Strategiile bine păstrate ale celei mai mari companii aeriene europene. Cum generează miliarde de euro prin taxe pentru bagaje

În 2024, pasagerii au cheltuit peste 10 miliarde de euro pentru a transporta bagaje de cabină cu cele mai mari șapte companii aeriene low-cost din Europa, Ryanair fiind principalul beneficiar, conform unui raport de la La Libre Belgique.
Tarifele pentru bagaje depășesc adesea costul biletelor de avion și pot fi chiar semnificativ mai mari dacă bagajele depășesc dimensiunile standard permise la bord.
Deși călătorii sunt acum conștienți de capcanele transportatorilor low-cost, mulți continuă să fie prinși în aceste practici, care uneori contravin normelor legislative stabilite de autorități.
În Belgia, organizația pentru protecția consumatorilor „Testachats” a depus recent o plângere împotriva Ryanair pentru lipsa de transparență privind tarifele bagajelor suplimentare, majoritatea companiilor permițând transportul gratuit doar pentru un rucsac sau o geantă de mână.
Veniturile obținute din bagajele suplimentare sunt catalogate de companiile aeriene ca venituri „auxiliare”, diferite de vânzarea biletelor de avion.
De exemplu, pentru Ryanair, veniturile auxiliare constituie aproximativ o treime din total, adică 4,7 miliarde de euro dintr-o sumă totală de 13,95 miliarde de euro.
Veniturile uriașe din bagajele de mână ale călătorilor în Europa
Veniturile auxiliare reprezintă principalul motor de creștere pentru Ryanair, înregistrând o creștere de 10% până în 2025, comparativ cu o creștere de doar 1% în cazul vânzărilor de bilete de avion. Conform unui raport recent, tarifele pentru bagaje de cabină sunt cele care generează cele mai mari încasări dintre toate opțiunile oferite, precum îmbarcarea prioritară sau selecția locurilor.
Conform estimărilor, pasagerii au cheltuit peste 10 miliarde de euro în 2024 pentru a aduce bagaje de cabină pe avioanele celor șapte companii aeriene low-cost principale: Ryanair, easyJet, Wizz Air, Vueling, Eurowings, Transavia și Volotea.
În general, companiile acceptă gratuit un mic bagaj de cabină, dar taxează excesiv alte bagaje, în special cele care depășesc dimensiunile permise, care variază de la o companie la alta.
Costuri de până la 80 de euro pentru bagajele aduse în avion
Companiile aeriene pot percepe taxe ce variază de la 20 până la aproape 80 de euro pentru fiecare bagaj adus în cabină. Acesta reprezintă un adevărat jackpot având în vedere că anul trecut, 390 de milioane de bagaje au fost taxate în Europa de transportatorii low-cost.
Jurnaliștii italieni observă că acest serviciu aduce unele dintre cele mai mari marje de profit din domeniul transportului aerian.
Greutatea admisă pentru un bagaj de cabină variază între 8 și 10 kg, ceea ce implică un cost suplimentar pentru companie, deoarece consumul de combustibil crește.
Totuși, calculul costurilor este favorabil companiilor aeriene. De exemplu, costul suplimentar cu carburantul pentru 120 de bagaje de cabină nu depășește 156 de euro pe zbor, în timp ce taxa de 25 de euro pentru fiecare bagaj poate aduce venituri de până la 3.000 de euro, generând un profit net de aproape 2.850 de euro pe fiecare zbor.
O strategie profitabilă pentru Ryanair
Ryanair are cei mai mari venituri din taxe „auxiliare” în comparație cu alte companii aeriene. În 2024, a transportat aproximativ 156 de milioane de bagaje de cabină în cele 1,11 milioane de zboruri efectuate, generând 3,5 miliarde de euro din veniturile auxiliare totale.
Compania se bazează pe numărul mare de pasageri transportați (peste 200 de milioane anul trecut, un record în Europa) și strategii eficace pentru a maximiza veniturile din tarifele de bagaje.
Avioanele noi Boeing 737 Max dispun de mai mult spațiu în compartimentele superioare comparativ cu majoritatea modelor utilizate de concurență.
Astfel, Ryanair a trecut de la 118 bagaje în compartimentele modelului Boeing 737-800, la 178 pe modelul Max. Compania irlandeză impune, de asemenea, valize mai subțiri, cu dimensiuni de 55x40x20 cm, în contrast cu dimensiunea de 55x40x25 cm, standard acceptat de majoritatea competitorilor.
Această diferență aparent minoră poate crea dificultăți pentru pasagerii care încearcă să își îmbeseze hainele în bagajul de cabină pentru a evita plata unui bagaj de cală. De asemenea, mulți producători de bagaje vând produse care respectă standardul general de 55x40x25 cm acceptat în industria aeriană.
În clasamentul veniturilor obținute din taxarea bagajelor de cabină, compania britanică easyJet se află pe locul doi, cu 2,2 miliarde de euro în 2024. Aceasta este urmată de Wizz Air și Vueling, care fiecare au încasat puțin peste un miliard de euro din acest serviciu auxiliar.
Următoarele pe listă sunt Eurowings, cu 650 de milioane de euro, Transavia cu peste 450 de milioane de euro, iar la final se află Volotea, cu aproximativ 200 de milioane de euro.