Nicușor Dan anunță sesizări către instituții din România și Uniunea Europeană, acuzând atacuri asupra conturilor sale de social media. „O autoritate să ne explice cine a plătit boții”

Nicușor Dan, candidatul independent la alegerile prezidențiale, a informat, în cadrul unei conferințe de presă, că a suspendat, începând de marți, promovarea pe rețelele de socializare, unde cheltuia în medie 15.000 de euro pe zi, din cauza invaziei de conturi false. Acesta a menționat că postările sale sunt distribuite de până la 100.000 de ori de către conturi din Vietnam, India și Pakistan, și a anunțat că a sesizat mai multe instituții românești, dar și europene.
„Dintr-o zi, nu am mai avut acces la conturile mele de socializare din cauza invaziei de sute de mii de conturi false”, a declarat Nicușor Dan, miercuri, la sediul campaniei sale.
„Unde este statul român? Am avut alegeri anulate din cauza deturnării rezultatelor prin mijloace cibernetice, ceea ce a afectat mult imaginea României. Ni s-au făcut promisiuni că o astfel de situație nu se va repeta”, a afirmat el.
El a precizat că „activitatea pe Instagram a început acum două zile (n.r. – luni)”, urmată de probleme pe celelalte platforme.
„Aveam 70.000 de urmăritori și în doar două zile am ajuns la 180.000. Acest cont este cel mai puțin important. Pe Facebook, platforma crucială pentru noi, am avut postări cu 600-800 de distribuiri, iar acum sunt două postări cu câte 100.000 de distribuiri”, a adăugat Nicușor Dan.
„Am efectuat sesizări la autoritățile competente: BEC, AEP, ANCOM, MAI, DNSC și Parchet”
Candidatul independent a spus că „atacul pe TikTok a început miercuri dimineață”, menționând că „aveam 400-600 de distribuiri și acum am ajuns la 100.000. Pe toate aceste platforme sunt zeci de mii de comentarii cu limbaj românesc aproximativ, provenind din India, Pakistan, Vietnam”.
El a subliniat că a oprit campania online, deoarece, din cauza activității suspecte, Facebook, Instagram și TikTok ar putea decide închiderea conturilor sale.
„Am realizat sesizări la autorități precum BEC, AEP, ANCOM, MAI, DNSC și Parchet. Am contactat instituții europene precum DG Connect, reprezentanța Comisiei Europene în România, Stratcom și ECNE – rețeaua europeană în domeniul alegerilor. De asemenea, am realizat sesizări directe la reprezentanții Meta și TikTok”, a detaliat Nicușor Dan.
Nicușor Dan a criticat Autoritatea Electorală Permanentă (AEP), afirmând că acolo „teoretic” se află „specialiști care ar trebui să prevină aceste situații”, dar el consideră că în realitate „nu sunt capabili să facă nimic”.
Nicușor Dan a investit 300.000 de euro în precampanie pentru promovarea pe Facebook și Instagram
În cadrul conferinței de presă de miercuri, Nicușor Dan a declarat că a cheltuit 300.000 de euro în precampanie pentru reclamele pe platformele Meta (Facebook și Instagram) și 20.000 de euro pentru reclame pe Google.
De la începutul campaniei electorale, echipa sa a cheltuit 15.000 de euro pe zi pentru promovarea online.
„Începând de ieri nu mai realizăm promovare online. Online-ul este partea cea mai importantă a campaniei. Am solicitat unei instituții să ne spună cine a plătit boții, de unde provine compania și cine este aceasta”, a explicat Nicușor Dan.
Nicușor Dan a anunțat încă de marți seară că paginile sale de Facebook, Instagram și TikTok sunt sub atac, deoarece în 24 de ore au apărut mii de urmăritori noi și comentarii pozitive. Primarul consideră că acest atac reprezintă „un atac mascat”, deoarece platformele ar putea să sesizeze creșterea nefirească și să limiteze accesibilitatea reală a paginilor sale.