Honda și Nissan: Fuziune sau Rivalitate? Provocările Care Păstrează Incertitudinea Planului de Formare a unui Gigant de 50 de Miliarde de Dolari în România

Honda și Nissan: Fuziune sau Rivalitate? Provocările Care Păstrează Incertitudinea Planului de Formare a unui Gigant de 50 de Miliarde de Dolari în România
Foto:: Jaque Silva/NurPhoto/Shutterstoc / Shutterstock Editorial / Profimedia

Negocierile pentru una dintre cele mai importante alianțe din sectorul auto între Honda și Nissan, demarate în decembrie 2024, s-au complicat recent, iar posibila fuziune este acum în pericol. Ce anume a generat această revizuire a situației? Care companie se află în dificultate? De unde provine conflictul între cele două mărci nipone?

  • La sfârșitul lui 2024, a fost confirmată informația că Nissan și Honda s-au angajat în negocieri pentru o fuziune. Planul prevedea crearea unui holding cu o capitalizare de 50 de miliarde de dolari și o capacitate de producție anuală de 7 milioane de vehicule. S-a discutat inclusiv despre implicarea Mitsubishi în acest parteneriat, cu implicații potențiale și asupra Renault, cu care Nissan are o asociere de lungă durată, deteriorată după 2018.
  • Din păcate, discuțiile s-au blocat din cauza unor neînțelegeri profunde referitoare la structura viitorului holding. Nissan aspirează la o relație de egalitate cu Honda, în timp ce Honda vizează controlul și dorește ca Nissan să devină o filială, supusă unor restructurări drastice.
  • În România, sunt înmatriculate peste 90.000 de vehicule Nissan și aproape 40.000 Honda. În cifrele vânzărilor de mașini noi, cele două branduri se află foarte aproape una de cealaltă, deși în Europa, Nissan vinde de patru ori mai mult decât Honda, iar la nivel mondial, Honda detine o cotă de piață mai mare.

Capitalizarea de piață a Nissan este de 10 miliarde de dolari, mult sub maximul de peste 40 de miliarde de dolari atins în 2018. Având în vedere aceste cifre, se preconizează că Honda, cu o capitalizare de patru ori mai mare, ar avea un cuvânt decisiv mai puternic.

Capitalizarea de piață a Honda se ridică la 41 miliarde de dolari, cu un vârf de peste 60 miliarde de dolari în 2018.

Anunțuri și Așteptări în Cadrul Discuțiilor

Negocierile pentru fuziune au început pe 23 decembrie 2024, cu scopul de a crea un nou gigant automobilistic, a patra companie ca mărime la nivel mondial, depășită doar de Toyota, Volkswagen Group și Hyundai – Kia, planificată să devină operațională în 2026.

Conform planului, prima jumătate a anului 2025 ar fi fost dedicată discuțiilor despre integrarea operațiunilor celor două companii.

Un acord final ar fi urmat să fie semnat cel târziu în iunie 2025, iar noul holding ar fi putut fi listat pe bursă în vara lui 2026.

Cele două companii au realizat că trebuie să avanseze în zona vehiculelor electrice, un sector dominat de Tesla și de firmele asiatice, precum BYD. Honda ar putea beneficia de tehnologia electrică dezvoltată de Nissan.

O problemă majoră este scăderea vânzărilor în China, care a avut un impact negativ asupra veniturilor. Pe de altă parte, divizia Honda Motorcycles a înregistrat vânzări consistente și profit.

Principalul avantaj discutat despre fuziune este economisirea de costuri, care ar rezulta din combinarea operațiunilor, permițând o gestionare mai eficientă a riscurilor financiare.

În 2010, Nissan a lansat modelul electric Leaf, care a fost lider pe piața mașinilor electrice, dar nu a mai avut succesul dorit în anii recenti, în timp ce Honda s-a concentrat mai mult pe vehicule hibride.

Pe termen lung, Honda intenționează să electrifice complet gama sa, având ca obiectiv ca din 2040 să vândă doar mașini electrice.

Provocările Fuziunii și Așteptările Honda și Nissan

Fuziunea se confruntă cu multiple obstacole, care par a fi greu de depășit.

Conform surselor, discuțiile au stagnat, în principal, din cauza divergențelor privind structura holdingului viitor. Honda ar dori ca Nissan să funcționeze ca o filială, o opțiune inacceptabilă pentru liderii de la Nissan.

Unele surse din compania Honda nu aprobă fuziunea din cauza problemelor financiare de la Nissan. Astfel, Honda a impus condiții stricte pentru fuziune, cerând o restructurare completă a Nissan înainte de a merge mai departe.

Totuși, atât surse de la CNN, cât și tabelul New York Times confirmă că discuțiile progresează pe diverse niveluri, iar posibilitățile nu sunt complet epuizate. Bloomberg indică, de asemenea, că Nissan ar explora opțiuni alternative de parteneriate, incluzând o posibilă asociere cu o companie americană din sectorul tehnologiilor.

Fuziunile sunt, de regulă, însoțite de controverse, deoarece implică reduceri de personal și tensiuni, în special când directorii nu reușesc să se alinieze.

În acest caz, complexitatea este amplificată de dimensiunea și structura organizațională a ambelor companii. Nissan este cunoscută pentru cultura sa conservatoare, și a avut dificultăți interne de conducere după plecarea lui Carlos Ghosn.

Analizând situația, New York Times menționează că unele proiecte vor trebui abandonate, vor fi necesare echipe mixte și schimbări în conducere care vor genera tensiuni.

Nu există nicio asigurare că fuziunea va aduce îmbunătățiri substanțiale, iar absența experienței Honda în fuziuni prezintă riscuri suplimentare, mai ales în contextul vânzărilor slabe în China.

Provocările Cu Care Se Confruntă Nissan

Majoritatea articolelor dedicate planurilor celor două companii evidențiază dificultățile întâmpinate de Nissan și dorința sa de a găsi o soluție rapidă.

Carlos Ghosn, fostul lider cunoscut al alianței Renault-Nissan, a afirmat recent că Nissan se află în „mod de panică”, făcând referire la disperarea companiei de a se reorganiza. El este de părere că găsirea sinergiilor între cele două firme va fi o provocare.

Nissan se confruntă cu o stare financiară precară, anunțând recent disponibilizarea a 9.000 de angajați și reducerea capacității de producție cu 20% din cauza cererii scăzute. De asemenea, au existat conflicte interne privind puterea, iar informațiile din presa niponă sugerează că Foxconn ar fi manifestat interes în achiziționarea unui pachet de acțiuni la Nissan.

Această criză se reflectă și în SUA, unde aproape 40% dintre dealerii Nissan au raportat pierderi din cauza scăderii vânzărilor.

Situția Honda și Nissan în România și Europa

În România, conform datelor oficiale, sunt înmatriculate 93.000 de vehicule Nissan și aproximativ 40.000 Honda. Mitsubishi are, de asemenea, o prezență semnificativă pe piață cu peste 45.000 de vehicule.

Pe piața din România, Nissan și Honda au avut performanțe apropiate în 2024, cu Nissan înregistrând 1.206 vehicule noi înmatriculate și Honda 1.099, fiecare având o cotă de piață de aproximativ 1%. Cele mai vândute mărci japoneze în România sunt Toyota, Suzuki și Mazda.

Una dintre schimbările importante pentru Nissan va fi reorganizarea din această vară, când compania va ieși din portofoliul Renault Comercial Roumanie, care se va concentra pe Dacia și Renault, conform unei decizii strategice la nivel european.

Performanțele Companiilor pe Piața Europeană

În Europa, Nissan a avut o performanță de vânzări de patru ori superioară față de Honda în 2024. Astfel, conform datelor JATO, Nissan a ocupat locul 17, reușind să vândă peste 300.000 de vehicule noi, în timp ce Honda a realizat vânzări de sub 75.000 de unități.

Deși vânzările Honda au crescut cu 22%, cei de la Nissan au avut un avans modest de 4%. Nissan a avut două dintre cele mai vândute modele în Europa: Qashqai și Juke.

La nivel global, Honda a produs 3,73 milioane de mașini, în timp ce Nissan a realizat producția a 3,44 milioane de vehicule.

Conform datelor ACEA, cotele de piață din Uniunea Europeană în 2024 arată un contrast semnificativ: Nissan a avut 1,9%, în comparație cu 0,4% pentru Honda, chiar dacă înmatriculările Honda au crescut cu 21%, în timp ce cele ale Nissan au avut o creștere modestă de 1%.

Recomandari
Show Cookie Preferences