ANRE investighează dacă furnizorii au informat corect clienții despre prețul energiei după liberalizare

ANRE investighează dacă furnizorii au informat corect clienții despre prețul energiei după liberalizare
Top 10 cei mai ieftini furnizori de energie după liberalizare pieței la 1 iulie. FOTO: Brilla Vida / VWPics / Profimedia

Autoritatea Națională de Reglementare în Energie (ANRE) a demarat o verificare referitoare la modul în care cei 71 de furnizori din sectorul electricității și-au informat corect și la timp clienții cu privire la liberalizarea care a avut loc pe 1 iulie, la prețul pe care sunt obligați să-l plătească și la dreptul de a-și schimba furnizorul de energie, fără costuri suplimentare.

La începutul lunii mai, ANRE a emis un ordin care impune furnizorilor de energie să facă notificări către fiecare client din portofoliu cu privire la încheierea, începând cu 1 iulie 2025, a schemei de sprijin care plafonează facturile.

În urma unor informații recente, s-a subliniat faptul că furnizorul de energie PPC nu a realizat, în termenul stabilit de ANRE, informarea tuturor clienților săi.

ANRE are autoritatea legală de a solicita date și informații de la furnizori ori de câte ori consideră necesar pentru a verifica respectarea reglementărilor.

Astfel, cu scopul de a verifica conformitatea furnizorilor cu Ordinul ANRE nr. 17/2025, cu referire la modul de informare a clienților finali, ANRE a transmis, pe 11 iunie 2025, o solicitare către 71 de furnizori de energie electrică, cerându-le să detalieze metoda utilizată pentru a informa clienții finali, fie că a fost prin mijloace electronice sau tradiționale.

ANRE a cerut furnizorilor să comunice numărul clienților notificați despre liberalizare

În aceeași solicitare, ANRE a cerut furnizorilor de energie electrică să furnizeze și numărul clienților finali care au fost informați în legătură cu:

  • prețul contractual aplicabil începând cu 1 iulie 2025, în cazul în care acesta suferă modificări de la acea dată, având în vedere că, conform art. 13 alin. (4) din Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienții finali, aprobat prin Ordinul ANRE nr. 5/2023, furnizorii trebuie să notifice cu cel puțin 30 de zile înainte clienții casnici și cu 14 zile înainte clienții noncasnici despre orice modificare a prețului;
  • prețul contractual care se va aplica începând cu 1 iulie 2025, în cazul în care acesta rămâne neschimbat, deoarece, conform art. 3 din Ordinul ANRE nr. 17/2025, furnizorii sunt obligați să comunice, până la 10 iunie 2025, prețul aplicabil clienților care nu au modificări ale prețului contractual.

După ce va primi informațiile solicitate de la furnizori, ANRE va realiza o evaluare a respectării reglementărilor menționate referitor la informarea clienților finali din portofoliile lor. În cazul în care se vor identifica nereguli sau neconformități în respectarea acestor obligații, ANRE va iniția proceduri de control și măsuri de sancționare, în funcție de realitățile constatate.

Reprezentanții ANRE au subliniat că, conform art. 93 alin. (5) din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, nerespectarea reglementărilor emise de ANRE, inclusiv cele referitoare la furnizarea energiei electrice, constituie contravenție și poate fi sancționată cu amendă.

Recomandari
Show Cookie Preferences