Un sistem IT esențial al statului a rămas fără suport tehnic de peste o lună, punând în pericol activitatea a peste 200.000 de firme

Un sistem IT esențial al statului a rămas fără suport tehnic de peste o lună, punând în pericol activitatea a peste 200.000 de firme
Lucrări de mentenanță într-un server (ilustrativ) / Sursă: Makym Klimov | Dreamstime.com

Sistemul Electronic de Achiziții Publice, o platformă IT crucială pentru stat, folosită de peste 20.000 de instituții publice pentru achiziția online de bunuri, servicii și lucrări, a fost inaccesibil timp de două zile, între 26 și 27 august, din cauza unor defecțiuni tehnice.

  • La cererea de clarificări, Autoritatea pentru Digitalizarea României, care gestionează acest sistem IT, a confirmat că va achiziționa „urgent” servicii de suport tehnic, având în vedere că contractul a expirat de mai bine de o lună.
  • Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) este o platformă electronică prin care companiile de stat și orice instituție publică, de la ministere la unități de învățământ sau spitale, pot realiza achiziții prin licitații sau proceduri online.

Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), condusă de Dragoș Vlad, a informat că problemele tehnice ce afectau sistemul SEAP au fost soluționate pe 27 august, la ora 23:30, după două zile de inaccesibilitate. Toate procedurile online și etapele finale ale licitațiilor electronice cu termene limită pe 26 și 27 august au fost reluate pe 28 august, la aceleași ore.

„În această perioadă, s-au realizat lucrări de mentenanță efectuate de personalul instituției, din motive de securitate și pentru a proteja datele tuturor entităților implicate”, a declarat ADR.

Pentru procedurile online cu termen de depunere pe 26.08.2024, ora 15:00 și 27.08.2024, ora 15:00, au fost afectate 227 de autorități contractante și 863 de operatori economici. De asemenea, pentru termenele de depunere pe 26.08.2024, ora 16:00 și 27.08.2024, ora 16:00, au fost afectate 21 de autorități contractante și 46 de operatori economici.

Autoritatea își prezintă scuze tuturor celor afectați de întreruperea funcționării sistemului, asigurându-i că toate termenele licitațiilor scadente în această perioadă au fost prelungite administrativ cu o durată echivalentă cu perioada de mentenanță, pentru a respecta principiul tratamentului echitabil și a asigura accesul neîntrerupt la procedurile de achiziție publică.

ADR: Mentenanța SEAP asigurată din resurse interne de la 18 iulie

În urma unei solicitări de clarificare privind responsabilitatea mentenanței acestui sistem IT, ADR a explicat că între 1 aprilie 2021 și 17 iulie 2024, mentenanța SEAP a fost asigurată de firma Altimate, câștigătoare a unei licitații.

Acordul cadru a expirat pe 16 martie 2024, dar a fost extins pentru o perioada de patru luni, până pe 17 iulie 2024.

„Din 18 iulie până în prezent, mentenanța preventivă și corectivă a SEAP a fost realizată din resurse interne ale ADR”, a precizat autoritatea, fără a oferi detalii despre motivul pentru care nu s-a organizat o nouă licitație.

Autoritatea pentru Digitalizarea României informează că „efectuează demersuri pentru atribuirea cu rapiditate a unui contract de mentenanță preventivă și corectivă SEAP, până la finalizarea unei noi proceduri de achiziție de tip concurențial, care va urma să fie organizată.”

Recomandari
Show Cookie Preferences