Cea mai costisitoare secțiune din Autostrada Unirii: Oferte din România și Turcia pentru tronsonul de 44 de milioane de euro/km

În cadrul licitației pentru proiectarea și execuția celui mai challenging și costisitor lot montan al Autostrăzii "Unirii" A8, s-au primit două oferte. Tronsonul va include 16 tuneluri și 60 de poduri și viaducte și va fi realizat într-un interval de patru ani și jumătate.
„Compania Națională de Investiții Rutiere a anunțat că a primit astăzi oferte de la diverși constructori din România, Bosnia-Herțegovina și Turcia pentru lotul 2 B Grințieș-Pipirig, cel mai provocator tronson al Autostrăzii "Unirii" – A8”, se menționează într-o comunicare a CNIR.
Ofertele depuse la licitație sunt următoarele:
- 1. ASOCIERE SA&PE CONSTRUCT SRL (LIDER) - EURO ASFALT - TEHNOSTRADE S.R.L. - SPEDITION UMB (ROMÂNIA - BOSNIA ȘI HERȚEGOVINA)
- 2. ASOCIERE MAPA INSAAT VE TICARET (LIDER) - GUNAL INSAAT TICARET VE SANAY ANONIM SIRKETI (TURCIA)
Tronsonul 2 B are o lungime de 31,5 kilometri și un termen de realizare de 54 de luni, dintre care 14 luni sunt alocate pentru proiectare și 40 pentru execuție. Valoarea estimată a contractului se ridică la 6,9 miliarde lei (fără TVA), iar finanțarea provine din fonduri europene, Programul Transport 2021-2027 și bugetul de stat.
70% din lungimea tronsonului va fi prin tuneluri și viaducte
Tronsonul 2 B, Grințieș-Pipirig este considerat cea mai complexă secțiune din Autostrada Unirii, având numeroase structuri și un volum considerabil de lucrări de consolidare și excavație:
- 16 tuneluri (cel mai lung având 940 metri)
- 60 de poduri și viaducte, dintre care două depășesc 1000 metri lungime (cel mai lung pod este cel ce traversează râul Bistrița, având 1275 metri)
- aprox. 20 de kilometri din total reprezintă pasaje și tuneluri, ceea ce constituie aproape 70 % din lungimea totală a lotului
- 12,7 milioane mc de excavații. Materialul evacuat din șantier, care devine surplus, va putea fi utilizat de autoritățile publice locale sau de alte autorități publice, fără costuri.
Pe lângă tuneluri și viaducte, tronsonul va necesita o serie de lucrări pentru stabilizarea versanților, deoarece drumul de mare viteză va străpunge munții în mai multe zone.
„Lotul 2 B, situat în județul Neamț, va include un nod rutier lângă Tulgheș (UAT Grințieș), o conexiune cu lotul 2 A și o descărcare provizorie la Est, asigurând legătura cu lotul 2 C (Pipirig-Vânători Neamț/Leghin) pentru a menține funcționalitatea independentă”, informează CNIR.
O autostradă cu numeroase tuneluri
Secțiunea montană Sărățeni-Pipirig a Autostrăzii Unirii A 8 se întinde pe 116 kilometri și este împărțită în patru loturi:
Traseul celor patru loturi din județele Mureș, Harghita și Neamț prevede 38 de tuneluri și 183 de poduri, pasaje și viaducte.
Termenele de realizare sunt de 54 de luni (14 luni pentru proiectare și 40 luni pentru execuție) pentru loturile 1 C, 2 A și 2 B, în timp ce pentru Lotul 1 D termenul este de 34 de luni (10 luni pentru proiectare și 24 pentru execuție).
Sursă foto: Dreamstime