„Elon Musk al Chinei” folosește doar două date pentru a sublinia competitivitatea în creștere a industriei auto locale comparativ cu cea din SUA și Europa

„Elon Musk al Chinei” folosește doar două date pentru a sublinia competitivitatea în creștere a industriei auto locale comparativ cu cea din SUA și Europa
He Xiaopeng, cofondator, director executiv (CEO) și președinte al producătorului chinez de vehicule electrice Xpeng. Sursă foto: Pedro PARDO / AFP / Profimedia

He Xiaopeng, cofondatorul Xpeng, un producător chinez de vehicule electrice, susține că numărul autoturismelor noi din China, dotate cu tehnologii avansate de asistență pentru șofer care permit conducerea fără mâini, a crescut semnificativ în ultimul deceniu, depășind astfel performanțele concurenței din Vest, conform unei analize din revista Fortune.

Dacă dorim să înțelegem de ce mașinile cele mai avansate tehnologic sunt produse în prezent în China, nu în Statele Unite sau Europa, două cifre ilustrează rapiditatea inovației în această regiune.

Prima cifră, 50, reflectă popularitatea vehiculelor electrice cu energie nouă (NEVs) în China, indicând că în anul precedent, unul din două vehicule noi vândute era electric sau un hibrid plug-in.

Cea de-a doua cifră, 55,7, reprezintă procentajul de NEVs vândute anul trecut echipate cu sisteme de asistență la conducere „fără mâini”, asemănătoare caracteristicilor Full Self-Driving ale Tesla sau BlueCruise de la Ford.

Pentru a oferi context, atunci când He Xiaopeng a contribuit la înființarea XPeng, listat la New York, în 2014, aceste valori erau sub 1%.

„Există dovezi clare ale progreselor semnificative în dezvoltare în China în ultimul deceniu,” a declarat He marți, în cadrul „serii globale a mărcii” de la Hong Kong, unde furgoneta sa premium X9 a fost în centrul atenției.

Deși zece ani pare mult timp în industria electronicelor de consum, în domeniul auto, unde siguranța este prioritară, aceasta reprezintă în general ciclul de viață al unui produs, de la proiectarea unui nou model până la ultimul an de producție.

În comparatie, procentul vânzărilor totale de vehicule electrice și hibride plug-in în Statele Unite este doar de 11% din piața vehiculelor ușoare, în timp ce în Europa ajunge la 23%.

În ceea ce privește funcțiile de asistență la conducere, statisticile comparabile sunt greu de obținut.

Cu toate acestea, având în vedere Tesla ca reper, cea mai avansată funcție de tip „hands-off” este disponibilă în doar 25% dintre vehiculele sale, iar Elon Musk a fost nevoit să reducă prețul de două ori pentru a stimula cererea.

Recent, oficialii din SUA și Europa au fost forțați să implementeze taxe vamale ridicate pentru a proteja piețele interne de vehicule electrice din China, care sunt accesibile.

Totuși, He se arată optimist că XPeng va putea să influențeze și piețele externe: „În următorul deceniu, ne dorim ca mai mult de jumătate din vânzările noastre să provină din afaceri internaționale, având ambiția de a fi lideri în exportul de vehicule de înaltă calitate din China.”

Recent, Volkswagen, care a dominat mult timp piața din China datorită avantajului de a fi fost primul jucător, a încheiat un parteneriat direct cu XPeng.

Cine este He Xiaopeng?

He a acumulat fonduri din vânzarea popularului furnizor de browsere mobile UCWeb către Alibaba, cunoscut pentru initierea companiei de vehicule electrice XPeng.

Aceasta poveste seamănă cu cea a lui Elon Musk, care a investit profitul obținut din vânzarea PayPal către eBay în Tesla, în 2004.

Pentru pasionații de Tesla, He Xiaopeng este adesea văzut ca un rival al lui Musk, urmând o strategie similară. La fel ca Musk, He a creat cipuri personalizate pentru autovehicule autonome, a dezvoltat un robot umanoid (denumit „Iron”) și a făcut incursiuni în industria aerospațială. Diferența notabilă este că He își concentrează eforturile pe mașini zburătoare, nu pe rachete.

Cu toate acestea, XPeng operează într-un context complet diferit de Tesla în ceea ce privește dimensiunea și valoarea de piață.

Tesla a avut timp de mulți ani un monopol aproape total în Occident, grație avantajului său tehnologic, software-ului integrat și rețelei extinse de Superchargere. Pe de altă parte, XPeng se confruntă cu o piață chineză puternic concurențială, condusă de BYD și alți rivali ambițioși.

Ca urmare, XPeng rămâne o companie mică în comparație cu Tesla, luptând pentru a se clasa între mărcile de top din segmentul vehiculelor cu energie nouă din China.

Întrebarea dacă He Xiaopeng va reuși să supraviețuiască competiției acerbă din sectorul vehiculelor electrice din China rămâne actuală.

Recomandari
Show Cookie Preferences