Revenirea taxei auto: Controversele care o înconjoară și implicațiile pentru proprietarii de vehicule

În ultimele două decenii, puține taxe au generat atât de multe controverse și nemulțumiri în rândul populației precum taxa auto. Aceasta a fost supusă la numeroase modificări și a fost adesea criticată de autoritățile europene. Introducerea sa a avut loc în 2007, iar acum se discută despre o possibiliate de revenire în 2026, propunerea fiind de a integra această taxă în impozitul pe venit.
Provocările și modificările frecvente ale taxei auto
În România, taxa auto a existat sub diverse forme, cum ar fi taxa de primă înmatriculare, taxa de poluare și timbrul de mediu. Aceste taxe au fost modificări sau abrogate ca urmare a presiunilor Uniunii Europene și a opiniilor publice. Aceste variații au dus la confuzie și incertitudine în rândul șoferilor, fără a reuși să implementeze o variantă stabilă fără critici semnificative.
O problemă notabilă a fost discriminarea mașinilor second-hand, taxa fiind impusă în special acestora. Uniunea Europeană a notificat de mai multe ori România cu privire la neconformitatea legală a acestor taxe, ceea ce a determinat restituiri ale sumelor plătite de unii proprietari.
Taxa a avut un impact considerabil asupra vânzărilor de mașini, cu efecte evidente asupra pieței de vehicule noi și second-hand. În perioadele când taxa era ridicată, importurile de vehicule vechi scădeau, însă mulți români optau pentru păstrarea mașinilor uzate.
După abolirea taxei la începutul lui 2017, piața mașinilor second-hand a cunoscut o explozie, atingând un record de 519.000 de unități importate în acel an, o valoare care nu a mai fost depășită în anii următori.
De asemenea, abrogarea timbrului de mediu a stimulat reînmatriculările pe piața internă, trecând de 600.000 anual, față de 250.000 în anul anterior abrogării.
Posibilitatea unei noi taxe, dar nu înainte de 2026
Pe 25 februarie, ministrul Finanțelor, Tanczos Barna, a anunțat că se discută despre modificarea impozitării pentru vehicule, precizând că noua taxă va intra în vigoare abia în 2026.
În data de 20 februarie, Tanczos Barna a subliniat angajamentul României din cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR) de a reformula sistemul de impozitare a vehiculelor care poluează, având ca scop să asigure ca cei care emit mai mult să contribuie în mod corespunzător, ținând cont totuși de capacitatea financiară a cetățenilor.
Ministrul a adăugat că este necesară o abordare echilibrată pentru a evita ca persoanele în situații vulnerabile să nu își mai permită un vehicul, în timp ce se impune o impozitare adecvată pentru mașinile cu motoare de mari dimensiuni.
Noua taxă, care se va propune sub forma unui impozit anual, va afecta toți proprietarii de vehicule, indiferent dacă acestea sunt noi sau vechi.
În ceea ce privește transportul de marfă, se ia în considerare o combinație între rovinietă și taxe variabile, în funcție de factori precum distanța și volumul.
Propunerea unui impozit anual general pentru vehicule
Asociația de Profil a Industriei Auto (APIA) a susținut constant ideea unor taxe menite să restricționeze importul de mașini second-hand, temându-se că România ar putea deveni o piață pentru vehicule uzate de calitate slabă, exemplul negativ fiind Polonia.
Recent, APIA a revendicat implementarea unui impozit anual pe autoturisme, bazat pe norma de poluare și anul de fabricație.
Această măsură ar contribui la protecția sănătății publice, la îmbunătățirea siguranței rutiere și la reducerea impactului asupra bugetului de stat, încurajând totodată achiziția de vehicule mai moderne și ecologice.
În 2022, din cele 340.000 de autoturisme rulate importate în România, peste 80.000 aveau o vechime mai mare de 15 ani.
Conceptul de impozit anual a fost discutat pentru prima oară acum 16 ani, însă, din păcate, nu a fost implementat.
Totuși, oficiali de la Dacia au propus un proiect care prevede o impozitare anuală, ce ar înlocui actualul impozit local, precum și o taxa de mediu.
Modificări rapide și consecutive în reglementările fiscale
Primii cinci ani ai taxei auto în România (2007-2012) au fost caracterizați de schimbări frecvente și contradicții, cu sloganul „poluatorul plătește” devenind o constantă.
Introducerea taxei auto de primă înmatriculare a avut loc pe 1 ianuarie 2007, imediat după integrarea României în Uniunea Europeană. Aceasta a fost stabilită în funcție de vechimea vehiculului, tipul de catalizator și capacitatea cilindrică.
Primul model de taxare a fost rapid contestat de Comisia Europeană, aceasta declanșând proceduri legale împotriva României.
CE a ținut să sublinieze necesitatea modificării sistemului de impozitare pentru a se conforma directivelor europene, avertizând că reglementările actuale erau discriminatorii față de autoturismele second-hand importate.
În decembrie 2007, Comisia Europeană a continuat să aplice presiuni asupra autorităților române, declanșând o a doua etapă a procedurilor de infringement.
Proteste au avut loc la finele lui 2008, după ce s-a anunțat o triplare a taxei de poluare pentru mașinile second-hand.
Intervențiile Comisiei Europene se intensifică
În 2009, taxa de poluare a fost ajustată la cererea Comisiei Europene, care obliga România să elimine excepțiile pentru anumite categorii de mașini.
În primăvara lui 2011, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a concluzionat că taxa auto era discriminatorie, iar autoritățile române erau obligate la noi modificări.
Guvernul a anunțat modificări, dar a și surprins făcând obligatorie taxa pentru vehiculele înmatriculate înainte de 2007.
Începând cu 2012, taxa auto a devenit obligatorie atât pentru reînmatriculările mașinilor înregistrate anterior anului 2007, cât și pentru cele aduse din afară.
Perioada de modificări a continuat, fiind suspendată taxa până la sfârșitul aceluiași an, iar cei care plătiseră anterior primeau rambursări.
Impactul timbrului de mediu asupra pieței auto
Pe 15 martie 2013, a fost introdus timbrul de mediu, o taxă calculată pe baza emisiilor de CO2 ale vehiculului.
Taxa a fost abolită în februarie 2017, iar contribuabilii erau reimbursați pentru sumele plătite anterior.
Fostul ministru al Mediului, Grațiela Gavrilescu, a menționat ulterior că timbrul de mediu va fi înlocuit, deși nu va fi o nouă taxă.
De la începutul lui 2017, piața auto a înregistrat un record de importuri de vehicule second-hand, valorile atingând de trei ori cifra din februarie 2016.
Eliminarea timbrului de mediu a facilitat legalizarea tranzacțiilor cu mașini, mulți vânzători care nu se conformaseră cu acte intrând în legalitate.
Reprezentanții Registrului Auto Român au subliniat că, din punct de vedere tehnic, eliminarea taxei a îmbunătățit comerțul cu vehicule.
Abrogarea timbrului a avut un impact semnificativ asupra tranzacțiilor interne, în special privind vehiculele diesel Euro 3, pentru care taxa putea depăși 50% din valoarea acestora.