Consumatorii danezi boicotează Coca-Cola, în urma amenințărilor președintelui SUA privind Groenlanda

Potrivit Carlsberg, companie care îmbuteliază Coca-Cola în Danemarca, consumatorii danezi au început să boicoteze brandul american, ca reacție la politica externă a fostului președinte Donald Trump.
Directorul executiv al Carlsberg, Jacob Aarup-Andersen, a declarat pentru Financial Times că „volumele noastre de Coca-Cola sunt în ușoară scădere în Danemarca”, confirmând existența unui boicot în rândul consumatorilor din jurul mărcilor americane.
Amenințările constante ale președintelui SUA de a revendica Groenlanda, un teritoriu danez, au provocat indignarea multor danezi, iar criticile aduse de administrația sa la adresa Danemarcei nu au contribuit la ameliorarea situației.
Vicepreședintele JD Vance a criticat Danemarca pentru că nu ar fi „un bun aliat”, deși forțele daneze au colaborat cu trupele americane în Afganistan și în alte zone, suferind pierderi semnificative în raport cu populația.
Un oficial danez a exprimat că furia danezilor este justificată, amintind de sacrificiul soldaților care s-au întors acasă în sicrie, iar acum se simt lipsiți de respect. Acesta a confirmat succesul apelurilor la boicot împotriva mărfurilor americane.
În urma rezultatelor pe primul trimestru, Aarup-Andersen a menționat că brandurile locale mai mici câștigă cotă de piață datorită boicotului împotriva produselor americane.
El a afirmat: „Respectăm deciziile oamenilor”, subliniind că firma nu promovează sau contestă boicotul, însă a adăugat că atât Coca-Cola, cât și Pepsi sunt produse din fabricile daneze.
Vânzările Jolly Cola, un brand danez, au crescut masiv, deoarece consumatorii au optat pentru această alternativă locală în detrimentul băuturii americane. Lanțul de supermarketuri Rema a raportat o creștere de 13 ori a vânzărilor acestei mărci în martie, comparativ cu anul precedent.
Un sentiment similar de naționalism al mărcilor s-a manifestat și în Canada, unde consumatorii nemulțumiți de amenințările președintelui Trump au dus la boicoturi împotriva produselor americane.
Coca-Cola, un simbol al culturii americane la nivel mondial, a fost subiectul mai multor boicoturi recente.
Vânzările mărcii au scăzut în țările majoritar musulmane în urma conflictelor din Gaza, când consumatorii au protestat împotriva brandurilor americane în contextul tensiunilor dintre Israel și Hamas.
Compania Coca-Cola nu a oferit un răspuns imediat solicitărilor de comentarii.
Comentariile Carlsberg au fost făcute în contextul în care compania a anunțat o scădere mai mare decât anticipa în volumele vânzărilor de produse organice, de 2,3%, în primele trei luni ale anului. Vânzările globale au crescut cu 17,4%, atingând valoarea de 20,1 miliarde coroane daneze (2,3 miliarde lire sterline) în aceeași perioadă, impulsionate de achiziția companiei britanice Britvic.
De asemenea, Coca-Cola a raportat marți rezultatele financiare, având o scădere de 2% a veniturilor nete în primul trimestru, ajungând la 11,1 miliarde de dolari, dar previzionând că impactul modificărilor în „dinamica comerțului global” va fi gestionabil în acest an.