FOTO Cum arată uzina Dacia într-un moment cheie din istoria sa. Zona în care 60% din munca la o mașină Duster sau Bigster e făcută de roboți

FOTO Cum arată uzina Dacia într-un moment cheie din istoria sa. Zona în care 60% din munca la o mașină Duster sau Bigster e făcută de roboți
In uzina Dacia (foto Vlad Barza)

La uzina din Mioveni, Dacia produce o mașină în fiecare minut, având în echipă 6.800 de angajați și 550 de roboți industriali. A debutat și fabricarea modelului Bigster, prețul acestuia putând ajunge până la 32.000 de euro. Cum arată fabrica Dacia în martie 2025? Ce limitări prezintă robotizarea?

De ce robotizarea are limitele ei

Dacia a înregistrat câțiva ani de succes, Sandero fiind cea mai vândută mașină în Europa în 2024, în timp ce Duster a ocupat prima poziție în România și s-a clasat în top zece la nivel european. În primele două luni din 2025, compania a comercializat 92.000 de vehicule în Uniunea Europeană, având o cotă de piață de 5,5%. Comparativ, Ford deține 3%, Citroen 3,3%, Volkswagen conduce cu 11,2%, iar Toyota are 7,2%. Vânzările Dacia sunt similare cu cele ale Renault, care are o cotă de 5,9%.

Dacia oferă și modele echipate la standarde superioare și motorizare Full Hybrid, care pot ajunge la prețul de 32.000 de euro, iar peste 60% dintre clienți au optat pentru versiuni hibride la noul model Bigster.

Uzina Dacia din Mioveni dispune de 6.800 de angajați, iar ritmul de producție este de 65 de vehicule pe oră, operând în trei schimburi, timp de cinci zile pe săptămână. Vârsta medie a personalului este de 45 de ani, iar femeile reprezintă 27% din angajați, cu 48% la nivel managerial.

Fabrica este structurată în cinci secții de producție: Presaj, Caroserie, Șasiuri, Vopsitorie și Montaj. Uzina produce componente pentru celelalte unități Renault care asamblează modele precum Logan, Sandero și Duster, dar nu dispune de un departament propriu de presaj, realizându-se în Franța, Maroc, Slovenia, Turcia, Brazilia, Columbia, India, Africa de Sud, Algeria și Argentina.

În cadrul departamentului Caroserie lucrează 1.400 de persoane, în timp ce la Presaj și Vopsitorie sunt câte 400 de angajați, iar la Montaj, 1.800.

Gradul de robotizare este cel mai ridicat în secția Caroserie, ajungând la 60%, față de 42% acum doi ani și 5% acum peste 15 ani. În celelalte secții, gradul de robotizare a stagnat în ultimii ani, dar în Montaj s-a înregistrat o creștere a numărului de vehicule autonome care transportă piese.

Roboții industriali sunt tot mai prezenți la sudură

În secția Caroserie funcționează 550 de roboți KUKA și ABB, iar în Montaj sunt 270 de vehicule AGV.

Vehiculele AGV, sau Automated Guided Vehicle, sunt cărucioare automate care transportă piese între diferite locații, urmând trasee bine definite. Acestea sunt echipate cu senzori pentru a se opri în caz de obstacole. În plus, în alte zone ale uzinei circulă electrocare mari, manevrate de angajați.

Primele roboți au fost introduși în uzina Dacia în 2006, fiind brațe metalice mari asezonate cu măsuri de siguranță. Extinderea automatizării a continuat, mai ales după 2014, dar conducerea Dacia a subliniat că nu este rațională o automatizare excesivă, din cauza costurilor ridicate și a necesității de flexibilitate a producției.

Există un prag de rentabilitate în automatizare, iar roboții de vârf pot fi extrem de costisitori. Totuși, oficialii Dacia afirmă că vor introduce robotizare suplimentară doar atunci când va fi necesar, asigurându-se în același timp de menținerea profitabilității. La Caroserie, 60% din suduri sunt realizate de roboți, fiind astfel cea mai automatizată secție.

Participarea roboților la procesele de sudură a crescut, iar angajații care sudau anterior au fost redirecționați spre funcții de întreținere și operare a roboților.

Pentru a pregăti lansarea modelului Bigster, Dacia a investit 340 milioane euro, iar Duster reprezintă acum peste 60% din producția totală, iar Bigster peste 30%, proporțiile putând fi ajustate în funcție de cererea de pe piață. Există multiple diferențe în design și preț între cele două modele, dar și similarități notabile, ambele având în comun peste 65% dintre componente.

Departamentul de Presaj a beneficiat de automatizări semnificative acum un deceniu, prima linie de prese automate fiind instalată în 2013 pentru fabricarea pieselor mari. Alte linii au fost robotizate în 2015 pentru a reduce riscurile de accidentare și a diminua ajustările necesare. Automatizarea a continuat și după 2016, iar Presajul este considerat un mediu de lucru cu condiții provocatoare datorită zgomotului intens generat de echipamente.

Un ciclu complet de producție pentru o caroserie prin toate departamentele, inclusiv Caroserie, Vopsitorie și liniile de montaj, durează între 10 și 11 ore, iar zilnic părăsesc fabrica peste 1.350 de vehicule asamblate.

Recomandari
Show Cookie Preferences