Reluarea Programului Rabla cu un buget redus: Detalii oferite de ministra Mediului

Reluarea Programului Rabla cu un buget redus: Detalii oferite de ministra Mediului
Casare vehicule uzate, fotografie ilustrativă. Inquam Photos / George Călin

Ministra Mediului, Apelor și Pădurilor, Diana Buzoianu, a anunțat miercuri că Programul Rabla pentru persoane fizice va fi reluat în curând, beneficiind de un buget de 200 milioane lei. De asemenea, ea a subliniat că valoarea voucherelor va fi redusă. Acest program fusese suspendat în iunie, iar fondurile actuale sunt de trei ori mai mici comparativ cu cele anunțate anterior.

  • Inițial, pentru prima fază a Programului Rabla se planificase un buget de 610 milioane lei pentru sesiunea destinată persoanelor fizice.
  • Suspensia programului Rabla Auto 2025 a avut loc pe 18 iunie, cu o zi înainte de startul etapei așteptate pentru persoanele fizice. Reprezentanții celor mai mari două asociații ale industriei auto au catalogat suspendarea ca având un „impact dezastruos” și fiind „inacceptabilă”.
  • Majoritatea vehiculelor electrice noi achiziționate în țară sunt obținute prin intermediul acestui program, care funcționează din 2005.

„Viziunea asupra voucherelor pentru Rabla trebuie să fie revizuită”

Ministra Mediului a răspuns întrebărilor referitoare la reluarea Programului Rabla pentru persoane fizice pe pagina sa de Facebook, miercuri.

„Într-un context economic dificil, unde sunt necesare tăieri de 30 miliarde lei, am reușit să menținem în vigoare programul Rabla destinat persoanelor fizice. Am primit un număr considerabil de întrebări și am vrut să confirm cifrele înainte de a oferi orice informații. Afirm cu certitudine că vom relua programul Rabla pentru persoane fizice, cu un buget de 200 milioane lei, deoarece conștientizăm impactul pe care investițiile le-au avut, având în vedere că mulți oameni au plătit deja avansuri”, a declarat Diana Buzoianu.

De asemenea, ea a atract atenția că pentru anul următor va fi necesară o discuție mai amplă, în special în legătură cu analiza impactului asupra emisiilor pentru toate programele Administrației Fondului de Mediu (AFM): „Pe termen mediu și lung, este necesar să facem o trecere de la vouchere la programe naționale cu un impact ambiental clar cuantificabil”.

„Bugetul nu ne mai permite să oferim vouchere de 37.000 de lei”

Tot în aceeași zi, în cadrul unei emisiuni la RFI, ministra a menționat că, pe termen lung, programul de înlocuire a mașinilor vechi va necesita o regândire.

„În prezent, nu există vreo analiză de impact legată de programul Rabla. Pe termen lung, visăm la o instituție AFM care dezvoltă programe naționale, nu doar vouchere. În acest an, este imposibil să refacem proiectele, însă vreau să specific că am reușit să menținem o parte din programul Rabla, cu un buget de 200 milioane lei pentru persoane fizice, ceea ce reprezintă o veste bună pentru acest an”, a spus Buzoianu.

Ministra a explicat că vor exista discuții cu privire la voucherele din program, deoarece diferențele sunt semnificative – între 10.000 și 37.000 lei – pentru un voucher destinat unei mașini plug-in comparativ cu o mașină termică sau electrică.

„Având în vedere situația economică precară, ne propunem să ajutăm persoanele care au cu adevărat nevoie de aceste subvenții. Nu putem oferi voucher de 37.000 lei persoanelor care își permit mașini extrem de scumpe. Din păcate, valoarea subvențiilor va scădea. Totuși, avem motive de optimism, deoarece am reușit să păstrăm o parte din program”, a subliniat aceasta în cadrul emisiunii RFI.

„Există și un efect invers”

Diana Buzoianu a precizat că programul Rabla a fost creat pentru a sprijini o industrie, dar a încurajat în același timp intrarea mașinilor vechi în țară, facilitând achiziția voucherelor. „Iată un efect invers, aș putea spune.”

În viziunea sa, „este greu de justificate să ai un program de mediu care, totodată, încurajează consumul de vehicule individuale.”

„Există aspecte care nu au fost exprimate din teama de a nu deranja beneficiarii. Un alt aspect constă în faptul că voucherele sunt eliberate rapid și nu iau în calcul veniturile beneficiarelor. Astfel, acordăm aceeași subvenție atât unei persoane cu un venit de 10.000 de euro lunar, cât și unei persoane cu salariul minim pe economie care nu are altă opțiune pentru a-și schimba mașina veche”, a mai menționat Buzoianu.

Pe termen lung, ministra și-ar dori ca AFM-ul să devină o instituție care dezvoltă programe naționale, nu doar vouchere.

Istoricul Programului Rabla: multiple schimbări, dar continua progres

Din 2005 până în prezent, programele Rabla au condus la casarea a peste un milion de mașini vechi și la achiziționarea a peste 700.000 de mașini noi. Prima sesiune de casare a avut loc în 2005, când prima subvenție a fost de 3.000 de lei, iar aproape 15.000 de autoturisme au fost casate.

Anul 2010 a fost unul record, cu 190.000 de mașini vechi casate și 62.000 de mașini noi cumpărate, fondurile alocate fiind de 722 milioane lei, permițând „comasarea” a până la trei vouchere pentru achiziția unei mașini noi.

Bugetul din acel an a fost aproape de patru ori mai mare decât cel din anul anterior. Ulterior, bugetul a scăzut timp de patru ani consecutiv, ajungând în 2014 la numai 140 milioane lei.

Însă, a urmat o creștere constantă, iar în 2021 bugetul total a ajuns la 940 milioane lei, permițând cumpărarea a 50.000 de vehicule noi.

În intervalul de opt ani, valoarea subvenției pentru vehiculele pe benzină sau motorină a fost constantă la 6.500 lei. Din 2022, vehiculele eligibile au fost extinse și la cele mai vechi de șase ani.

Anul 2014 a adus introducerea primului „tichet electronic”, destinat dealerilor validați. De asemenea, multe etape au putut fi completate online.

În ultimii cinci ani, profilul programului s-a schimbat considerabil, fiind mai util pentru cei interesați de mașini electrice sau hibride. În prima sa decadă, Dacia a dominat piața, detinând constant o cotă de 30-35% din vânzările de mașini noi.

În anii anteriori, înscrierea în program a fost complicată, cu documentație voluminoasă și timpi de așteptare mari, utilizatorii raportând dificultăți. De asemenea, ediția din 2025 nu se anunță a fi una ușoară din punct de vedere administrativ.

În trecut, au existat probleme cu platforma de înscriere, iar în 2025 s-au întâmpinat dificultăți și în cadrul programului dedicat achiziției de tractoare.

O controversă semnificativă a avut loc în 2017, când subvenția pentru mașinile electrice era de 10.000 de euro, una dintre cele mai mari din Europa. Critici severe au fost exprimate în 2021, când Dacia Spring, un model fabricat în China, a fost cel mai vândut vehicul electric. Criticii au argumentat că statul român sprijină producția auto chineză.

Cu toate acestea, mulți români care altfel nu și-ar fi permis o mașină electrică costisitoare au reușit să achiziționeze Dacia Spring prin programul Rabla, mai ales că prețul total era sub 10.000 de euro cu subvenția inclusă. În decembrie 2022, Dacia Spring a devenit primul vehicul electric care a atins pragul de 10.000 de clienți în România.

În unele ediții, voucherele au fost tranzacționate ilegal, având prețuri de vânzare între 500 și 1000 de euro.

Ediția din 2025 era proiectată să nu mai includă vehicule diesel, iar planul pentru 2026-2030 preconiza excluderea treptată din program a diferitelor tipuri de mașini, precum full-hibrid sau hibride plug-in.

Recomandari
Show Cookie Preferences