Ministrul Educației neagă acuzațiile de cenzură și subliniază erorile din analiza cercetătorilor: „O formulare lipsită de logică”

Ministrul Educației neagă acuzațiile de cenzură și subliniază erorile din analiza cercetătorilor: „O formulare lipsită de logică”
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării. Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că raportul emis de Institutul de Științe ale Educației (IȘE), doar parțial publicat de minister, nu poate fi dezvăluit în forma sa brută, deoarece „nu respecta standardele de validare științifică prin recenzare independentă și nu era clar delimitat instituțional.”

Într-un comunicat oficial, ministrul a oferit clarificări privind acuzațiile de cenzurare referitoare la documentul elaborat de IȘE.

David a explicat că, de la reînființarea sa în 2025, Institutul de Științe ale Educației operează conform unor reguli noi, principalele fiind necesitatea unei recenzii externe pentru orice analiză științifică.

Ministrul a subliniat că nu este acceptabil ca un document să fie transmis ministerului și publicat oficial fără o evaluare detaliată de către colegi:

„Este de neconceput ca, în domeniul științific, un document să fie direct acceptat și publicat sub antetul ministerului fără o evaluare critică de către terți, cu atât mai mult dacă documentul este marcă preliminară.”

Erori identificate în raportul analizat, conform ministrului

Ministrul a subliniat o eroare într-un paragraf despre normele didactice europene:

„În draftul primit de minister, citarea raportului Eurydice 2021 era incorectă. Raportul discuta de 20 de ore de predare pe săptămână, dar în propoziția prezentată ministerului apărea greșit: «valoarea medie în Europa este de 18-19 ore/săptămână…», o informație care nu reflecta corect sursa.”

Pe tema burselor școlare, ministrul a menționat că evaluatorii au recomandat să fie făcută trimiterea la rapoartele IȘE existente:

„În ce privește bursele, s-a sugerat direcționarea cititorilor către rapoarte IȘE deja publicate, în loc să fie rediscutate în documentul respectiv. Nu voi relua alte puncte, mai ales că pot fi greșeli involuntare, dar acestea subliniază importanța procesului de peer-review.”

„Nu e în regulamente să primești sarcini din exteriorul instituției”

Ministrul a discutat și despre „guvernanța instituțională”, care definește relația între minister și instituțiile subordonate.

Ministrul a clarificat că IȘE este autonom în cadrul propriului program de cercetare, dar delimitările dintre asumarea instituțională și opiniile individuale sunt esențiale:

„Cercetătorii IȘE au libertatea să își desfășoare programele de cercetare, la cererea ministerului și de asemenea pot realiza analize ad-hoc. Este crucial să se facă diferența între asumările instituționale și cele personale sau de expertiză externă.”

David a subliniat că normele nu permit atribuirea de sarcini din afară către cercetători pentru a analiza instituția, obligând apoi instituția să își asume concluziile analizelor:

„Normele nu includ cerința de a primi sarcini externe care să analizeze propria instituție, iar apoi să fie forțată să își asume rezultatele. Totuși, libertatea de a vorbi cu presa sau alte părți interesate este complet protejată.”

În final, David a reiterat că cercetătorii sunt liberi să se exprime în dezbaterea publică dar trebuie să își asume individual responsabilitatea pentru opiniile lor: „Dacă aleg să accepte sarcini din exterior, trebuie să vorbească în nume propriu, iar eu voi sprijini acest drept.”

Acuzații împotriva ministrului

Conform Edupedu.ro, Institutul de Științe ale Educației a creat, la cererea redacției, un document de 23 de pagini privind impactul Legii Bolojan asupra educației. Acesta a fost trimis Ministerului Educației, care însă a distribuit presei doar un rezumat de două pagini, cu extrase din raportul IȘE și comentarii suplimentare.

Publicația consideră că acesta este primul incident recent în care un ministru al Educației „restricționează comunicarea oficială a cercetătorilor cu presa” și schimbă regulamentele institutului pentru a limita autonomia acestuia.

Recomandari
Show Cookie Preferences