Piața automobilelor electrice din România se află într-o situație critică, conform directorului Dacia. Subvențiile din Rabla Plus vor influența semnificativ 2025:

Anul trecut a fost dificil pentru toate marcile care comercializează mașini electrice în România, cu o scădere a pieței de aproape 40%. Mihai Bordeanu, director la Dacia România, descrie situația ca fiind un „soi de mini-colaps”. În 2025, programul Rabla Plus și subvențiile vor fi cruciale, oficialul menționând: „5.000 de euro nu au fost suficienți.”
Bordeanu afirmă: „Piața electricelor din România este într-o scădere de 40%. Dacia Spring a avut înmatriculări mai mici anul trecut față de 2023, dar este în continuare lider de piață. Totuși, modelul facelift al Spring a avut cu 40% mai multe comenzi în ultimele trei luni ale anului trecut, datorită oportunității de a fi testat.”
Directorul a mai specificat: „Am avansat la electrificare în 2022 și 2023, dar în 2024 am retrăgerea. Programul Rabla trebuie să ia în considerație și numărul în creștere de mașini vechi care apar pe piață, precum și faptul că se casează mai puține vehicule decât intră anual în țară.”
În 2023, au fost înmatriculate 15.000 de mașini electrice noi, comparativ cu sub 10.000 anul trecut.
Scăderea pieței automobilelor electrice s-a datorat în special reducerii subvenției Rabla Plus, care a scăzut de la 10.000 la 5.100 de euro. Reprezentanții industriei auto au menționat că este necesar ca subvenția pentru anul 2025 să fie revizuită, propunându-se o valoare de aproximativ 7.500 euro.
Bordeanu a adăugat: „Discuțiile despre Rabla Plus sunt active, dar nu există un document final. Este evident că 5.000 de euro nu au fost suficienți. Nu știm ce sumă va fi decisă, iar clienții așteaptă clarificări.”
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a menționat recent posibilitatea creșterii valorii ecotichetului pentru mașinile electrice în programul Rabla, dar nu a precizat suma exactă, afirmând că decizia va depinde de suportul politic.
Prețurile la mașinile electrice sunt în continuare ridicate pentru majoritatea clienților români, așa că vânzările sunt foarte influențate de programul Rabla Plus. Spre deosebire de alte țări europene care au renunțat la subvenții, România are nevoie de suport pentru dezvoltarea acestei piețe.
Dacia a lansat modelul Spring restilizat în primăvara anului 2024. Conform APIA, anul trecut în România s-au vândut aproape 3.300 de unități Dacia Spring, iar al doilea cel mai bine vândut model electric a fost Tesla Model 3, cu peste 1.600 de exemplare.