Influenceri de pe TikTok acuză AUR de cenzură pe conținuturi pro-Nicușor Dan. BEC a emis peste 300 de decizii referitoare la materialele online

Influenceri de pe TikTok acuză AUR de cenzură pe conținuturi pro-Nicușor Dan. BEC a emis peste 300 de decizii referitoare la materialele online
TikTok. Foto: Savconstantine | Dreamstime.com

Un grup de creatori de conținut de pe TikTok a adus în atenție faptul că, recent, le-au fost șterse videoclipuri în care exprimau susținerea pentru Nicușor Dan sau discutau despre menținerea direcției pro-europene pe care acesta o promovează. Acestora li se pare că acțiunile sunt parte a unei campanii orchestrate de partidul AUR. Analizele efectuate duc la concluzia că, în ultimele zile, Biroul Electoral Central (BEC) a emis peste 300 de decizii referitoare la materialele online. Septimius Pârvu, de la Expert Forum, a menționat pe Facebook că s-au înregistrat peste 400 de sesizări în acea zi de către AUR în Brașov, vizând publicitatea politică pe platforme mari.

Evelina Iulia, influencer cu 35.500 de urmăritori pe TikTok, a fost activă în ultimele două săptămâni, publicând videoclipuri pe tema alegerilor prezidențiale și arătându-și sprijinul pentru Nicușor Dan.

Într-un email adresat redacției, ea a descris ceea ce consideră a fi „un atac online direcționat” asupra creatorilor care au luat o poziție pro-Nicușor Dan sau pro-Europa în ultima săptămână, acuzând partidul AUR.

Aceasta își susține afirmația cu un videoclip postat pe TikTok de Vlad Alexandru Moț, un tânăr din AUR, care a afirmat că „influencerii preferați promovează pe Nicușor Dan din motive financiare, nu din convingere”, și o postare a lui Septimius Pârvu, care relevă numărul mare de sesizări la BEC.

„Există zeci de creatori care discută pe TikTok despre această cenzură organizată din partea AUR ce limitează exprimarea politică a oamenilor”, a declarat Evelina Iulia pentru redacție.

Vlad Vaida, cu 1,6 milioane de urmăritori pe TikTok, a informat că două videoclipuri ale sale au fost șterse, inclusiv unul în care își exprima opinia despre candidați și altul care se axa pe educație și gândirea critică, postate de Ziua Europei, 9 mai.

Andreea Cumpănașu, care are 11.900 de urmăritori, a postat între 2 și 10 mai critica la adresa candidatului AUR George Simion, dar afirma că anterior zilei de 12 mai nu a întâmpinat probleme, însă în acea zi i-au fost eliminate cinci videoclipuri.

Încercări ale influencerilor de a preveni ștergerea conținutului

După ce au observat că videoclipurile lor sunt șterse pentru susținerea unui anumit candidat sau a unor idei, unii influenceri au început să adauge în descrierea conținutului: „CMF 34250009 (Codul de Mandatar Financiar al lui Nicușor Dan) – Clip realizat gratuit, fără sprijin financiar din partea niciunui candidat. Opinie personală.”

Aceasta a fost o recomandare primită de la diverse persoane pentru a preveni ștergerea materialelor politice, explică influencerii.

Am contactat echipa de campanie a lui Nicușor Dan pentru a verifica dacă au aprobat utilizarea codului CMF de către influenceri, dar nu am primit un răspuns până la publicarea acestui material.

Reglementări guvernamentale privind influencerii în campania electorală

Cei trei influenceri, care au trimis capturi de ecran cu notificările privind eliminarea videoclipurilor, au observat că materiale lor au fost ascunse în România pe baza unor decizii BEC, care susțineau că au încălcat articolul 16 din Ordonanța de Urgență nr. 1/2025.

Articolul 16 din OUG 1/2025 stipulează că actorii politici care publică conținut publicitar în timpul campaniei electorale trebuie să menționeze că materialul este publicitate și să dezvăluie identitatea sponsorului.

Mai mult, Ordonanța definește materialul publicitar ca orice conținut care încurajează alegătorii să voteze sau nu pentru un anumit candidat.

BEC invocă această reglementare și hotărârea Autorității Electorale Permanente în deciziile prin care a dispus eliminarea și ascunderea conținutului publicat de conturi din România.

Deciziile BEC arată că videoclipurile care favorizează un candidat sau îndeamnă alegătorii să-l voteze pe un anumit candidat sunt considerate „neetichetate corespunzător”, astfel devenind materiale ilegale.

Expert Forum: „Situații absurde în conținutul online”

Laura Ștefan de la Expert Forum subliniază că reglementarea actuală este ineficientă și provoacă situații absurde, unde utilizatorii trebuie să marcheze conținutul ca publicitate, deși nu participă activ la campanie.

„Ar fi normal ca mesajele campaniilor să fie marcate, nu simplele opinii personale. Scopul ar trebui să fie reglementarea corectă a publicității electorale, fără a limita libertatea de exprimare”, a explicat ea.

Ea afirmă că reglementările actuale nu diferentiază între persoanele care publică materiale electorale și cele care doar își exprimă o opinie.

Întrebată despre situația influencerilor ce reclamă cenzura pe motivul exprimării opiniei, ea a menționat că toate mesajele pro-candidati ar trebui să fie marcate ca publicitate electorală, dar e convinsă că mesajele respective sunt exprimate fără o compensație financiară.

Am întrebat BEC dacă orice opinie politică exprimată pe platforme de socializare poate duce la ștergerea conținutului publicat, dar nu am primit răspuns.

Decizii de eliminare a materialelor de către BEC după primul tur al alegerilor

După primul tur al alegerilor prezidențiale, BEC a generat 363 de procese verbale privind sute de plângeri legate de materialele online. Dintre acestea, 225 au fost admise, confirmând necesitatea eliminării respective.

Cele mai multe decizii au fost publicate pe 11 mai, cu 130 de cazuri, urmate de 101 în zilele de 5 și 6 mai și de 62, respectiv 70 pe 10 și 12 mai.

Din totalul plângerilor soluționate, 47 au fost înregistrate de partidul condus de prezidențiabilul George Simion.

Detalii despre unele dintre deciziile BEC referitoare la eliminarea materialelor.

Recomandari
Show Cookie Preferences