Scădere de 40% a înmatriculărilor de mașini diesel în România, în timp ce vehiculele hibride și electrice ar putea crește cu 35%, conform estimărilor APIA

Scădere de 40% a înmatriculărilor de mașini diesel în România, în timp ce vehiculele hibride și electrice ar putea crește cu 35%, conform estimărilor APIA
Masini, Foto: Sebastiangh, Dreamstime.com

Conform prognozelor APIA, piața automobilelor diesel se confruntă cu cel mai sever declin în acest an, având în vedere numărul redus de modele disponibile și faptul că acestea nu vor mai fi incluse în programul Rabla. Pe de altă parte, se așteaptă o creștere de 28% pentru mașinile electrice complete, iar înmatriculările de mașini hibride ar putea atinge un volum record de 30.000 de unități.

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) estimează că piața totală pentru automobile noi va fi în acest an similară cu cea de anul trecut, cu un total de aproximativ 150.000 de unități. Dacă această prognoză se va adeveri, va reprezenta al cincilea an consecutiv de creștere, având în vedere că anul precedent s-au înregistrat 148.900 unități.

Dintre cele 150.000 de mașini, aproximativ 87.000 vor fi pe benzină, 12.500 diesel și 50.500 „electrificate”, având în vedere proporția dintre hibride și vehicule electrice.

Un aspect interesant este că anul trecut, înmatriculările de mașini diesel noi în România au crescut cu 10% la peste 20.000 de unități. Aceasta creștere s-a datorat în mare parte disponibilității de motoare diesel în gama Dacia Duster de generație anterioară, ceea ce a determinat clienții să achiziționeze aceste vehicule.

Estimările APIA indică un total de 12.500 de unități diesel pentru acest an, fiind de aproape trei ori mai puțin comparativ cu 2020.

Pe de altă parte, mașinile electrice complete și hibride au perspective mult mai bune de vânzare. APIA previzionează o creștere a subvenției în cadrul programului Rabla pentru vehiculele electrice, iar numărul înmatriculărilor pentru aceste tipuri de mașini ar putea ajunge la 12.500, față de mai puțin de 10.000 anul trecut.

Subvenția oferită în cadrul programului Rabla Plus a fost redusă la 5.100 euro în 2024, ceea ce a dus la o scădere de 40% a vânzărilor de vehicule electrice. APIA a sugerat o posibilă majorare a subvenției la 8.500 euro pentru acest an, deși este puțin probabil ca cifra să fie atât de mare. Totuși, o creștere de 20-30% față de anul precedent ar fi de așteptat.

APIA nu a difuzat informații precise referitoare la mărimea subvenției și nu a fost făcut un anunț oficial în acest sens din partea Ministerului Mediului.

Estimările APIA sugerează o creștere semnificativă a segmentului de vehicule hibride complete (de la 21.000 la 30.000 de unități) și o creștere în segmentul hibridelor care se încarcă la priză (PHEV), de la 6.400 anul trecut la 8.000 în acest an. Creșterea se datorează și prezenței tot mai puternice a modelelor Dacia în acest segment, oferind prețuri competitive.

În plus, APIA estimează că vehiculele SUV vor continua să aibă vânzări mari, constituind astfel jumătate din piața totală a automobilelor, cu un total de 75.000 de unități vândute. Se preconizează, de asemenea, vânzarea a aproximativ 44.000 de unități în clasa C și 18.000 în clasa B.

Dintre cele 150.000 de mașini estimate pentru acest an, aproximativ 37.000 vor fi echipate cu tracțiune 4×4.

Datorită diversificării modelelor disponibile pe piață, se preconizează o creștere de 12% a înmatriculărilor pentru mașinile de clasa A, în timp ce, în contrast, se așteaptă o scădere de 13,5% pentru modelele din clasa B.

Sursa foto: Dreamstime.com

Recomandari
Show Cookie Preferences