Unul dintre cele mai importante proiecte feroviare din Europa va avea un cost de peste 15 miliarde euro, dublu față de estimările inițiale

Unul dintre cele mai importante proiecte feroviare din Europa va avea un cost de peste 15 miliarde euro, dublu față de estimările inițiale

Unul dintre cele mai semnificative proiecte de infrastructură din Europa este în curs de desfășurare, având ca scop construirea unor linii de tren de mare viteză în țările baltice. Dacă inițial se estimau costuri de 6-7 miliarde euro, analiza recentă arată că suma totală ar putea depăși 15 miliarde euro.

Rail Baltica, un proiect feroviar de amploare din nordul Europei, prevede construcția a 870 km de căi ferate care vor conecta granița Poloniei cu Tallinn, Estonia. Odată finalizat, cei aproape 900 km vor putea fi parcursi în aproximativ șase ore.

Viteza maximă atinsă de trenurile de pasageri va fi de 240 km/h, în timp ce trenurile de marfă vor circula cu 120 km/h. Din totalul de 392 km de linii, 265 km se vor desfășura în Letonia, iar 213 km în Estonia. Linia va porni din Tallinn trecând prin Pärnu, Rīga, Panevėžys, Kaunas, atingând granița polono-lituaniană, și va include o conexiune între Riga și Vilnius. Inițial, proiectul era prevăzut să fie finalizat până în 2030, însă termenele realistic sunt acum mai ambigue.

O analiză cost-beneficii realizată de RB Rail estimează că prima etapă a căii ferate ar putea costa 15,5 miliarde euro, comparativ cu 5,8 miliarde euro estimate în 2017 și mai târziu 7 miliarde euro. După finalizarea celei de-a doua etape, costurile totale vor depăși 23 miliarde euro.

Estimările generale indică un cost mediu de 26 milioane euro per kilometrul de cale ferată.

Proiectele se preconizează că vor atrage 51 de milioane de călătorii pentru pasageri în anul 2046, cu 80% din beneficii provenind din transportul de călători, în timp ce transportul de marfă va avea o pondere mai mică.

Creșterea costurilor este atribuită unei inflații de 40% și creșterii prețurilor materialelor de construcție. De asemenea, s-au adăugat noi structuri față de cele planificate acum șapte ani, ceea ce va necesita surse suplimentare de finanțare pentru realizarea proiectului.

Lucrările de construcție au început, inclusiv defrișările necesare pentru proiect. În Estonia, sunt în desfășurare lucrări pe o porțiune de 21 de km, iar o nouă gară modernă în Tallinn, cu un cost de 45 milioane euro, este în construcție.

În luna mai s-au demarat lucrările în Letonia pentru magistrala principală care va traversa 230 km. Se estimează că aceste lucrări vor necesita cel puțin 3,7 miliarde euro. Obiectivul este ca, până la finalul anului 2024, să se avanceseze cu lucrări pe 15% din lungimea totală a magistralei.

În prezent, țările baltice dispun de un număr redus de trenuri și circulații lente. Majoritatea cetățenilor preferă să utilizeze mașina personală, iar în ceea ce privește transportul public, autobuzele sunt opțiunea predominantă, având în vedere că flotele din cele trei țări sunt printre cele mai moderne din Europa.

Țările baltice sunt izolate feroviar de restul Europei din cauza ecartamentului sovietic al căilor ferate. Cu toate acestea, Rail Baltica va implementa ecartamentul european.

Surse: International Railway Journal, Railway Gazette International, Baltic Times

Recomandari
Show Cookie Preferences