Autostrăzile din Moldova afectate de eliminarea finanțării PNRR. Care este cel mai grav dintre proiecte / „Deciziile guvernului sunt urgente”

Conform Asociației Pro Infrastructura, „autostrăzile afectate de pierderea finanțării PNRR se confruntă cu o situație extrem de incertă”, în urma anunțului autorităților de marți prin care s-au scos de pe lista proiectelor finanțate prin PNRR.
Astfel, tronsoanele din Autostrada Moldovei A7 și Autostrada Unirii A8 nu vor mai beneficia de fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). A fost confirmată eliminarea tronsonului A7 Ploiești – Buzău, Buzău – Focșani, precum și A8 Moțca – Leghin (Moldova) și Miercurea Nirajului – Ditrău (Transilvania), proiecte vitale pentru infrastructura europeană post-pandemie.
Pe lângă acestea, tronsonul A3 Nădășelu-Poarta Sălajului a fost de asemenea scos din lista de finanțare PNRR.
Asociația Pro Infrastructura adaugă că „principala cauză a pierderii finanțării este că autoritățile române nu au respectat reglementările europene de achiziții publice, iar stadiul implementării nu permite finalizarea lor până în termenul prevăzut, respectiv august 2026.”
Sunt sesizate și probleme legate de achizițiile publice, deoarece CNAIR a efectuat modificări în sistemul național de achiziții publice, dar aceste ajustări nu au fost aduse și în sistemul european.
Proiecte de autostrăzi rămase în PNRR: un parcurs contracronometru pentru finalizare în 2026
Din fericire, Comisia Europeană a convenit să redistribuie fonduri de la tronsoanele cu probleme către cele rămase pe lista PNRR, crescând astfel procentul de finanțare. Totuși, provocarea rămâne ca autostrăzile să fie finalizate până în august 2026, subliniază Pro Infrastructura.
În portofoliul oficial al autostrăzilor aprobate pentru PNRR, se vor mai menține „ciotul A1 Holdea-Margina și 173 kilometri ai A7 dintre Focșani și Pașcani”.
„Exceptând primele două loturi de la nord de Focșani, cu un stadiu de aproximativ 55%, celelalte 4 sectoare ale A7 până la Pașcani au doar 33%, iar A1 Margina-Holdea este la circa 20%. Lucrările sunt realizate de UMB, iar sectoarele A7 Focșani-Pașcani erau programate să fie finalizate în noiembrie 2025. UMB are posibilitatea de a deschide circulația pe unele segmente începând cu acest an, dar se teme că va fi extrem de dificil să termine totul în timp util.”
Referitor la tronsonul A1 Holdea-Margina, care include tuneluri esențiale, săpăturile pentru tunelul mare au început abia în iunie, ceea ce reduce șansele de finalizare la timp.
„Așa cum am menționat, nu există șanse pentru a respecta termenul PNRR. Autoritățile ar putea solicita Comisiei Europene un decont proporțional cu stadiul fizic atins în 2026, dar nu există informații privind procentul minim acceptat.”
Proiectele care pierd finanțarea PNRR: Unele sunt deja finalizate, altele se confruntă cu pierderi majore
„Pierderea finanțării PNRR semnifică o situație delicată. Pe A3 Nădășelu-Poarta Sălajului, lucrările sunt avansate, dar pe A7 Ploiești-Buzău și A7 Buzău-Focșani, unde circulația este deja deschisă, impactul nu este la fel de drastic.”
Totuși, autostrada „Unirii” A8 este grav afectată, având lucrări la un stadiu de sub 10% în secțiunile montane, iar proiectele promise nu mai au loc în Programul de Transport, având o alocare nesatisfăcătoare comparativ cu necesarul.
Această situație determină nevoia urgentă ca guvernul să decidă care proiecte sunt prioritare pentru a obține finanțare.”
Oficialii Ministerului Proiectelor Europene: Proiecte de 6,3 miliarde de euro vor fi eliminate din PNRR
Aproximativ 6,3 miliarde de euro în proiecte nu vor putea fi realizate până în 2026 și vor fi scoase din PNRR, a declarat ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, care a subliniat că termenul pentru trimiterea versiunii revizuite a PNRR Comisiei Europene este până la sfârșitul lunii iulie.
Ministerul și reprezentanții diverselor ministere au discutat cu responsabilii PNRR despre proiectele care vor rămâne finanțate și cele care vor pierde finanțarea.
„Lista finală a proiectelor va fi publică odată ce va fi semnat memorandum de asumare, iar negocierile sunt încă în curs de desfășurare.”
Despre viitorul proiectelor eliminate, Pîslaru a menționat că sunt posibile surse alternative de finanțare, în funcție de priorități.
„Există proiecte unde nu s-a făcut nimic și unde este mai eficient să se închidă contractele pentru a aștepta o altă sursă de finanțare.”},{