Cutiile negre ale aeronavei Boeing 787 prăbușite în India sunt prea deteriorate pentru a fi citite. Concluzia anchetatorilor

Cutiile negre ale aeronavei Boeing 787 prăbușite în India sunt prea deteriorate pentru a fi citite. Concluzia anchetatorilor
Informațiile oferite de „cutiile negre” ale avionului pot fi cruciale în anchetă, FOTO: Dibyangshu SARKAR / AFP / Profimedia

Autoritățile indiene nu au reușit să extragă informațiile din cutiile negre ale avionului Boeing 787-8 „Dreamliner”, care a suferit un accident tragic săptămâna trecută în Ahmedabad, provocând pierderi de peste 270 de vieți. Ancheta va beneficia de expertiza internațională, conform raportărilor Reuters și The Times of India.

Deteriorarea severă din urma incendiului ce a izbucnit post-prăbușire a făcut imposibilă extragerea datelor în India. Cutiile negre, identificabile prin culoarea portocalie aprins, sunt amplasate în apropierea cozii aeronavei, zonă frecvent afectată mai puțin în cazul impactului.

Aceste echipamente sunt adesea expuse avariilor severe din cauza forțelor cinetice puternice sau a incendiilor ce urmează dezastrului.

Surse bine informate au comunicat pentru The Economic Times că înregistratorul digital de zbor va fi trimis pentru investigare la laboratorul Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor (NTSB) din Washington. Concluziile vor fi transmise Biroului Indian de Investigații ale Accidentelor Aeriene (AAIB), conform protocoalelor internaționale care stipulează că țara în care a avut loc accidentul se ocupă de investigarea acestuia.

„Deși AAIB a deschis un laborator anul trecut în Delhi, acesta nu este în prezent echipat în mod adecvat pentru a extrage date din cutiile negre grav afectate. Echipa NTSB va transporta echipamentele în laboratorul lor sub protecția și supervizarea autorităților indiene pentru a asigura respectarea tuturor normelor de conduită”, a precizat o sursă implicată în această operațiune.

Reprezentanții autorității de siguranță aeronautică din Marea Britanie se vor alătura procesului de analiză a datelor, având în vedere că 53 de cetățeni britanici se numără printre victime. Anchetatorii din India au confirmat luni că cutiile negre ale Boeingului 787-8 au fost recuperate complet.

Prăbușirea Air India: Importanța cutiilor negre ale avionului

În cursul investigațiilor accidentelor aviatice, cutiile negre oferă informații cruciale. Înregistratorul de date de zbor monitorizează variabile tehnice importante, cum ar fi timpii, altitudinea și viteza zborului, în timp ce CVR-ul înregistrează date audio esențiale din cabina de pilotaj, inclusiv conversațiile piloților și semnalele de avertizare electronice.

Extragerea datelor din aceste dispozitive poate dura între două zile și câteva luni, în funcție de grava deteriorare a acestora.

„Datorită deteriorării înregistratorului, este necesar să extragem cipul prin îndepărtarea plăcii de memorie pentru a evita pierderea ulterioară a datelor. Este de asemenea necesară evaluarea stării circuitelor electronice”, a explicat o sursă citată de jurnaliștii publicației amintite.

Boeing 787, similar altor aeronave moderne, dispune de numeroase sisteme de rezervă și componente necesare pentru a asigura siguranța și fiabilitatea acestora. Aeronava poate continua zborul timp de 345 de minute având un singur motor operațional, chiar și în condițiile unor defecțiuni multiple.

Suspiciuni că Boeing 787-8 ar fi avut probleme cu motoarele imediat după decolare

Informațiile apărute joi de la The Economic Times referitoare la trimiterea cutiilor negre în SUA survin la o zi după raportul The Wall Street Journal, care a relatat că investigatorii au identificat în rămășițele fuselajului că sistemul de urgență pentru motoare era activat în momentul accidentului.

Consultantul în siguranță aerospațială Anthony Brickhouse a declarat pentru WSJ că piloții în mod normal activează acest sistem atunci când consideră că ambele motoare s-au oprit, însă acesta se poate activa și automat din diverse motive.

„Defecțiunea simultană a ambelor motoare este extrem de rară în aviația comercială”, a adăugat Brickhouse. „Motoarele sunt acum mai eficiente și mai fiabile ca niciodată”, a precizat expertul.

Anchetatorii explorează în continuare diverse teorii, inclusiv dacă flapsurile aripilor au funcționat corect și motivele pentru care trenul de aterizare a fost extins. De asemenea, se investighează eventuale defecțiuni electronice sau contaminări ale combustibilului care ar putea fi responsabile de problemele cu motoarele.

Ultima comunicare a piloților a fost un apel de urgență „Mayday”.

Avionul, care transporta 242 de pasageri și a decolat joia trecută spre Londra, a început să piardă altitudine la câteva secunde după decolare. Tragedia s-a soldat cu moartea a aproape toți pasagerii, cu excepția unuia, reprezentând cel mai grav incident aviatic din ultimul deceniu. Aproximativ 30 de persoane au fost de asemenea afectate de prăbușirea avionului.

Recomandari
Show Cookie Preferences