Sancțiuni severe pentru combaterea fenomenului „shrinkflation”, declară Ciolacu: Această înșelăciune față de consumatori trebuie să dispară

Sancțiuni severe pentru combaterea fenomenului „shrinkflation”, declară Ciolacu: Această înșelăciune față de consumatori trebuie să dispară
FOTO: Richard B. Levine / imago stock&people / Profimedia

Premierul Marcel Ciolacu a anunțat miercuri că ordinul ANPC care interzice practica comercianților de a reduce cantitatea produselor, menținând în același timp prețurile, este finalizat. Acest act cuprinde sancțiuni severe pentru producătorii care nu indică pe ambalaj că au diminuat gramajul, deși prețul a rămas neschimbat.

„Aceasta formă de înșelăciune contra consumatorilor se va termina! Astăzi finalizăm consultarea la nivel european, iar cel târziu luni vom publica actul în Monitorul Oficial: producătorii sunt obligați să semnaleze vizibil pe ambalaj scăderea gramajului, indiferent de menținerea prețului. Vor fi aplicate sancțiuni severe pentru cei care nu respectă această obligație”, a afirmat premierul Ciolacu.

Nerespectarea acestui ordin va atrage aplicarea de sancțiuni operatorilor economici, conform prevederilor din OG 21/1992, cu amenzi între 1.000 și 10.000 lei și sancțiunea complementară a suspendării temporare a comercializării produselor neconforme până la remediere și informarea corectă a consumatorilor.

Ciolacu a denunțat majorările mascare de prețuri la unii comercianți

În luna mai, premierul Marcel Ciolacu a acuzat anumiți comercianți că au redus gramajul produselor dar au păstrat prețurile mari, solicitând autorităților de control să acționeze rapid.

El a menționat că este necesară o reglementare similară cu cea din Franța, care obligă producătorii să comunice pe ambalaj reducerea gramajului atunci când prețul este neschimbat.

  • „Cer tuturor autorităților de control din România să intervină rapid și să pregătim o reglementare de tipul celei din Franța – producătorii să semnaleze clar pe ambalaj schimbarea gramajului, iar nerespectarea acestei obligații să fie aspru sancționată”, a declarat Ciolacu.

Astfel, ANPC a lansat în dezbatere un proiect de ordin care impune comercianților să informeze consumatorii în legătură cu modificările cantității, chiar dacă prețul rămâne constant.

Aceste informații trebuie oferite într-un mod clar și vizibil pe toată durata vânzării produselor cu gramaj modificat.

În plus, comercianții vor trebui să afișeze și noul preț pe unitatea de măsură pentru a ajuta consumatorii să facă alegeri informate.

Astfel, mesajul promovat va fi „acest produs a fost modificat în ceea ce privește cantitatea, menținându-se același preț de vânzare”.

Conform proiectului, reglementările se aplică atât pentru produsele alimentare cât și pentru cele nealimentare.

„De asemenea, comercianții trebuie să declare perioada în care intenționează să vândă produsele cu cantitate redusă. Aceste cerințe nu se aplică pentru vânzările online,” se menționează în document.

Modelul francez - combaterea „shrinkflation”: „Este o fraudă”

Magazinele din Franța vor fi obligate să informeze clienții despre produsele alimentare și nealimentare care au avut o reducere a dimensiunii fără corespondența cu o scădere de preț, cunoscut sub denumirea de „shrinkflation”, conform Reuters.

Ministerul francez al finanțelor a anunțat că, începând cu luna iulie, comercianții vor trebui să comunice timp de două luni care produse au fost reduse ca dimensiune, generând o creștere a prețului raportat la gramaj.

„Shrinkflation reprezintă o fraudă, ne vom opune ferm acestei practici. Vrem să reconstrucem încrederea consumatorilor, iar aceasta poate fi obținută doar prin transparență”, a declarat ministrul de finanțe Bruno Le Maire.

Prețul alimentelor a devenit un subiect politic central în Franța, după ce inflația pentru produsele alimentare a atins un prag record de 16% în 2023.

În luna august, Bruno Le Maire a anunțat că a ajuns la un acord cu principalii retailerii și producătorii de alimente pentru reducerea prețurilor la 5.000 de produse de bază, ca parte din strategia de combatere a inflației.

Recomandari
Show Cookie Preferences