Critici severe la adresa modificărilor propuse de Ministerul Educației pentru învățământul liceal

Propunerile Ministerului Educației de revizuire a planurilor-cadru, aflate în dezbatere publică, au stârnit reacții de reticență din partea unor specialiști, care își exprimă îngrijorarea cu privire la efectele schimbărilor asupra programei liceenilor în cazul în care acestea vor fi adoptate.
Facultatea de Istorie de la Universitatea din București și-a manifestat dezacordul față de propunerile de modificare a planurilor-cadru, în special în legătură cu diminuarea drastică a orelor dedicate disciplinei Istorie.
Reprezentanții facultății subliniază că aceste modificări ar putea afecta negativ formarea civică a tinerelor generații, precum și dezvoltarea gândirii critice, fiind esențiale pentru o societate democratică responsabilă.
În plus, aceștia consideră că reducerea orelor de istorie va agrava problemele existente în societate, precum abandonarea raționamentului logic, susceptibilitatea la pseudo-știință și promovarea teoriilor xenofobe și conspiraționiste.
Facultatea de Istorie aduce în atenție că eliminarea istoriei din programa comună a claselor a XI-a și a XII-a constituie o gravă eroare, care ar priva mulți elevi de o înțelegere corespunzătoare a istorii naționale și universale.
Aceștia afirmă că o singură oră pe săptămână, în clasele a IX-a și a X-a, nu este suficientă pentru a oferi o pregătire adecvată în această disciplină complexă.
Decizia de a elimina istoria ca materie obligatorie la examenul de Bacalaureat pentru profilul umanist, specializarea Filologie, este considerată surprinzătoare și va genera multiple consecințe negative.
Facultatea de Istorie solicită Ministerului Educației și Cercetării să reevalueze urgent decizia de reducere a orelor de istorie și subliniază necesitatea unui curriculum echilibrat care să reflecte importanța acestei discipline fundamentale.
Pentru mai multe detalii, citiți comunicatul de presă emis de Facultatea de Istorie, care susține că istoria joacă un rol crucial în consolidarea societății și formarea tinerilor.
Critici la scoaterea limbii latine
De asemenea, Societatea de Studii Clasice a contestat propunerea Ministerului Educației de a exclude limba latină din programa liceală pentru filiera teoretică.
Specialiștii în studii clasice au denunțat această măsură ca fiind „o barbarie comisă de un grup de persoane neidentificate, evident fără orizont cultural și cu dispreț față de cultura națională și identitatea europeană”, potrivit unui comunicat de presă.
Reprezentanții Societății de Studii Clasice acuză Ministerul Educației de lipsă de transparență și subliniază că elaborarea noilor planuri-cadru s-a desfășurat „fără consultarea prealabilă a unor specialiști din mediul academic recunoscuți”.
Aceștia consideră că eliminarea limbii latine din liceu constituie un atac asupra culturii umaniste fundamentale a Europei și că „sfidează bunul simț”. Ei avertizează că această decizie va conduce la „distrugerea cognitivă și morală” a elevilor. De asemenea, Societatea de Studii Clasice afirmă că noile planuri revin la un model educațional promovat de regimul comunist.
„La 35 de ani după Revoluția din 1989, acest plan-cadru ne întoarce, de fapt, la paradigma «Omului Nou» din anii 50, reambalată acum în termeni de «descentralizare curriculară și creșterea flexibilității»”, a declarat Florian Matei-Popescu, președintele Societății de Studii Clasice din România.
Societatea de Studii Clasice cere Guvernului să revizuiască urgent această propunere.
„Într-o țară în care o parte considerabilă din politicieni au o cultură submediocră, reintroducerea limbii latine în școală ar oferi noilor generații oportunitatea de a construi o clasă politică educată și cu adevărat interesată de viitor”, se menționează în comunicat.
Ministerul Educației a lansat vineri în consultare publică planurile-cadru pentru liceu, iar propunerile pot fi trimise la adresa de e-mail consultare@rocnee.ro până pe 6 martie.
Sursă foto: Dreamstime.com