Perspectivele călătoriilor de vară spre Grecia – România a aderat la Schengen, dar se confruntă cu cozi la plata taxei pe Podul de la Giurgiu

Perspectivele călătoriilor de vară spre Grecia – România a aderat la Schengen, dar se confruntă cu cozi la plata taxei pe Podul de la Giurgiu
Taxa de trecere a podului Giurgiu-Ruse. Colaj: Ion Mateș / Hotnews. Foto: Dreamstime și Victor Cozmei

Deși România a devenit parte a Schengen începând cu 1 ianuarie, pe Podul de la Giurgiu, la granița cu Bulgaria, încă se formează cozi. Acest lucru se datorează atât lucrărilor majore efectuate de autoritățile bulgare, cât și menținerii taxei de trecere, care nu poate fi achitată rapid și eficient online din ambele părți.

Tarifele de trecere pentru podul peste fluviul Dunărea dintre Giurgiu și Ruse sunt reglementate printr-un protocol bilateral semnat în 1991 între România și Bulgaria.

Costurile trecerii – mașinile plătesc 2-3 euro, iar TIR-urile 37 de euro

Colectarea taxei la ieșirea din România este gestionată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), în timp ce pe partea bulgară, Autoritățile Vamale se ocupă de încasarea acesteia.

Conform informațiilor actuale, pentru autoturisme, taxa este de 15 lei (aproximativ 3 euro), iar pentru TIR-uri, aceasta se ridică la 180 de lei (circa 37 de euro). În Bulgaria, autoturismele plătesc 2 euro, iar camioanele grele tot 37 de euro. Modalitățile de plată sunt predominant cash sau card la gherete pe ambele părți.

Venitul generat de taxa de trecere pentru CNAIR reprezintă 4,3% din totalul anual

Deși controlul vamal a fost eliminat din 1 ianuarie, vehiculele sunt obligate să se oprească la ghișee pentru a plăti taxa de trecere, fie prin cash, fie cu cardul. Deși bulgarii oferă opțiunea plății online, mașinile trebuie să se oprească pentru verificarea plății.

CNAIR a anunțat că discuțiile pentru eliminarea tarifelor sunt încă în așteptare și că, la solicitarea noastră, a confirmat că venitul generat de colectarea acestor taxe se ridică la aproximativ 17 milioane de euro pe an.

„În anul 2023, suma colectată a fost de 83.925.840,65 lei (fără TVA), reprezentând 4,26% din venitul propriu anual al CNAIR”, a declarat instituția.

CNAIR a menționat că lucrează intens pentru a evita apariția cozilor și se concentrează asupra implementării unui sistem de plată online, precum și asupra unui sistem de recunoaștere automată a vehiculelor care au efectuat plata.

Proiectul CNAIR pentru un sistem eficient de plată online și bariere automate

CNAIR a precizat că încasarea taxei de trecere în sensul Giurgiu – Ruse nu duce la timpi de așteptare care să depășească capacitatea de traversare a podului, având în vedere că sunt asigurate 8 benzi de tranzit pentru toate categoriile de vehicule.

Compania de drumuri a început o procedură de achiziție pentru un sistem electronic de colectare a tarifului de trecere pentru camionete, menit să permită accesul instant prin identificarea plății efectuate online.

Documentația tehnică pentru această achiziție este deja pregătită și, conform CNAIR, procedura va fi lansată în curând, având un termen de implementare estimat de patru luni.

Probleme cu sistemul de colectare a taxelor în Bulgaria și impactul asupra TIR-urilor

În ceea ce privește Bulgaria, aceasta întâmpină, de asemenea, dificultăți în colectarea taxei. De exemplu, Primăria din Ruse a semnat un contract cu o parcare privată imensă care funcționează ca o zonă tampon obligând fiecare camion să primească un bon de ordine înainte de a traversa podul.

Taxa pentru staționarea în această parcare este de 15 leva pentru camioanele bulgare și 50 de leva pentru cele străine.

Guvernatorul regiunii Ruse, Dragomir Draganov, a propus Consiliului de Miniștri renunțarea la taxa de pod pentru autoturisme și o ajustare a acesteia pentru camioanele grele, precum și facilitarea plății online.

În 2024, peste 215.000 de TIR-uri din Bulgaria au traversat spre România, iar din România, dinspre Giurgiu, au trecut 185.000 de TIR-uri.

Plata online a taxelor în Bulgaria – condiții de verificare la ghiseu

Deși Bulgaria permite în prezent plata online a taxei doar pentru autoturisme, procedura nu este automată și implică oprirea la ghișeu pentru verificarea plății.

„Un vameș va verifica plata taxei pe baza numărului de înmatriculare atunci când autoturismul va ajunge la Podul peste Dunăre – Ruse”, se face cunoscut pe portalul controlului vamal din Bulgaria.

Prin urmare, chiar și cu plata efectuată online, șoferii trebuie să se oprească la ghișeu pentru confirmarea aceasta, având posibilitatea de a plăti la fel de eficient în gheretă.

Întrebată despre acest aspect, Ministrul Dezvoltării Regionale, Violeta Koritarova, nu a oferit un răspuns clar privind construcția unei căi separate pentru autoturismele care au achitat online taxa, pentru a evita cozile.

Riscuri de cozi persistente, în contextul lucrărilor pe Podul de către Bulgaria până în 2026

Chiar dacă, în viitorul apropiat, problemele legate de încasarea taxelor ar putea să fie rezolvate, șoferii nu se pot aștepta să scape complet de cozile de pe pod. Aceasta deoarece în prezent se desfășoară lucrări mari de modernizare în partea bulgară.

Bulgarii au început lucrările capitale în vara lui 2024, în contextul în care România a finalizat deja lucrările de modernizare în 2016.

Lucrările în Bulgaria sunt estimate a dura până în vara lui 2026. De asemenea, CNAIR realizează lucrări de întreținere minore care nu afectează traficul, conform declarațiilor oficiale.

CNAIR a confirmat că utilizează perioadele de închidere a unor benzi pentru a efectua lucrări minore de întreținere.

Recomandari
Show Cookie Preferences