Debutează Evaluarea Națională pentru clasa a II-a 2025. Principalele modificări față de testele anului precedent

Evaluarea Națională la clasa a II-a va începe marți, 13 mai, la ora 10:00, cu proba scrisă la Limbă și comunicare – Limba română, conform calendarului oficial al Ministerului Educației. Elevii dispun de 45 de minute pentru a rezolva testele, având cu 15 minute mai mult față de anii anteriori.
Fiecare test de evaluare pentru elevii de clasa a II-a are o durată de 45 de minute, spre deosebire de 30 de minute, cum era în anii trecuți.
Probele se desfășoară începând cu ora 10:00, în sălile de clasă, unde elevii sunt așezați câte doi în bănci sau conform organizării obișnuite.
Testele sunt distribuite individual, în mod controlat, iar la final sunt colectate, sortate și aranjate în pachete.
După ce testele sunt distribuite, învățătorul citește un scenariu standardizat pentru a explica elevilor pașii pe care trebuie să-i urmeze.
Odată notată ora de început a lucrului efectiv pe tablă, accesul altor elevi în clasă nu mai este permis. Cei care ajung cu întârziere vor fi supravegheați într-o sală separată.
Programul Evaluării Naționale pentru clasa a II-a 2025
- 13 mai: Limbă și comunicare – scris – Limba română / Limba maternă
- 14 mai: Limbă și comunicare – citit – Limba română / Limba maternă
- 15 mai: Matematică și explorarea mediului
- 16 mai: Limbă și comunicare – scris–citit – Limba română pentru minoritățile naționale
Ce se întâmplă în cazul absențelor sau în cazul în care elevii finalizează testul mai devreme
Dacă un elev este absent, testul său nu va fi distribuit, iar numele va fi raportat ca „ABSENT”. La proba următoare, dacă un elev vine, va participa normal, fără a recupera testul ratat.
Elevii care termină testul mai devreme pot să își revizuiască răspunsurile. În cazul în care apare o situație specială, cum ar fi dacă un elev se simte rău, testul va fi recuperat de către învățător, iar ora predării va fi notată atât pe test, cât și în raportul testării.
Participarea obligatorie pentru toți elevii, inclusiv cei cu cerințe educaționale speciale
Evaluările sunt destinate tuturor elevilor din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, indiferent de tipul de dizabilitate sau diagnostic de cerințe educaționale speciale (CES). Participarea acestora se realizează în baza unei cereri scrise din partea părinților sau tutorilor legali, iar școlile sunt obligate să asigure condiții adaptate, conform Metodologiei.
Responsabilii de testare trebuie să ia toate măsurile necesare pentru a permite fiecărui elev să participe și să rezolve testul în cele mai bune condiții.
Ce se întâmplă cu rezultatele: neafișate și neînscrise în catalog
O modificare semnificativă în acest an școlar este că rezultatele nu vor mai fi anonimizate prin coduri, ci vor fi prezentate sub formă de punctaje. Acestea nu vor fi afișate public și nu vor fi transcrise automat în catalog, dar pot fi convertite în calificative sau note, la cererea scrisă a elevului sau părintelui.
Conform articolului 28 din metodologie, rezultatele vor fi utilizate de profesori pentru a crea planuri individualizate de învățare, sprijinind astfel progresul fiecărui elev: „Rezultatele sunt folosite la nivelul unității de învățământ pentru elaborarea planurilor individualizate de învățare și pentru informarea elevilor și părinților cu privire la stadiul formării și dezvoltării competențelor evaluate.”
Originea schimbării: fosta ministră Ligia Deca
Hotărârea de a exprima rezultatele în punctaje, în loc de coduri, a fost adoptată de fosta ministră a Educației, Ligia Deca, care a renunțat și la includerea limbii străine în testările de la clasa a VI-a. În trecut, rezultatele erau raportate asemenea evaluărilor internaționale de tip PISA, însă fără un impact direct asupra parcursului educațional al elevilor.
Manualul de administrare a evaluărilor naționale:
Imagine: Dreamstime