Asociația Prosumatorilor acuză Ministerul Mediului că dorește înlocuirea programului Casa Verde Fotovoltaice cu alternative inutile

Asociația Prosumatorilor acuză Ministerul Mediului că dorește înlocuirea programului Casa Verde Fotovoltaice cu alternative inutile
Sisteme fotovoltaice Foto: Adobe Stock

Casa Verde 2025 riscă să fie desființat și înlocuit cu inițiative lipsită de substanță, precum programul „Rabla Feroviar”, susține Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie (APCE). Fondurile destinate panourilor fotovoltaice ar urma să fie redirecționate către CFR Călători pentru achiziția de locomotive și trenuri electrice, care nu vor putea funcționa la capacitate maximă din cauza stării precare a infrastructurii feroviare, afirmă organizația.

Noul ministru al Mediului, Diana Buzoianu, împreună cu colegii din coaliție, plănuiesc eliminarea programelor Rabla și Casa Verde 2025, ceea ce este descris ca o „mișcare cinică” menită să redirecționeze resursele financiare de la cetățeni către o companie de stat falimentară: CFR Călători, conform comunicatului APCE.

Conform aceleași surse, dacă aceste măsuri vor fi implementate, Diana Buzoianu va rămâne memorată ca fiind cel mai tânăr ministru al mediului care a desființat cele mai eficiente programe pentru populație din ultima decada.

„Sub pretextul unei „analize” sau a mai multor „scenarii”, noul ministru al mediului, fără experiență în domeniul energetic sau al mediului, intenționează stoparea totală a programelor „Rabla” și „Casa Verde 2025”, incluzând fotovoltaice, baterii de stocare, pompe de căldură și schimbarea tâmplăriei exterioare la locuințe. Chiar sugerează o dublă finanțare prin intermediul PNRR, a căror desfășurare nu este cunoscută nici de noi, nici de dânsa…”.

Programul Casa Verde Fotovoltaice se află în pericol

Peste 120.000 de prosumatori au beneficiat, până în prezent, de programul Casa Verde Fotovoltaice, care a generat o putere instalată cumulată de peste 1.000 MW. Acesta reprezintă singurul program guvernamental care a contribuit concret la reducerea facturilor de energie ale cetățenilor și a sporit semi-independența energetică a gospodăriilor din România, notează Asociația Prosumatorilor.

  • „Cine vor fi beneficiarii acestor fonduri? O sinecură din Ministerul Transporturilor? CFR Călători?
  • În loc ca 16,4 miliarde de lei (aproximativ 3,2 miliarde de euro) să fie folosiți pentru autoturisme, baterii, pompe de căldură, panouri fotovoltaice sau termopane, acești bani riscă să fie redirecționați către un așa-numit program „Rabla Feroviar” — un proiect inutil, care este gestionat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), considerată o sinecură politică cu rezultatele slabe.
  • Dacă această propunere va fi adoptată, peste 120.000 de gospodării vor pierde șansa de a deveni semi-independente energetic, de a instala baterii de stocare utile pentru echilibrarea rețelelor și de a injecta surplusul de energie verde și accesibil în rețea pentru ceilalți consumatori.”

Asociația mai subliniază faptul că CFR a beneficiat de 1,3 miliarde de euro în ultimii ani pentru locomotive și vagoane, însă rezultatele sunt aproape inexistente.

APCE ridică următoarele întrebări la care noul ministru al mediului trebuie să dea răspunsuri:

  • Care este infrastructura pe care vor circula aceste trenuri noi, având în vedere că liniile ferate sunt electrificate doar în proporție de 37% și permit viteze maximale de 50 km/h, uneori doar 30 km/h? (mențiune tehnică: Locomotivele electrice necesită conectarea la o rețea de alimentare de 27.KV – dacă aceasta există…)
  • Unde sunt fondurile alocate anterior pentru modernizarea parcului feroviar?
  • Când a fost ultima dată când ați călătorit cu trenul, doamnă ministru, și cât a durat acea călătorie?
  • De ce sunt dezavantajați cetățenii care doresc să producă și să stocheze energie curată pentru a sprijini un sistem ineficient?

„Cerem public menținerea integrală a programelor Casa Verde Fotovoltaic, Baterii, Pompe de căldură și Termopane, Rabla așa cum au fost anunțate și finanțate prin Fondul pentru Mediu, alături de îmbunătățirile care urmează. Cetățenii nu trebuie să suporte costurile eșecurilor repetate ale politicienilor și companiilor de stat în dificultate.”

Recomandari
Show Cookie Preferences