Analiza Capital Economics: Implicațiile unui posibil acord între Trump și Putin pentru Ucraina, costurile energetice și Europa

Se preconizează o reducere a costurilor energetice, însoțită însă de creșteri ale cheltuielilor pentru apărare și de presiuni bugetare. Acesta ar putea fi rezultatul unui potențial acord de pace în Ucraina, conform unei analize publicate de Naftemporiki.
Conform Capital Economics, citată de publicația elenă, finalizarea negocierilor dintre Donald Trump și Vladimir Putin ar putea aduce atât beneficii, cât și provocări economiei europene.
„Deși un acord de pace pare a fi departe de a fi realizat, probabilitatea acestuia a crescut. Această situație, împreună cu presiunea exercitată de SUA pentru creșterea cheltuielilor de apărare în Europa, poate influența economia europeană,” afirmă CE într-un raport.
Evoluția costului energiei
Referitor la prețurile gazelor, un acord de pace ar putea facilita o posibilă scădere a acestora. Estimările indică o diminuare a prețurilor gazelor europene de la aproximativ 52 €/MWh în prezent la 40 € până la finalul acestui an, și 25 € până în anul 2026.
O scădere a costurilor energetice ar putea îmbunătăți climatul pentru afaceri și consumatori. Companiile și investitorii s-ar putea aștepta la prețuri energetice mai mici, în ciuda unor costuri crescute asociate reconstrucției și unei posibile colaborări cu Rusia.
Pe de altă parte, presiunea asupra guvernelor europene de a mări cheltuielile pentru apărare va fi mai mare, ceea ce ar putea conduce la politici fiscale mai relaxate. Această abordare ar putea susține cererea generală și ar stimula sectorul industrial, dar va intensifica și presiunile inflaționiste. De asemenea, ar putea complica eforturile guvernelor europene de a menține o situație fiscală stabilă.
Provocări fiscale
În diverse state, în special în Franța și Italia, se prevăd ajustări fiscale semnificative.
Uniunea Europeană ar putea adopta o flexibilitate a regulilor sale bugetare pentru a nu penaliza guvernele care cresc cheltuielile pentru apărare; totuși, aceasta nu va putea preveni o acumulare a datoriilor publice din cauza deficitelor în creștere, atrag atenția experții de la Capital Economics.
„Guvernele ar putea gestiona riscurile fiscale, dar opțiunile lor rămân limitate,” adaugă analiștii. În acest sens, mai multe țări europene au propus crearea unui fond comun de apărare de 100 de miliarde de euro (aproximativ 0,5% din PIB-ul UE) defalcat pe câțiva ani. Totuși, aceasta ar reprezenta doar o mică parte din costurile necesare pentru atingerea obiectivului de 3% din PIB.
Perspective pentru Europa Centrală și de Est
În final, CE subliniază că un eventual acord de pace ar putea aduce beneficii în ceea ce privește activitățile de reconstrucție pentru țările din Europa Centrală și de Est.