studiul despre invenția roții în Carpați a fost publicat în revista The Royal Society și poartă titlul "Reconstructing the invention of the wheel using computational structural analysis and design". Un articol pe această temă a fost redactat și de LiveScience.