De la tramvaie la tuk-tuk: Lisabona, captură a succesului său

De la tramvaie la tuk-tuk: Lisabona, captură a succesului său
Lisabona, Foto: SIPA / Sipa Press / Profimedia

Imaginile iconice ale Lisabonei sunt adesea dominate de tramvaiele binecunoscute ale orașului. În prezent, vizitatorii observă tot mai multe tuk-tuk-uri care încearcă să atragă atenția turiștilor, unele având tigri falși pe copertină, altele fiind ornate cu flori artificiale sau vopsite în culori stridente.

Interacțiunile dintre tramvaie și tuk-tuk-uri pot genera uneori conflicte. Tramvaiele nu pot devia de la traseul lor, în timp ce șoferii de tuk-tuk adesea neglijează regulile de circulație pentru a asigura clienților oportunități foto ideale, contribuind la senzația de vacanță lipsită de griji, în care vizitatorii se pot bucura de oraș.

Lisabona a fost inclusă în lista destinațiilor unde vizitatorii par a fi singurii care se bucură cu adevărat de oraș, conform unui articol de pe moneyreview.gr.

„Chiar și turiștii nu mai găsesc aceeași bucurie ca înainte. Cei care au mai vizitat orașul observă acum că Lisabona s-a schimbat radical”, a declarat Tania Correia, o rezidentă din oraș, într-un interviu pentru El Pais.

Cartierul Santa Maria Maior, care adăpostește șase zone istorice (Castelo, Mouraría, Alfama, Chiado, Sé și Baixa) cu un total de 10.000 de locuitori, a devenit un loc atractiv pentru investitorii imobiliari, antreprenorii din turism și șoferii de tuk-tuk.

Anul trecut, Lisabona a fost distinsă cu premiul pentru cea mai bună destinație urbană din Europa în cadrul World Travel Awards.

Cu toate acestea, există o parte mai puțin plăcută a poveștii Lisabonei. Această zonă istorică a orașului a pierdut 30% din populația sa din 2013, iar 60% din clădiri sunt acum transformate în apartamente destinate turiștilor.

Populația locală, de asemenea, are o medie de vârstă ridicată, ceea ce sugerează că, în viitor, turiștii ar putea întâlni doar străini în cartierele istorice.

Evacuările

În timpul crizei datoriilor, când Portugalia a fost supusă unui memorandum, guvernul conservator a adoptat o legislație care a permis ajustarea chiriilor, ceea ce a condus la un val de evacuări.

Simultan, politicile fiscale agresive au stimulat afluxul de capital străin, iar programul Golden Visa a permis cetățenilor din alte țări să rămână în schimbul investițiilor imobiliare. Cumpărătorii din China au devenit cei mai activi pe piața imobiliară din Lisabona.

Aceste măsuri au îmbunătățit aspectul orașului, dar au generat, de asemenea, o migrație masivă a portughezilor către zonele periferice.

După liberalizarea chiriilor, cu așa-numita lege Cristas, guvernul socialist condus de Antonio Costa a încercat să implementeze măsuri corective, anunțând în 2018 interzicerea noilor apartamente turistice în anumite zone. Totuși, localnicii susțin că aceste activități continuă să se desfășoare ilegal.

Ca rezultat, apartamentele rezidenților au fost transformate în locuri de cazare pentru turiști, în timp ce magazinele tradiționale sunt înlocuite de baruri moderne.

Celebra Casa Senna din Chiado s-a închis după 189 de ani, iar librăria Ferin, fondată în 1840, nu a reușit să supraviețuiască falimentului. În cartierele aflate în întregime dedicate turiștilor, rămâne doar o librărie istorică, Bertrand, care a fost deschisă în 1732 și este recunoscută de Guinness ca fiind cea mai veche din lume.

În 2023, Portugalia a atras un număr record de turiști (30 de milioane) și venituri (25 de miliarde de euro), Lisabona fiind văzută ca o destinație „de neratat”, însă viitorul ar putea aduce schimbări.

Recomandari
Show Cookie Preferences