Ratan Tata, liderul de afaceri indian care a revoluționat industria auto, a decedat la 86 de ani

Ratan Tata, liderul de afaceri indian care a revoluționat industria auto, a decedat la 86 de ani
Miliardarul indian Ratan Tata prezentând o mașină „Nano” în 2008, Foto: Ravendraan / AFP / Profimedia Images

Ratan Tata, fost președinte al Tata Group, a decedat la 86 de ani, conform unui comunicat al grupului, care a fost difuzat miercuri seara.

Recent, Ratan Tata era internat în terapie intensivă într-un spital din Mumbai, au declarat surse pentru Reuters.

„Cu un sentiment profund de tristețe, ne luăm rămas bun de la Ratan Naval Tata, un lider excepțional ale cărui contribuții fundamentale au modelat nu doar Grupul Tata, ci și țara noastră”, a menționat compania.

Premierul indian Narendra Modi l-a descris pe Ratan Tata drept un „lider de afaceri vizionar, o ființă umană remarcabilă și un suflet plin de compasiune” pe platforma „X”, fosta Twitter.

„Sunt profund îndurerat de pierderea sa. Gândurile mele se îndreaptă către familia, prietenii și susținătorii săi în acest moment tragic”, a adăugat premierul.

Aspecte semnificative din viața lui Ratan Tata

După ce a obținut o diplomă în arhitectură la Cornell, Ratan Tata s-a întors în India și a început să lucreze pentru grupul fondat de străbunicul său în 1962.

A avut un parcurs profesional divers în cadrul diferitelor companii Tata, cum ar fi Telco (acum Tata Motors) și Tata Steel, fiind recunoscut pentru capacitatea sa de a transforma afaceri neprofitabile.

În 1991, a preluat conducerea conglomeratului în timpul unor reforme economice majore din India, care au deschis economia către lume.

Una dintre primele sale măsuri a fost să restricționeze puterea anumitor lideri din grup prin impunerea unei vârste de pensionare și să promoveze tineri în funcții cheie.

Printre realizările sale se numără fondarea Tata Teleservices în 1996 și listarea Tata Consultancy Services în 2004, care a devenit o sursă semnificativă de venit.

Inovațiile din industria auto

Pentru a-și extinde afacerea, grupul a căutat oportunități internaționale.

În 2000, Tata Group a achiziționat Tetley, o marcă de ceai din Marea Britanie, pentru 432 de milioane de dolari, iar în 2007 a preluat Corus, un producător de oțel, pentru 13 miliarde de dolari, marcând cea mai mare achiziție străină realizată de o companie indiană la acea vreme. În 2008, Tata Motors a achiziționat mărcile de lux Jaguar și Land Rover de la Ford pentru 2,3 miliarde de dolari.

Printre proiectele care l-au îndemnat să devină cunoscut se numără Indica, prima mașină realizată și construită în India, și Nano, cunoscută ca cea mai ieftină mașină din lume. Ratan Tata a contribuit la conceperea acestor modele.

Indica a avut un succes comercial remarcabil, însă Nano, cu un preț de aproximativ 1.200 de dolari și având ambiția de a oferi o mașină accesibilă indienilor, a întâmpinat dificultăți legate de siguranță și marketing.

Decizia de a abandona modelul Nano a fost luată la zece ani după lansara acestuia.

Un antreprenor dedicat filantropiei

Ratan Tata era și un pilot autorizat care pilota ocazional avioanele companiei; a fost cunoscut pentru stilul său de viață modest, natura sa calmă și angajamentul său filantropic.

Aproape 66% din capitalul social al Tata Sons, holdingul grupului, este deținut de fundații filantropice.

A condus Tata Group într-o perioadă marcată de controverse, inclusiv o dispută publică intensă după înlăturarea lui Cyrus Mistry din funcția de președinte în 2016.

După retragerea sa, Ratan Tata a devenit un investitor activ în startup-uri indiene, sprijinind companii precum Paytm, Ola Electric și Urban Company.

Printre numeroasele sale distincții se numără premiul Padma Vibhushan, primită în 2008, recunoaștere a contribuțiilor sale excepționale în comerț și industrie.

Recomandari
Show Cookie Preferences