Creșterea tarifelor pentru petroliere, pe fondul evitării Strâmtorii Ormuz de către armatori

Costul de închiriere al unei nave de transport de țiței foarte mare, capabilă să transporte 2 milioane de barili, a urcat de la 19.998 de dolari pe zi în săptămâna anterioară atacului din Israel la 47.609 dolari pe zi în săptămâna curentă, conform datelor de la Clarksons Research.
Proprietarii de nave observă o creștere a tarifelor de închiriere și se așteaptă la profituri suplimentare în viitor, a declarat Joakim Hannisdahl, fondator al Gersemi Asset Management, o firmă de gestionare a fondurilor speculative în domeniul transportului maritim.
De asemenea, tarifele pentru închirierea unui petrolier mare care transportă produse petroliere din Golf către China au crescut considerabil, de la 21.097 de dolari pe zi săptămâna trecută la 51.879 de dolari săptămâna aceasta, potrivit Clarksons.
Richard Fulford-Smith, CEO al Eden Ocean, o firmă de investiții, a mentionat că percepția pieței a fost influențată în parte de temerile legate de capacitatea Iranului de a-și menține exporturile de țiței în contextul conflictului actual.
Iranul, aflat sub sancțiuni internaționale, își desfășoară exporturile prin așa-numita „flotă neagră” de nave, care operează în afara normelor internaționale de asigurare și siguranță. Totuși, pe piață circulă speculații că unii clienți aleg să achiziționeze petrol de la alte țări, utilizând nave convenționale și legale, ceea ce contribuie la creșterea tarifelor de închiriere.
„Dacă se elimină complet navele iraniene, va exista o necesitate mai mare de transport naval”, a susținut Fulford-Smith.
Lars Barstad, CEO al Frontline, un operator global de petroliere listate, a declarat la o recentă conferință că atacurile asupra Iranului ar putea duce la o schimbare în achizițiile de petrol din regiune, favorizând alți exportatori din Golf în detrimentul flotei ilegale.
Pe de altă parte, Stephen Gordon, directorul general al Clarksons Research din Londra, a afirmat că nu există dovezi că atacurile desfășurate de Israel ar fi afectat capacitatea Iranului de a exporta petrol.
„Tarifele de transport pentru petroliere pe rutele din Orientul Mijlociu au crescut semnificativ în ultimele zile, iar unii armatori evită această regiune sau solicită prime de risc mai mari pentru a opera în zona respectivă”, a declarat Gordon. „Cu toate acestea, fluxurile de petrol din regiune au continuat fără întreruperi.”
Riscurile legate de utilizarea strâmtorii Ormuz au fost evidențiate marți, când nava Front Eagle aparținând Frontline a intrat în coliziune cu un alt petrolier, imediat după ce a părăsit calea navigabilă strategică. Incidentul nu a avut victime.