Motivul pentru care a eșuat primul F-16 bulgăresc nou-nouț la livrare. România, exemplu pentru Bulgaria / Comparația abordărilor celor două țări vecine

Motivul pentru care a eșuat primul F-16 bulgăresc nou-nouț la livrare. România, exemplu pentru Bulgaria / Comparația abordărilor celor două țări vecine
Primul avion F-16 Block 70 al Bulgariei / Sursă: Bulgarian Government / AP / Profimedia

Primul avion F-16 de generație recentă, din cele 16 achiziționate de Bulgaria, a întâmpinat o defecțiune imediat după livrare, fiind reținut la sol. Cu un plan de livrare amânat și un preț semnificativ pentru achiziție, Bulgaria analizează modul în care România a realizat modernizarea forțelor sale aeriene cu avioane de vânătoare.

Așa cum România a optat deja să cumpere avioane de vânătoare F-16, Bulgaria a decis să facă același lucru, înlocuind vechile avioane sovietice MiG-29 și Su-25.

Spre deosebire de România, care a optat pentru avioane F-16 second-hand, Bulgaria a selectat aeronave noi din SUA, având standardul block 70, ce include tehnologie modernă, inclusiv radar avansat și sisteme aviatice actualizate.

Prețul total pentru achiziția celor 16 avioane noi, împreună cu armamentul inițial, piese de schimb, motoare, suport logistic și pregătirea echipajului, se ridică la aproape 2,2 miliarde de euro.

Defecțiunea primului F-16 nou-nouț al Bulgariei la livrare

Achiziția avionului F-16 în Bulgaria s-a confruntat cu diverse dificultăți.

Primul F-16 nou a fost entregat la Sofia în aprilie, dar a suferit o defecțiune imediat ce a ajuns în țară, fiind necesară reținerea sa la sol.

Conform jurnaliștilor bulgari, avionul a avut o problemă tehnică care a făcut necesară livrarea de piese de schimb din Statele Unite.

Ministerul bulgar al Apărării a confirmat că problema a fost identificată în timpul zborului de livrare.

Comandantul Forțelor Aeriene Bulgare, Generalul Nikolay Rusev, a caracterizat incidentul ca o defecțiune hardware obișnuită, subliniind că nu reflectă o problemă structurală a aeronavei.

Piesa de schimb a fost furnizată ulterior de Lockheed Martin, iar după reparații, avionul a efectuat primul său zbor pe 28 mai.

Deși defecțiunea a fost rezolvată rapid, aceasta a generat un scandal politic și critici din partea adversarilor achiziționării de armament din SUA, inclusiv critici venind din partea președintelui Bulgariei.

Livrarea celui de-al doilea avion este semnificativ întârziată față de planificarea inițială, iar Bulgaria speră să primească toate cele opt aeronave până la sfârșitul anului.

Probleme cu pregătirea piloților

De la recepția avioanelor și până la integrarea lor în Forțele Aeriene Bulgare va mai dura.

România a primit primele F-16 din Portugalia în 2016, dar avioanele au fost complet operaționale abia în 2019.

Lipsa de piloți instruiți este o problemă cu care se confruntă Bulgaria, la fel ca România.

Ministerul bulgar al Apărării susține că va exista un număr adecvat de piloți pregătiți, deși analiștii sunt sceptici în legătură cu această afirmație.

Planul este ca până la finalul lui 2026 Bulgaria să formeze 14 piloți pentru F-16, continuând să instruiască noi piloți și după această aniversare.

Piloți bulgari antrenați în România?

Contractele cu Statele Unite prevăd formarea echipajelor, însă costurile sunt mari.

Președintele Bulgariei a discutat despre posibilitatea ca piloții să fie instruiți în alte țări, inclusiv în România.

Un potențial loc de antrenament ar putea fi Centrul European de Instruire F-16 din Fetești, România.

Acolo, piloții români și ucraineni se pregătesc pe avioane F-16 donate de Olanda.

Bulgaria se confruntă, de asemenea, cu probleme legate de infrastructura necesară operării aeronavelor.

Avioanele sunt staționate în baza aeriană „Graf Ignatievo”, dar modernizarea acesteia a fost întârziată, iar costurile au crescut semnificativ.

România – un model pentru Bulgaria în programul F-16

Achiziția de F-16 în Bulgaria a generat discuții despre viitor.

În prezent, Bulgaria nu discută despre achiziționarea F-35, iar una dintre principalele critici aduse F-16 Block 70 este lipsa unei tranziții către F-35.

România este dată ca exemplu, pentru că a achiziționat F-16 second-hand, pregătind astfel o tranziție către F-35.

România a semnat anul trecut un contract de 6,5 miliarde de dolari pentru 32 de avioane F-35.

Bulgaria a avut șansa de a achiziționa avioane second-hand din Portugalia, dar afacerea nu s-a finalizat.

România a reușit să obțină primele avioane F-16 din Portugalia cu scopul unei tranziții la avioane mai moderne.

Totuși, cele 16 avioane F-16 noi rămân de generația a patra.

Armata bulgară consideră că F-16 va reprezenta principalul avion de luptă pentru Bulgarie timp de cel puțin 30 de ani.

Costurile achizițiilor: România vs. Bulgaria

Pentru 16 avioane F-16 block 70, Bulgaria plătește aproape 2,2 miliarde de euro.

În comparație, România a plătit aproximativ 1,3 miliarde de euro pentru 49 de avioane F-16 second-hand, sumă la jumătate din ceea ce plătește Bulgaria pentru noile sale aeronave.

O parte esențială în programul românesc este întreținerea avioanelor la Aerostar Bacău.

Operațiuni de poliție aeriană pentru Bulgaria?

Bulgaria a început să primească noile F-16 din 2025, dar acestea vor necesita o perioadă de pregătire.

Pe lângă antrenarea piloților, este nevoie de etape de certificare și de modernizarea infrastructurii de la „Graf Ignatievo.”

Astfel, Bulgaria va trebui să se bazeze pe avioanele MiG-29 pentru apărarea aeriană.

Având doar 12 MiG-uri operaționale, Bulgaria va avea nevoie de sprijinul aliaților pentru apărare.

România va desfășura o misiune de poliție aeriană în Bulgaria din 2027 pentru a suplini nevoile de apărare.

Deciziile României în achiziția F-16

România a optat pentru avioane F-16 second-hand, ca parte a unei strategii de tranziție către aeronavele de generația a cincea.

Atingerea acestei decizii a fost influențată de faptul că avioanele MiG-21 erau pe cale de a își termina resursa. Achiziția avioanelor F-35 ar fi fost costisitoare și complicată.

Astfel, în 2014, România a semnat un contract cu Portugalia pentru 12 avioane F-16 block 15.

Primele aeronave au sosit în 2016 și au inclus un program de modernizare.

Ulterior, România a mai achiziționat 5 avioane, având un total de 17 aeronave la Baza Aeriană Fetești.

Costul total al achiziției a fost de 630 de milioane de euro, ceea ce a inclus și pregătirea piloților.

Modernizările avioanelor românești

Avioanele achiziționate aveau o resursă de viață considerabilă rămasă și au fost modernizate la standardul F-16 MLU.

Printre actualizările importante se numără motorizarea modernă și cabină îmbunătățită, precum și radar și sistem de gestionare electronică avansate.

România va continua să modernizeze aceste avioane cu un buget estimat de 280 de milioane de euro.

Înlocuirea viitoare cu F-35

Pe lângă primele avioane din Portugalia, România a semnat un contract cu Norvegia pentru 32 de avioane F-16, provenind din armata norvegiană.

Aceste aeronave vor rămâne în utilizare până la implementarea F-35.

Contractul cu Norvegia include sprijin logistic și piese de schimb.

România se pregătește pentru a întări flota F-16

Momentan, România are 35 de avioane F-16, urmând ca numărul acestora să ajungă la 49 până la sfârșitul anului.

Primele 17 avioane formează Escadrila 53 WarHawks la Baza Aeriană Fetești.

Primele 16 avioane din Norvegia formează Escadrila 48 Vânătoare de la Câmpia Turzii.

Următoarele 14 avioane urmează să fie integrate în a treia escadrilă, care va opera până la finalizarea extinderii Bazei Mihail Kogălniceanu.

Recomandari
Show Cookie Preferences