Mașini electrice de sub 25.000 de euro care ar putea revitaliza vânzările din 2024. Performanțele Tesla și Dacia în România

Mașini electrice de sub 25.000 de euro care ar putea revitaliza vânzările din 2024. Performanțele Tesla și Dacia în România
Statii de incarcare pentru masini electrice (foto Artinun Prekmoung, Dreamstime.com)

După ce vânzările de mașini electrice au atins un maxim istoric în România în 2023, anul curent a marcat o diminuare semnificativă. Cota de piață pentru aceste vehicule a fost de 12,5% în septembrie anul trecut, dar a scăzut la doar 5,6% în luna precedentă.

Cauzele scăderii vânzărilor de mașini electrice în România

  • Reducerea subvenției în cadrul programului Rabla Plus.
  • Comparativ cu mașinile pe benzină, electricele sunt mai scumpe.
  • Infrastructura de încărcare este insuficientă, în contextul în care numărul vehiculelor electrice a crescut considerabil, în special datorită Dacia Spring.
  • Există o lipsă de încredere în viitorul acestor autoturisme.
  • Autonomia vehiculelor electrice este o preocupare pentru clienți, mai ales pentru utilizarea pe distanțe lungi.

Declinul vânzărilor de mașini electrice în 2024

Piața mașinilor electrice noi a suferit o scădere de 37% în primele nouă luni ale anului, ajungând de la peste 11.700 unități în 2023 la sub 7.500 între ianuarie și septembrie.

Ianuarie a fost cea mai dinamică lună, cu vânzări de peste 1.600 de mașini, însă totalul lunar a scăzut drastic, situându-se sub 500 de unități în august și septembrie. Cea mai mare scădere s-a înregistrat în august, cu 69% față de aceeași lună din 2023.

Dintre aceste vehicule, peste 2.200 au fost Dacia Spring, urmată de Tesla cu circa 2.100 de unități. Hyundai ocupă locul trei cu 471 de mașini înmatriculate, iar Volkswagen și Renault completează lista cu 348 și respectiv 335 de unități. Aceste cinci mărci reprezintă 75% din piață, conform datelor APIA, cu o scădere de 57% pentru Dacia și de 16% pentru Tesla.

Segmentul hibrid a înregistrat o creștere, atrăgând clienți care caută o alternativă între mașinile cu motor pe benzină și cele electrice.

Declinul vânzărilor de maşini electrice este parțial cauzat de reducerea subvenției în programul Rabla Plus, care a scăzut de la aproximativ 10.000 de euro la 5.100 de euro.

La începutul anului 2024, APIA și lideri din industrie au solicitat o reducere graduală a subvenției pentru vehiculele electrice, preferând un nivel de cel puțin 7.500 de euro.

Există preocupări în legătură cu impactul subvențiilor asupra economiei, având în vedere că România se numără printre țările europene cu cele mai mari sprijinuri pentru electrice, iar Dacia Spring, care domină piața, este asamblată în China.

Provocările actuale pentru mașinile electrice

Numărul redus de stații de încărcare și prețul ridicat constituie obstacole majore, în special în contextul modelelor de sub 25.000 - 30.000 de euro.

Dan Vardie, președintele APIA, a subliniat neîncrederea consumatorilor în privința viabilității vehiculelor electrice, adăugând că persoanele care dețin deja astfel de mașini au o percepție diferită.

Creșterea în alte piețe europene

Vardie a menționat țări din Europa de Vest unde vânzările au scăzut cu 30%, dar volumele totale rămân considerabile, cum ar fi Germania, cu 150.000 de unități.

În ciuda dificultăților curente, Vardie este optimist că viitorul mașinilor electrice nu este compromis.

Piața va depinde semnificativ de măsurile Ministerului Mediului în 2025 în cadrul programului Rabla Plus. APIA a solicitat informații despre planurile ministeriale, dar răspunsul a fost că un nou ministru ar putea aduce schimbări.

Vardie a sugerat că soluția pentru stimularea interesului pentru electrice ar fi o scădere lineară a subvenției, cu valori de 7.500-8.000 de euro pentru anul următor.

Modelele accesibile vor impulsiona vânzările de electrice

O problemă majoră în segmentul electricelor constă în prețul de achiziție, crescând semnificativ în ultimii 5 ani.

Pe piața românească sunt disponibile oficial doar două modele de mașini electrice cu prețuri sub 20.000 de euro, dar sunt in plan mai multe modele de oraș cu prețuri între 20.000 și 25.000 de euro.

Leapmotor va introduce în curând un model de oraș asamblat în Polonia.

BYD, un important producător auto chinez, plănuiește să deschidă o uzină în Ungaria, iar alte companii de asemenea caută oportunități de producție în Europa.

Întârzierea în disponibilitatea acestor modele se datorează complexității procesului de fabricație și a dependenței de componentele din China.

Perspective pentru 2025

Deși modelele accesibile întârzie, Vardie consideră că acestea vor influența pozitiv piața, cu efecte vizibile în a doua jumătate a lui 2025.

Segmentarea va fi esențială pentru expansiunea pieței electrice, iar prețul final va varia în funcție de subvențiile și impozitele din fiecare țară.

Două sub-segmente importante sunt cele sub 20.000 de euro și între 20.000 și 25.000 de euro, acestea având potențialul de a sprijini dezvoltarea vehiculelor electrice în Europa.

Inovațiile tehnologice în domeniul bateriilor vor favoriza creșterea autonomie și performanțelor mașinilor electrice.

Vardie subliniază complexitatea proiectării electrice, unde autonomia și greutatea bateriilor sunt în strânsă legătură, dar progresele tehnologice vor aduce soluții.

Recomandari
Show Cookie Preferences