Violonistul român care a performat în Capela Sixtină în fața noului Papă: „Niciodată nu mi-am imaginat că există atâta liniște într-un loc plin de oameni”

Violonistul român care a performat în Capela Sixtină în fața noului Papă: „Niciodată nu mi-am imaginat că există atâta liniște într-un loc plin de oameni”
Alexadnru Tomescu și papa Leon XIV Foto: ABACAPRESS, Abaca Press / Alamy / Profimedia

Violonistul român Alexandru Tomescu a relatat cum a ajuns să cânte în Capela Sixtină, la începutul acestei luni. A primit vestea prin telefon și, la început, a crezut că este o glumă. Se pregătea pentru o vizită la dentist, dar câteva zile mai târziu se afla la câteva metri de noul Papă.

Alexandru Tomescu a obținut în 2023 un nou titlu în competiția Stradivarius Elder-Voicu, având acum privilegiul de a cânta timp de cinci ani cu această vioară.

Cu toate acestea, în Capela Sixtină nu a utilizat celebra sa vioară Stradivarius. „Din cauza termenului foarte scurt, procedurile nu permit ieșirea Stradivariusului într-un timp atât de rapid. Am luat vioara mea Jack, care «s-a născut» într-un butoi de whisky Jack Daniels”, a explicat Tomescu.

Tomescu a povestit cum a aflat despre concertul din Vatican: „Am primit un telefon. „Domnule Tomescu, vă rugăm să cântați în Capela Sixtină, în fața Papei Leon al XIV-lea!” Recunosc că am crezut că este o glumă. Am întrebat din nou. Eram la telefon cu Silviu Vexler, Președintele Comunității evreilor din România. Trebuia să fiu acolo în trei zile. Domnul Vexler a adăugat că este un eveniment solemn în memoria Cardinalului Iuliu Hossu, an dedicat lui în 2025, pentru acțiunile sale de salvare a evreilor în timpul Holocaustului.

„Am lăsat totul deoparte și am exersat Bach și Ciprian Porumbescu”

Referitor la programul său, Tomescu a menționat: „Nu am cântat cu Papa, ci pentru Papa Leon. Mă pregătesc pentru „Rapsodiile”, Turneul Stradivarius 2025. Aveam o programare la dentist, dar am lăsat totul deoparte pentru a exersa Bach și Ciprian Porumbescu. Am cântat pentru Papă, în Capela Sixtină!

Despre evenimentul din 2 iunie a spus: „A fost copleșitor. Am trecut prin niște străzi puțin animate, cu pete de culoare aduse de gărzile Vaticanului. Am intrat în Capela Sixtină, unde nu mai fusesem din copilărie. Fusesem acolo cu mama, în trecut, într-o vizită rapidă.

Asta m-a dus rapid la probele de sunet. Totul s-a întâmplat în câteva minute. Venind Papa Leon, am cântat Bach într-un loc sacru, unde frumusețea era prezentă la fiecare centimetru pătrat. Niciodată nu am crezut că există atâta liniște, într-un loc plin de oameni.

Un loc asemănător în Sebeș

Referitor la acustica Capelei, Tomescu a spus: „Este incredibilă. Sunetul se reflectă în timp ce cânți. În România, avem un loc similar doar în Sebeș, la Catedrală. Fără îndoială, Capela Sixtină este un instrument în sine.

Întrebat despre controalele la intrare, el a mărturisit: „Mă așteptam la reguli mai stricte, dar atmosfera a fost relaxată. Am intrat cu câteva minute înainte de venirea Papei. El a rostit un cuvânt despre Iuliu Hossu, iar după Bach am revenit cu Ciprian Porumbescu. După concert, am fost informat că mulți au plâns, balada lui Porumbescu fiind foarte emoționantă.

Despre vioara cu care a cântat, Tomescu a reiterat: „Din cauza timpului scurt, nu am putut folosi Stradivariusul. Vioara mea Jack, născută într-un butoi de whisky, a fost aleasă.

Referitor la interacțiunea cu Papa, Tomescu a declarat: „Da, am strâns mâna Papei Leon de două ori. O dată la început, când am cântat Bach și din nou, la final, când toți așteptau binecuvântarea.

Experiențe asemănătoare cu urcatul pe Everest

Întrebat despre sentimentul de a cânta în prezența Papei comparativ cu urcarea pe Everest, el a spus: „Am visat să urc pe Everest, așa cum am visat să cânt în Capela Sixtină. Fiecare experiență are semnificația ei. Am urcat pe Everest până la tabăra de bază și am cântat acolo.

Turiștii erau inițial deranjați, dar muzica i-a liniștit, iar ei s-au bucurat. Am cântat fără încălzire, cu degetele înghețate.

„Nu poți asculta Rapsodiile lui Enescu cu aspiratorul în priză”

„Turneul Stradivarius 2025 începe marți, după luni de agitație politică. Rapsodiile, tema acestui turneu, promovează respectul. Muzica reunește oamenii, fiecare percepând-o în mod diferit. Unii vor să danseze, alții să asculte, unii închid ochii, alții adorm.

Este crucial să acorzi muzicii timp și atenție. Nu poți asculta Rapsodiile lui Enescu cu aspiratorul pornit. Totul depinde de ceea ce simți în sufletul tău. Cu cât te conectezi mai profund, cu atât mai multe „everesturi” vei traversa, și întâlnirile cu diverse figuri de autoritate îți vor aduce respect și încredere.

Cine este Alexandru Tomescu

Violonistul roman Alexandru Tomescu este solist concertist al Orchestrei Radio România de două decenii și a fost distins cu Ordinul Național „Pentru Merit” în grad de Cavaler.

În 2023, el a câștigat din nou competiția Stradivarius Elder-Voicu, obținând privilegiul de a cânta cinci ani cu această vioară.

Începând cu 10 iunie 2025, Tomescu va începe „Rapsodiile”, Turneul Stradivarius 2025, cântând cu vioara Stradivarius în mai mult de 20 de locații din România.

Povestea viorii Stradivarius

Tomescu a câștigat pentru prima dată în 2007 dreptul de a cânta la faimoasa vioară Stradivarius Elder-Voicu 1702, în urma unei competiții organizate de Ministerul Culturii și Patrimoniului Național.

Vioara, utilizată timp de patru decenii de maestrul Ion Voicu, este considerată unul dintre cele mai bine conservate instrumente de acest tip.

Statul român a achiziționat instrumentul în 1956 pentru Ion Voicu, la un preț de aproximativ 70.000 de franci elvețieni. În 2007, valoarea ei a fost estimată la 1,2 milioane de dolari.

Recomandari
Show Cookie Preferences