„Priveliștea șocantă” cu care se confruntă cele mai mari porturi din SUA. „Nu s-a mai întâmplat așa ceva din perioada pandemică. Este posibil să ne confruntăm cu rafturi goale”

Vineri dimineață, autoritățile din porturile de pe Coasta de Vest a SUA au comunicat pentru CNN o situație neașteptată: în ultimele 12 ore, nicio navă de marfă nu a plecat din China cu destinația cele două porturi majore de pe Coasta de Vest. Aceasta este o premieră de la izbucnirea pandemiei.
Acum șase zile, 41 de nave erau planificate să plece din China către Complexul San Pedro Bay, care include atât Portul Los Angeles, cât și Portul Long Beach din California. În schimb, vineri s-a înregistrat zero plecări.
Războiul comercial inițiat de președintele Donald Trump a impus taxe drastice asupra majorității importurilor din China luna trecută. Acest lucru a determinat o scădere a numărului de nave care transportă mărfuri către porturile din SUA. Multe afaceri consideră acum că este prea costisitor să colaboreze cu China, un partener comercial esențial pentru America.
Autoritățile sunt îngrijorate nu doar de absența navelor care părăsesc China, ci și de viteza alarmantă cu care acest număr a scăzut.
„Un motiv de îngrijorare”
„Acesta reprezintă o reală îngrijorare”, a afirmat Mario Cordero, directorul general al portului Long Beach. „Observăm acum cifre care depășesc ceea ce am întâlnit în timpul pandemiei” în ceea ce privește anulările și sosirile reduse de nave.
Cele mai aglomerate porturi din SUA se confruntă cu scăderi semnificative ale volumului de marfă. Portul Long Beach a înregistrat o diminuare de 35-40% comparativ cu volumul normal, în timp ce Portul Los Angeles a raportat o scădere de 31% în acesta săptămână. De asemenea, Portul New York și Jersey se pregătește pentru o încetinire. Miercuri, Portul Seattle a anunțat că nu a avut nicio navă container în port, o altă anomalie ce nu s-a mai observat de la pandemia.
Reprezentanții comerciali ai SUA și Chinei se vor întâlni la Geneva, Elveția, în weekend pentru prima discuție față în față în scopul de a reduce tensiunile din războiul comercial. Majoritatea bunurilor trimise din China către SUA sunt supuse unui tarif de 145%, în timp ce cele mai multe exporturi americane către China se confruntă cu un tarif de 125%. Vineri, președintele Donald Trump a sugerează să se reducă tariful pentru China la 80%, dar a menționat că detalii finale vor fi stabilite de secretarul Trezoreriei, Scott Bessent.
Pentru consumatori, care se confruntă cu majorări de prețuri sau cu lipsa unor produse, Cordero subliniază că un acord ar fi necesar cât mai curând.
„Dacă situația nu se modifică rapid și având în vedere incertitudinea observată, s-ar putea să ne confruntăm cu produse lipsă pe rafturi. Acest lucru va afecta consumatorii în următoarele 30 de zile”, a concluzionat Cordero.