Creșterea pierderilor de locuri de muncă în rândul furnizorilor de piese auto din Europa pe fondul încetinirii pieței auto
Numărul locurilor de muncă pierdute de furnizorii europeni de piese auto s-a dublat în 2024, în contextul în care industria auto de pe continent a experimentat o încetinire semnificativă, afectând lanțul de aprovizionare și procesul de producție.
Conform unei analize realizate de Asociația Europeană a Furnizorilor de Automobile (Clepa) pentru Financial Times, în 2024 au fost eliminate mai mult de 30.000 de locuri de muncă în acest sector, în comparație cu puțin peste 15.000 în anul anterior.
În plus, procesul de creare a locurilor de muncă a stagnat, rezultând în peste 58.000 de pierderi nete de posturi în întreaga industrie din Europa în perioada 2020-2024.
Companii renumite, precum producătorul de anvelope Michelin din Franța și Bosch din Germania, au anunțat tăieri semnificative de locuri de muncă în ultimul an, din cauza scăderii constante a vânzărilor de vehicule noi pe piața europeană, lăsând furnizorii cu o capacitate excedentară și perspective scăzute de recuperare a vânzărilor.
Pe lângă tăierile de locuri de muncă și închiderea unor fabrici de către companiile mari, unele afaceri mai mici au intrat în faliment sau au solicitat insolvența.
„Dacă nu există o creștere pentru producătorii europeni, nu există nici o creștere pentru furnizorii lor”, a afirmat Alexandre Marian, director la consultanța AlixPartners.
Furnizorii de piese auto au aproximativ 1,7 milioane de angajați în Uniunea Europeană
Declinul cererii a fost influențat de pandemia de Covid-19, conflictul din Ucraina și inflația, acestea afectând competitivitatea industriilor europene, într-un moment în care competitorii din China își extind cota de piață.
„Estimăm că micile creșteri pe piața europeană vor fi „mâncate” de creșterea importurilor, în special din China”, a declarat Marc Mortureux, directorul general al Automotive & Mobility Industry Platform (PFA) din Franța.
Furnizorii europeni au încercat să colaboreze cu grupuri auto locale din China, dar principala îngrijorare rămâne faptul că mărcile chineze ar putea asambla vehicule în Europa folosind piese din China și din alte țări.
Prețul relativ ridicat al vehiculelor electrice și reducerea subvențiilor în țări precum Germania au restricționat adopția lor pe scară largă, determinând companiile să nu înregistreze cererea anticipată în domeniul noilor tehnologii.
Potrivit Clepa, pierderile de locuri de muncă cauzate de motoarele cu ardere internă din 2020 au depășit cu mult locurile de muncă create prin tranziția la vehiculele electrice.
Reglementările europene constituie, de asemenea, o provocare pentru furnizorii globali de piese auto care colaborează cu producătorii de vehicule tradiționale.
Începând cu 2025, Comisia Europeană va impune reguli mai stricte referitoare la emisiile de carbon, având în vedere că Bruxelles-ul intenționează să interzică vânzările de vehicule noi cu motor cu combustie în Europa până în 2035.
„Avem aproximativ 10 fabrici care produc rezervoare de combustibil în Europa. Activitatea lor va fi afectată”
Laurent Favre, directorul executiv al OPMobility, un furnizor francez de renume în domeniul rezervoarelor de combustibil, prezice o scădere a afacerilor sale din Europa din cauza acestor circumstanțe.
„Avem aproximativ 10 fabrici care produc rezervoare de combustibil în Europa. Aceasta este o situație evidențiată de impactul pe care îl resimt”, a afirmat el.
Favre și alții din industrie solicită o reconsiderare a măsurilor economice. Deși Germania a redus subvențiile pentru vehiculele electrice în 2023, cancelarul Olaf Scholz a declarat recent că UE are nevoie de „stimulente” destinate automobilelor electrice, subliniind că impozitele pe emisii nu ar trebui să afecteze stabilitatea financiară a companiilor care investesc în tranziția către vehicule electrice.
Companiile germane care au fost nevoite să se retragă includ producătorul de scaune Recaro, furnizorul de piese auto premium Walter Klein și ae group, care produce componente din aluminiu utilizate în diferite piese auto.
Christian Kleinjung, directorul executiv al ae group, a menționat în august că eforturile de restructurare nu au putut opri „declinul cererii din parte producătorilor de automobile.”
Pe măsură ce vânzările de vehicule electrice sunt așteptate să crească, furnizorii se pregătesc pentru o perioadă prelungită de stagnare, unii anunțând planuri de reducere a personalului în viitorul apropiat.
Forvia, un renumit producător de tablouri de bord și sisteme de evacuare, a anunțat în februarie că va tăia 10.000 de locuri de muncă din 75.000 de angajați până în 2028.
În noiembrie, Michelin a declarat că va închide două fabrici specializate în anvelope pentru camioane, afectând peste 1.200 de angajați, din cauza „supracapacității structurale” cauzate de concurența acerbă din partea asiaticilor.
Stéphane Destugues, reprezentant al sindicatului CFDT pentru lucrătorii metalurgici, a criticat producătorii auto pentru reducerea costurilor în așa fel încât furnizorii să nu mai poată supraviețui.
„Aceasta nu le permite furnizorilor să investească suficiente resurse pentru a-și susține locurile de muncă și a se pregăti pentru viitor”, a adăugat el.
Pentru cei care decid să investească, mulți privesc dincolo de granițele Europei. OPMobility a inaugurat un centru în Austin, Texas, pentru a deservi clienți precum Tesla și a deschis facilități în China.
„Vrem să ne menținem relațiile cu clienții noștri tradiționali, dar trebuie să căutăm oportunități de creștere în alte regiuni. Expectațiile noastre cu privire la o expansiune în sectorul auto european în următorii cinci ani sunt limitate”, a concluzionat Favre.