Autoritățile au încheiat un acord cu Vodafone în valoare de 100 milioane euro pentru dezvoltarea cloud-ului guvernamental. Ciolacu solicită prevenirea problemelor de la Registrul Comerțului

Autoritățile au încheiat un acord cu Vodafone în valoare de 100 milioane euro pentru dezvoltarea cloud-ului guvernamental. Ciolacu solicită prevenirea problemelor de la Registrul Comerțului
Semnarea contract Cloud Dedicat / Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Marcel Ciolacu, premierul României, a solicitat miercuri la Guvern ca „experiența de la Registrul Comerțului” să nu se repete, în urma semnării unui contract cu Vodafone, în valoare de 100 milioane de euro, pentru construcția unei componente din cloudul privat guvernamental, care va permite cetățenilor să acceseze servicii publice electronice.

Contractul a fost semnat miercuri, la Guvern, între președintele Autorității pentru Digitalizarea României (ADR) și reprezentantul Vodafone România, în prezența premierului Ciolacu și a ministrului Digitalizării, Bogdan Ivan.

Vodafone a obținut acest contract ca lider al unei asocieri de firme printr-o procedură de licitație.

Ciolacu: Accesul românilor la serviciile publice digitale va fi simplificat la un click distanță

„Odată cu semnarea acestui contract, toate serviciile publice disponibile de la diverse instituții vor fi concentrate într-un singur loc, iar românii vor putea accesa aceste servicii digitale printr-un simplu click pe telefon sau pe laptop. Toate instituțiile vor colabora arborescent în același sistem informatic, respectând cele mai înalte standarde de securitate”, a subliniat premierul Ciolacu.

Acesta a precizat că implementarea acestui sistem ar trebui să aibă loc anul viitor, după finalizarea contractului semnat miercuri, dar și a unui alt contract încheiat în martie.

„În 2025, după implementarea acestor două contracte – cel semnat astăzi și cel din martie – vom putea interacționa digital cu instituțiile publice, având posibilitatea de a solicita și obține documente digitale de oriunde și în orice moment, în condiții de siguranță totală”, a explicat Ciolacu.

Premierul s-a referit în acest context la Portalul Digital Unic al României (PDURo), un proiect evaluat la 96 milioane de lei (fără TVA), atribuit în martie acest an.

„Vă rog, având în vedere experiența de la Registrul Comerțului, să faceți toate verificările necesare înainte de a tranziționa sistemul din offline în online. Digitalizarea trebuie să simplifice viața oamenilor, nu să o complice”, a adăugat premierul.

Ministerul Digitalizării: Componenta Cloud Dedicat va opera în două dintre cele patru centre de date

UPDATE 19:11 – Ministerul Digitalizării a oferit ulterior un comunicat de presă în care menționează că dezvoltarea cloudului guvernamental se va realiza prin două investiții din PNRR – Componenta 7 Transformare Digitală:

„Componenta Cloud Dedicat va fi pusă în funcțiune în două din cele patru centre de date din cadrul Cloud-ului Guvernamental, precum și prin introducerea unei zone de administrare conectată la Internet, care va permite alocarea în timp real a resurselor de procesare și stocare a datelor. Termenul de finalizare a investiției este de 270 de zile”, precizează Ministerul.

Tehnologia cloud computing va oferi o ajustare rapidă și eficientă a resurselor IT necesare pentru fiecare instituție care va utiliza aplicații în cloud-ul guvernamental. În cazul în care o instituție va avea nevoie de mai mult stocare sau de capacitate de procesare, resursele suplimentare pot fi obținute în timp real, fără a necesita achiziții noi de echipamente sau soluții digitale.

Printre beneficiile principale ale Cloud-ului Dedicat se numără:

Ministerul Justiției caută soluții pentru blocajele de la ONRC cu noul portal

Ministerul Justiției lucrează pentru remedierea blocajului de la ONRC, provocat de noua infrastructură IT nefuncțională, printr-o reorganizare minoră menită să rezolve solicitările antreprenorilor, conform unui proiect de ordonanță de urgență aflat pe agenda Guvernului.

Aceasta vizează cererile de înregistrare ce necesită procesarea diverselor baze de date și eliberarea mai multor documente ale înregistrării, cum ar fi înființarea unei firme sau modificarea obiectului de activitate.

Ministerul dă de înțeles că din cele 1.792 posturi disponibile, 549 sunt vacante, inclusiv 46 de posturi de registrator, care sunt esențiale pentru procesarea acestor cereri.

Un proiect de OUG este în dezvoltare pentru a simplifica procesul de înregistrare și a reduce numărul de documente necesare.

Proiectul prevăd reîncadrarea personalului de specialitate juridică în funcții de registrator, la cerere, acordând un termen de 15 zile pentru depunere.

O altă soluție propusă vizează delegarea temporară a responsabilității de control prealabil al înregistrării firmelor pentru personalul de conducere pe o perioadă de un an.

De asemenea, se are în vedere reducerea documentației ce însoțește certificatele eliberate la finalizarea înregistrării în registrul comerțului.

Conform notei de fundamentare, la lansarea noii infrastructuri informatice, pentru cererile aflate în diferite stadii de soluționare (3.977 de cereri), operațiunile au fost necesare a fi realizate manual, întrucât aceste cereri nu erau compatibile cu sistemul informatic nou.

„În perioada de suspendare a activității pentru integrarea noului sistem, s-au continuat primirea cererilor de înregistrare prin alte modalități (e-mail, poștă), iar acestea au fost procesate în paralel cu cererile din noul sistem, ceea ce a condus la o creștere semnificativă a volumului de muncă, depășind capacitatea resurselor umane disponibile”, se menționează în document.

De asemenea, s-a înregistrat o creștere semnificativă a cererilor ce necesită procesare complexă pentru mai multe categorii de date și documente.

Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut (26.07.2023 – 02.09.2023), în care au fost 257.711 solicitări, dintre care 152.509 online, în intervalul 26 iulie 2024 – 2 august 2024 au fost 291.995 solicitări, din care 190.972 online.

Recent, ministrul Justiției, Alina Gorghiu, a anunțat că a trimis Corpul de Control pentru verificări la ONRC, în contextul numeroaselor sesizări din partea mediului de afaceri și a specialiștilor cu privire la dificultățile întâmpinate în utilizarea noului portal.

Gorghiu a subliniat că nu are competențe legate de activitatea registrului, ci că acestea sunt legate de nominalizarea directorului instituției și de îmbunătățirile legislative necesare.

Recomandari
Show Cookie Preferences