Programul Rabla 2025 pentru persoane fizice: înscrierile încep pe 30 septembrie, iar noile valori ale ecotichetelor au fost actualizate

AFM a anunțat deschiderea sesiunii de înscriere în Rabla Auto 2025 pentru persoane fizice, începând cu 30 septembrie, la ora 10:00. Bugetul total a fost redus la 200 de milioane de lei, adică aproximativ o treime din estimările inițiale, iar ecotichetul pentru mașinile complet electrice este sub pragul de 4.000 de euro. Este pentru prima dată când Rabla începe atât de târziu în calendar.
Bugetul total de 200 milioane lei este alocat în două paliere, după cum urmează:
- <li>80.000.000 lei pentru autovehicule noi cu motorizare termică, inclusiv GPL/GNC, motociclete și hibride;</li><li>120.000.000 lei pentru autovehicule noi plug-in hibride, motociclete electrice, autovehicule pur electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen.</li>
Între 15 și 17 septembrie s-a derulat etapa de validare a producătorilor în cadrul Rabla Auto 2025.
Ecotichetul pentru electrice va fi 18.500 lei
Cea mai importantă schimbare vizează cuantumul ecotichetului pentru autovehiculele electrice și va fi de 18.500 de lei, sprijin acordat persoanelor fizice care doresc să-și cumpere mașini nepoluante prin Administrația Fondului pentru Mediu (AFM). Cei de la AFM spun că bugetul ar permite aducerea pe piață a 15.000 de mașini noi.
Propunerea din iunie, înainte ca Programul Rabla să fie suspendat, era ca ecotichetul să fie 37.000 de lei.
În 2024, voucherul Rabla pentru mașini full-electrice a fost 25.500 de lei, iar vânzările au scăzut cu peste 40%.
Pentru celelalte tipuri de autovehicule, ecotichetele rămân neschimbate la Rabla 2025:
- <li>15.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou plug-in hibride sau a unei motociclete electrice;</li><li>12.000 lei pentru un autovehicul nou hibrid;</li><li>10.000 lei pentru un autovehicul nou cu motor termic (inclusiv GPL/GNC) sau pentru o motocicletă.</li>
Bugetul Rabla Auto 2025 a scăzut la 200 milioane lei, față de 610 milioane lei, cât era propunerea din iunie.
Industria auto a criticat dur programul
Principala asociație a industriei auto din țară propusese un ecotichet în valoare de 27.500 lei, cu aproximativ jumătate mai mare decât cuantumul actual de 18.500 lei.
APIA a declarat nemulțumire față de modul în care a fost gestionată consultarea publică pentru Rabla și a avertizat că riscul este ca programul să rămână doar o simplă formă, așa cum s-a întâmplat în 2024, când cererea pentru electrice a fost scăzută.
APIA susține că, din bugetul total, 140 milioane lei (70%) ar trebui direcționați către vehiculele electrice full și hibride plug-in, nu 120 milioane lei, așa cum este prevăzut.
APIA a atras atenția că, menținerea aceleiași cote de sprijin, va duce inevitabil la același rezultat: bani blocați în conturi în loc de mașini electrice noi pe șosele. Întrebarea legitimă este dacă scopul este un program de succes sau doar un exercițiu birocratic.
Ce s-ar putea întâmpla cu Programul Rabla pe viitor
Ministra mediului, Diana Buzoianu, a afirmat de mai multe ori în ultima perioadă că discuțiile cu Ministerul Fondurilor Europene au avansat pentru mutarea programului în Fondul Social pentru Climă începând cu 2026, astfel încât să se finanțeze din fonduri europene și să nu depindă de bugetul național.
Ea a adăugat că este necesară o serie de schimbări la Rabla pentru a evita ca programul să funcționeze ca un concurs de vouchere.
Ministra a mai spus că proiectele AFM ar trebui să fie regândite în ansamblu. Nu crede că Ministerul Mediului trebuie să se transforme într-un „minister al voucherelor” sau să se concentreze pe emiterea rapidă a acestora, ci să direcționeze resursele disponibile spre programe strategice care să rezolve problemele reale — cum ar fi iazurile neecologizate și colectarea deficitară a deșeurilor — adică lucruri ce necesită finanțare susținută. Concluzia este că, dacă fondul gestionează preponderent vouchere, programul poate să nu își atingă obiectivele; aceasta este opinia dnei ministrului.