FOTO: Investiție de 120 milioane euro pentru un tunel dedicat liliecilor - detalii despre proiectul contestat

FOTO: Investiție de 120 milioane euro pentru un tunel dedicat liliecilor - detalii despre proiectul contestat
Tunelul pentru lilieci de pe viitoarea linie HS2 (sursa hs2.org.uk)

În Marea Britanie, se desfășoară lucrările pentru o linie feroviară de mare viteză, care va include și un tunel destinat protecției liliecilor, proiect ce a generat controverse din cauza costului estimat de 100 milioane de lire sterline.

Impactul financiar al proiectului feroviar asupra liliecilor

Proiectul HS2, destinat dezvoltării unei linii feroviare rapide între Londra și Birmingham, se confruntă cu numeroase provocări. Estimările inițiale ale costurilor au crescut cu zeci de miliarde de lire, iar diverse segmente au fost eliminate din planul de construcție, inclusiv conexiuni rapide cu orașele din nordul Angliei.

Cu toate acestea, puține aspecte au generat mai mult scandal în Regat decât ideea construirii unui tunel destinat liliecilor, ce va avea un cost de 100 milioane lire (equivalentul a 120 milioane euro), situat în Buckinghamshire, pentru a proteja populațiile de mamifere insectivore din pădurile locale.

Liliecii speciei Bechstein, de dimensiunea unei cutii de chibrituri și cu aripi ce pot atinge 30 de centimetri, sunt estimați la 28.000 de exemplare în Regatul Unit, având o distribuție vastă în Europa și vestul Asiei.

Acest „adăpost de lilieci” va fi construit pentru a asigura supraviețuirea unei colonii de lilieci Bechstein care populează o pădure din apropierea viitoarelor linii feroviare. Odată cu finalizarea liniei, ar trebui să circule 36 de trenuri pe oră.

Tunelul va avea 1 km lungime și 10 metri înălțime, având ca scop prevenirea impactului trenurilor care circulă cu 300 km/h asupra liliecilor. Adăpostul se află în apropierea orașului Aylesbury.

Proiectul HS2 își propune să construiască o legătură feroviară de mare viteză între cele mai mari orașe din Regatul Unit, Londra și Birmingham, trenurile având o viteză maximă de 360 km/h.

Controversa a fost relansată în noiembrie anul trecut, când s-a anunțat că costul tunelului nu va fi de 40 milioane lire, cum se estimase inițial, ci de 100 milioane lire.

Critica costurilor excesive

La sfârșitul lunii ianuarie, ministrul mediului britanic, Steve Reed, a caracterizat planul de construcție a acestui tunel drept „o completă nebunie”, subliniind cât de nejustificate sunt cheltuielile atunci când există atât de multe servicii publice cu nevoi urgente de finanțare.

Reed a acuzat anteriorul guvern de pierderea controlului asupra finanțelor publice și a proiectelor de infrastructură. În noiembrie, șeful proiectului HS2, Sir Jon Thompson, a subliniat că specia Bechstein nu beneficiază de protecție în alte țări europene, unde populatia este stabilă.

De asemenea, s-a adus în discuție problema tunelurilor pentru protecția animalelor, precum cele două „tuneluri pentru urși” în construcție pe autostrada Lugoj – Deva din România, care au fost impuse prin acorduri de mediu pentru a proteja animalele mari.

Factori care au dus la creșterea costurilor

Structura care urmează să fie construită pentru protecția liliecilor poartă numele de „Sheephouse Wood Bat Protection Structure”, padurea Sheephouse având o suprafață de 50 de hectare.

Costurile au crescut cu 60 milioane lire, deoarece mărimea construcției s-a dublat față de planificările anterioare, pentru a anticipa o creștere a numărului de trenuri. Inițial, se propusese o singură linie de cale ferată, dar s-a decis introducerea unei a doua linii pentru a răspunde necesarului aditional de capacitate al trenurilor locale.

Această extindere a costat suplimentar, având în vedere utilizarea traseului de către alt proiect feroviar, East West Rail, destinat conectării orașelor Oxford și Cambridge.

Alte fluctuații de costuri au fost generate de autorizațiile necesare și de opoziția fermă din partea autorităților din Buckinghamshire, care au argumentat că natura va suferi și că drumurile locale sunt afectate de utilajele de pe șantier.

De asemenea, inflația și creșterea prețurilor unor materiale de construcție, precum oțelul și cimentul, au contribuit la costurile mari ale proiectului HS2, iar estimările inițiale s-au dovedit a fi nerealiste.

Experții în protecția mediului au avertizat că există riscuri semnificative ca liliecii să fie afectați de trecerea trenurilor, mai ales având în vedere numărul estimat de peste 500 de trenuri pe zi.

Ministrul transporturilor britanic a subliniat că valoarea de 100 milioane de lire pentru acest tunel reprezintă un „exemplu șocant” și ilustrează lipsa de eficiență în cadrul proiectului HS2.

Recomandari
Show Cookie Preferences