„Aceasta este lecția majoră”: Peste 90% din mașinile vândute anul trecut în Norvegia sunt electrice

„Aceasta este lecția majoră”: Peste 90% din mașinile vândute anul trecut în Norvegia sunt electrice
Taxiuri electrice produse de Tesla și compania chineză Nio, parcate pe o stradă din Oslo, FOTO: Jonathan Nackstrand / AFP / Profimedia Images

Conform datelor recente de înmatriculare, nouă din zece mașini noi achiziționate în Norvegia anul trecut au fost complet electrice. Aceste cifre plasază țara nordică pe calea de a îndeplini obiectivul de a înregistra exclusiv vehicule electrice pe drumuri până la finele anului 2025.

În 2024, vehiculele complet electrice au constituit 88,9% din totalul autoturismelor noi vândute, o creștere față de 82,4% în 2023, conform Federației Norvegiene a Drumurilor (OFV). Cele mai vândute mărci au fost Tesla, urmând Volkswagen și Toyota.

Șefa Asociației Norvegiene pentru Vehicule Electrice, Christina Bu, a declarat că Norvegia este pe cale să devină prima țară care elimină, în mare parte, mașinile cu motoare pe benzină și diesel de pe piața auto.

Deși este un important producător de petrol și cel mai mare furnizor de gaze naturale din Europa, Norvegia impune taxe mari asupra vehiculelor pe benzină și diesel, în timp ce oferă scutiri de taxe pentru mașinile electrice, deși unele impozite au fost reintroduse în 2023.

Analiștii atribuiesc succesul acestor politici consistenței lor în timp, indiferent de orientarea politică a guvernelor.

„Adesea, în alte țări vedem stimulente introduse temporar, dar ulterior retrase”, a subliniat Christina Bu.

Un alt element esențial este lipsa unui lobby puternic al producătorilor auto în Norvegia.

Peste 28% din vehiculele aflate în circulație în Norvegia sunt electrice

„Nu suntem o națiune producătoare de mașini (...) așa că taxele ridicate asupra vehiculelor au fost ușor implementate”, a explicat Ulf Tore Hekneby, directorul celui mai mare importator de mașini din Norvegia.

Potrivit Christinei Bu, oferirea de stimulente, mai degrabă decât interzicerea vehiculelor pe bază de combustibil fosil, a fost un factor crucial în adoptarea mașinilor electrice. „Oamenii nu apreciază să li se impună decizii”, a adăugat ea.

Uniunea Europeană a decis să interzică vânzările de vehicule cu emisii de dioxid de carbon până în 2035, dar permite vânzarea mașinilor alimentate cu combustibili obținuți din dioxid de carbon captat.

Anul trecut, politicile din Norvegia au dus la o depășire a numărului de mașini pe benzină de către cele electrice; în 2024, autoturismele electrice constituiau peste 28% din totalul vehiculelor aflate în circulație în țară, conform datelor din decembrie ale Administrației Publice a Drumurilor.

„Lecția majoră”

„Aceasta este lecția majoră: combinați un set variat de stimulente și asigurați-vă că sunt clare pe termen lung”, a declarat Cecilie Knibe Kroglund, ministru adjunct al transporturilor.

Cu toate acestea, deși majoritatea cumpărătorilor de mașini noi din Norvegia aleg vehicule electrice, există totuși o mică proporție de „rezistenți”.

Hekneby a menționat că principalii consumatori de mașini cu motoare pe combustie internă sunt companiile de închirieri auto, deoarece mulți turiști nu sunt obișnuiți cu vehiculele electrice.

Totodată, creșterea numărului de vehicule electrice determină necesitatea adaptării altor sectoare; stațiile de servisare încep să înlocuiască din ce în ce mai multe pompe de benzină cu încărcătoare pentru vehicule electrice.

Norvegia preconizează că stațiile de încărcare vor egala numărul pompelor de benzină

„În următorii trei ani, ne propunem să avem cel puțin la fel de multe puncte de încărcare ca și pompe de combustibil”, a afirmat Anders Kleve Svela, manager senior la Circle K, cel mai mare retailer de combustibil din Norvegia.

„În câțiva ani, ne așteptăm ca peste 50% dintre toate vehiculele din Norvegia să fie electrice (...) Este esențial să ne extindem rețeaua de încărcare în consecință,” a adăugat el.

Pentru șoferi, trecerea la un vehicul electric implică uneori un timp de încărcare mai îndelungat pe timpul iernii din cauza temperaturilor scăzute.

Desire Andresen, o tânără asistentă medicală, a recunoscut: „Îmi lipsește uneori posibilitatea de a alimenta rapid, dar mă simt mai bine cu mașina electrică... Este o alegere mai ecologică, iar vehiculele diesel generează un miros mai neplăcut.”

Recomandari
Show Cookie Preferences