Un tren german a atins viteza record de 405 km/h. Ce sumă considerabilă au alocat autoritățile germane pentru îmbunătățirea infrastructurii feroviare?

Un tren de mare viteză ICE din Germania a reușit să atingă viteza de 405 km/h pe ruta Erfurt-Leipzig/Halle. Acest test a fost efectuat cu o garnitură experimentală, având în vedere că cele mai rapide trenuri de pasageri din Germania circulă cu maximum 300 km/h. În contextul problemelor întâmpinate de rețeaua feroviară, Germania a decis să investească 107 miliarde euro în mentenanță pentru următorii cinci ani.
Testul a fost realizat de Deutsche Bahn și Siemens Mobility pe o linie care va fi redeschisă complet pe 12 iulie, conform surselor. Trenurile ICE germane ating de obicei 300 km/h, în timp ce cele franceze TGV pot atinge 320 km/h pe anumite tronsoane, iar trenurile AVE din Spania ating 310 km/h.
În Europa, nu există trenuri de pasageri care să circule constant cu 350 km/h, cum se întâmplă în China. Aceasta nu este doar o problemă de siguranță, ci și o chestiune de costuri: se estimează că la acele viteze costurile cu energia electrică ar fi mult mai ridicate și că diverse componente de rulare și alimentare s-ar uza mult mai repede.
Trenurile de test ICE-V din Germania au atins 400 km/h în 1988. Cel mai rapid tren european din istorie a fost un TGV modificat, care a înregistrat 574 km/h acum 18 ani.
Germania se confruntă cu numeroase dificultăți în rețeaua sa feroviară, în special în ceea ce privește punctualitatea. Ministrul federal al transporturilor, Patrick Schnieder, a anunțat alocarea a 107 miliarde euro pentru întreținerea infrastructurii feroviare. Până la sfârșitul acestui an, se estimează ca proiectele feroviare să beneficieze de o investiție de aproximativ 21,8 miliarde euro.
Într-un interviu cu Bild am Sonntag, ministrul transporturilor a afirmat că „o rată de punctualitate de 60% pe căile ferate este inacceptabilă” și a subliniat obiectivul de a crește această rată la 80% sau 90%. Un program special a fost inițiat în cadrul planului de mentenanță pentru a sprijini atingerea acestor ținte.
Raportul anual al Deutsche Bahn pentru 2024 arată că performanța economică a companiei a fost influențată negativ de starea precară a infrastructurii. Calitatea serviciilor, cu o rată de punctualitate de 62,5% pentru trenurile pe distanțe lungi (comparativ cu 64% în 2023), a exercitat presiuni suplimentare asupra rezultatelor financiare.