Piedone își schimbă decizia: magazinele nu vor mai fi obligate să afișeze adaosul comercial pe fiecare produs

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) a decis să abroge ordinul care impunea comercianților să afișeze adaosul comercial pentru fiecare articol în parte. Această schimbare a fost dictată de consultările cu sectorul de afaceri, care au relevat că respectivul ordin ar putea descuraja investițiile, provoca confuzie pentru consumatori, stimula înțelegeri anticoncurențiale și crea discrepanțe între platformele online autohtone și cele internaționale.
ANPC a explicat care sunt posibilele efecte ale acestui ordin.
Investițiile vor fi descurajate: sectoare esențiale ale economiei României, precum retailul alimentar și non-alimentar, distribuția, procesarea și producția vor suferi.
Impactul nu va afecta doar operatorii din lanțul de aprovizionare alimentar și non-alimentar, ci și industrii conexe, precum construcțiile, antreprenoriatul și transportul, conform explicațiilor oferite de ANPC.
Calitatea produselor ar putea avea de suferit din cauza alegerii comercianților
Impacturi negative pentru consumatori: implementarea ordinului nu ar asigura o informare mai bună a consumatorilor și nu va respecta drepturile acestora.
Afișarea prețurilor de achiziție, a prețurilor de import și a adaosului comercial va produce confuzie în rândul consumatorilor, fără a le aduce beneficii clare.
În plus, comercianții ar putea fi tentați să opteze pentru produse cu adaos mic, ceea ce ar putea compromite calitatea ofertei.
Diferențele între platformele online din România și cele internaționale ar putea fi amplificate
Impacturi asupra relațiilor B2B: aceste reglementări ar putea crea un dezechilibru în lanțul de aprovizionare B2B și în relațiile comerciale, având în vedere riscurile legate de divulgarea secretelor comerciale.
Se va crea o obligație suplimentară de informare pentru comercianții din România în comparație cu platformele internaționale, fără o supraveghere și sancționare adecvată.
Datorită încălcărilor frecvente ale dreptului UE de către platformele externe și a lipsei unor măsuri concrete din partea autorităților române, diferențele în tratament se vor accentua.
Având în vedere aceste aspecte și riscurile de scădere a competitivității României față de alte state membre ale Uniunii Europene, ordinul referitor la informarea consumatorilor despre adaosurile comerciale va fi retras.
ANPC a inițiat un proiect pentru afișarea adaosului comercial în magazine
Direcția Generală Control și Supraveghere Piață din cadrul ANPC a lansat, în martie, un proiect de ordin, vizând informarea consumatorilor despre adaosul comercial aplicat produselor.
Conform acestui proiect, comercianții ar fi fost obligați să afișeze adaosul comercial aplicat produsului în apropierea acestuia, folosind aceleași caractere de font, culoare și mărime cu cele folosite pentru preț.
„În comerțul online, afișarea adaosului trebuia să fie realizată în același câmp vizual cu prețul, utilizând aceleași specificații de font, culoare și dimensiune”, conform detalii din document.