Aspecte esențiale de avut în vedere la cumpărăturile pentru 1 Mai și Paște – sugestiile ANPC
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) face o serie de recomandări pentru consumatori în perioada sărbătorilor de 1 Mai și Paște, printre care se numără verificarea termenului de valabilitate și achiziționarea produselor din zone special amenajate.
Conform ANPC, perioada de 1 Mai și sărbătorile pascale reprezintă un moment de vârf pentru comerț, motiv pentru care comisarii efectuează acțiuni de control la nivel național pentru a monitoriza vânzarea produselor specifice.
„Produsele vizate includ, în special, alimentele de post, peștele și preparatele din pește, carnea (în special mielul), preparatele din carne, cozonacul, produsele de patiserie, ciocolata, produsele din cacao și grăsimi vegetale (tabletă sau figurine), vopselele pentru ouă, berea, vinul și băuturile alcoolice”, au indicat reprezentanții ANPC.
Sfaturi pentru cumpărături
Reprezentanții ANPC oferă o serie de sugestii de care consumatorii ar trebui să țină cont în timpul achizițiilor.
Cumpărătorii ar trebui să fie foarte atenți la aspectul produselor:
- – Verificați modul de etichetare. Nu cumpărați produse preambalate fără etichetă, iar pentru cele vândute vrac, este esențial să existe informații despre data limită de consum și ingredientele alergene.
- – Evitați produsele din carne tocată care ridică semne de întrebare privind calitatea și etichetarea!
- – Refuzați produsele din carne care nu au înscrisă data limită de consum sau în cazul în care aceasta este depășită!
- – Nu achiziționați carne tocată din locații neautorizate, deoarece comercianții de acest tip nu pot garanta condiții de transport sau depozitare optime și nu pot oferi un bon de casă care să justifice tranzacția, riscând astfel să luați un produs nesigur.
- Verificați starea ambalajelor (integritate, etanșeitate) și limpiditatea lichidului.
Sugestii pentru persoanele care aleg petrecerea zilei de 1 Mai în natură:
În ceea ce privește produsele alimentare, trebuie să se observe modul de expunere și comercializare, pentru a putea identifica eventuale riscuri pentru sănătate:
- – Există vitrine frigorifice funcționale pentru expunerea alimentelor;
- – Ambalajele trebuie să fie intacte, asigurând protecția în timpul transportului, depozitării și comercializării;
- – Etichetele trebuie să ofere informații despre tipul produsului, originea sa, termenul de valabilitate etc.
În plus, consumatorii trebuie să se asigure că vânzătorul este echipat corespunzător: poartă halat de protecție și bonetă, iar alimentele neambalate sunt manipulate cu mănuși curate sau de unică folosință.
De asemenea, este important să se acorde atenție prețurilor afișate și să se verifice concordanța dintre prețul de pe raft și cel de pe bonul de casă.
Este recomandat să solicitați și să păstrați bonul de casă pentru a putea justifica, în cazul în care întâmpinați dificultăți legate de calitatea unui produs.
Achiziția de carne, inclusiv de miel, și alte produse din carne trebuie realizată exclusiv din locuri autorizate (măcelării, magazine alimentare, piețe autorizate) care au ștampila de control sanitar-veterinar. Doar în aceste locuri există garanția unui produs sigur pentru consum.
”Evitați cumpărarea de carne de la persoane sau din locații neautorizate, deoarece comercianții respectivi nu pot oferi condiții de siguranță, riscând astfel să achiziționați un produs nesigur. Verificați, în mod direct, caracteristicile organoleptice ale produselor: aspect, culoare, consistență și miros, astfel încât carnea să fie fermă și elastică, iar mirosul să fie cel specific unui produs proaspăt”, menționau reprezentanții ANPC.
Consumatorii trebuie să fie conștienți de preț și să verifice concordanța între prețurile afișate la raft și cele de pe bonul de casă.
Carnea refrigerată trebuie transportată în condiții igienice, cât mai repede posibil la domiciliu și depozitată în frigider.
Produse preambalate cu ambalaje deteriorate sau care par suspecte nu ar trebui să fie achiziționate.
Ouăle ar trebui să fie procurate din locații special amenajate și autorizate, evitându-se achizițiile de pe marginea drumului.
”Nu achiziționați ouă păstrate la temperaturi nesigure sau expuse la temperatura mediului. Ouăle de consum trebuie să aibă coaja intactă, fără crăpături, iar la spargere albușul trebuie să fie transparent și dens, iar gălbenușul semiglobulos, bine delimtat de albuș,” subliniază ANPC.
Informațiile referitoare la ouăle vândute vrac trebuie să fie vizibile și ușor de citit, menționând categoria de calitate, greutatea și metoda de creștere a găinilor.
Vopseaua pentru ouă trebuie achiziționată din locații autorizate, având eticheta cu toate informațiile relevante, inclusiv data durabilității minimale.
ANPC recomandă să nu se utilizeze vopsea destinată altor scopuri, cum ar fi cea tipografică, pentru a evita riscurile pentru sănătate.
Achizițiile trebuie să fie efectuate din locații autorizate, unde spațiile de comercializare să fie curate, iar personalul să poarte echipament de protecție sanitară.
Produsele de patiserie neambalate trebuie servite din recipiente curate, la adăpost de praf și insecte, fiind interzis consumatorilor să aleagă cu mâna.
Produsele de patiserie preambalate trebuie să aibă pe etichete informațiile corecte, inclusiv ingredientele alergene și lista ingredientelor.
Pentru ciocolată, etichetele trebuie să conțină informații despre conținutul de cacao, iar în cazul produselor din ciocolată ambalate este necesară indicarea conținutului net.
Consumatorii ar trebui să evite cumpărarea de la vânzători ambulanți, chiar și la prețuri mai mici.
Înainte de achiziție, este esențial să verificați starea ambalajelor și respectarea datelor de valabilitate.
Eticheta băuturilor alcoolice trebuie să includă denumirea produsului, informații despre producător și considerații legate de termenul de valabilitate.
Aspectul lichidului trebuie să fie limpede, iar la deschiderea produsului nu trebuie să existe impurități sau depuneri.
Produsele trebuie văzute din locații autorizate, evitându-se achizițiile de la comercianți neautorizați.
Probleme frecvente întâlnite în anii anteriori
„Dorim ca atât 1 Mai, cât și sărbătorile pascale să fie o perioadă de bucurie pentru toți românii, fără riscuri legate de produsele neconforme. Este esențial ca toți consumatorii să respecte recomandările noastre”, a declarat președintele ANPC.
Comisarii ANPC au subliniat cele mai frecvente abateri raportate în comerțul cu produse alimentare de 1 Mai și Paște în urma controalelor din anii anteriori:
– Folosirea de produse și proceduri nesigure care pot pune în pericol sănătatea, inclusiv utilizarea materii prime cu data limită de consum expirată sau fără identificare; comercializarea de produse mucegăite; utilizarea uleiurilor deteriorate pentru prăjit.
– Deficiențe de informare pentru consumatori, precum lipsa informațiilor despre ingrediente alergene.
– Comercializarea ouălor cu dată expirată sau neîncadrate corect.
– Comercializarea ouălor mucegăite sau deteriorate.
– Neafişarea informațiilor obligatorii pentru ouăle vrac.
– Folosirea de spații neigienizate pentru depozitare.
– Vânzarea de ciocolată sau vopsea de ouă cu data expirată.
– Pretenții nejustificate pentru produse tradiționale.
– Prețuri neclare pentru produsele de patiserie ambalate.
– Vânzarea de produse de patiserie care nu corespund descrierii.
– Alterarea stării produselor refrigerate.
– Comercializarea de produse de carcasă cu aspect necorespunzător.