ANIMAȚIE Cum s-au desfășurat inaugurările autostrăzilor din România din 1972 și până în prezent: 2024, un an record
La sfârșitul anului 2024, România a înregistrat un bilanț remarcabil în ceea ce privește dezvoltarea rețelei de șosele rapide, incluzând aproape 1.270 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres. Aproape toți acești kilometri au fost construiți și deschiși circulației în ultimele două decenii.
În cursul anului 2024, s-au deschis pentru trafic aproximativ 200 de kilometri de autostradă și drum expres. Cele mai importante deschideri au avut loc în ultimele luni ale anului, ca urmare a unei intensificări a activităților constructorilor.
Din cei 195 kilometri de autostrăzi și drumuri expres inaugurate, o mare parte au fost realizate de grupul de companii românești coordonate de antreprenorul Dorinel Umbrărescu.
Inaugurările realizate în 2024:
- Drumul Expres DEx16 Oradea – 13 km
- Autostrada A0 Sud DN5-DN4 – 13,5 km
- Autostrada A0 Sud DN4-A2 – 9,90 km
- Autostrada A7 Buzău – Focșani, Lotul 4 („Cocoasa Focșani”) – 10,90 km
- Autostrada A7 Buzău – Focșani, Lotul 2 – 30,9 km
- Drumul Expres DEx12 Craiova – Pitești, Lotul 4 (deschidere parțială Colonești-Albota) – 19,5 km
- Drumul Expres DEx12 Craiova – Pitești, Lotul 1 – 17,7 km
- Autostrada A0 Nord, Lotul 3 (“muzeul” finalizat în 2023) – 7,5 km
- Autostrada A1 Sibiu – Pitești, Secțiunea 5 (deschidere parțială Bascov-Merișani) – 15 km
- Autostrada A7 Buzău – Focșani, Lotul 3 – 36,1 km
- Autostrada A7 Ploiești – Buzău, Lotul 1 (Dumbrava/A3-Mizil) – 21 km
TOTAL: 195 km
Evoluția rețelei de autostrăzi din România între 1972 și 2024 - ANIMAȚIE
Astfel, la finele anului 2024, România a acumulat 1.270 de kilometri de autostrăzi și drumuri expres funcționale.
Un utilizator activ al comunității pasionaților de infrastructură, Allex, a creat o animație grafică care arată evoluția anuală a inaugurărilor de autostrăzi și drumuri expres pe harta României.
Rețelele de drumuri rapide din România au debutat în 1972, odată cu deschiderea traficului pe A1 București – Pitești, iar următoarea realocare a avut loc abia în 1987, cu Podul Fetești – Cernavodă și segmentul asociat de autostradă.
Anul 1990, perioada de tranziție post-comunistă, nu a adus îmbunătățiri pe planul infrastructurii rutiere, neavând loc informații despre proiecte noi.
În fine, în 2004, a fost inaugurat un segment semnificativ din actuala Autostradă a Soarelui, A2.
Creșterea rețelei de autostrăzi în România, un efect al aderării la Uniunea Europeană
Rețeaua de autostrăzi din țară a cunoscut o expansiune considerabilă după aderarea României la Uniunea Europeană, beneficiind de numeroase fonduri nerambursabile destinate dezvoltării infrastructurii.
Până în anul 2024, recordul anterior de kilometri de autostradă inaugurați fusese atins în 2012, când au fost deschiși 139 de kilometri.
Trendul de creștere a kilometrilor de autostradă deschiși circulației în ultimii ani în România
- 2004 – 97,2 km
- 2007 – 50,7 km
- 2009 – 42 km
- 2010 – 28 km
- 2011 – 57 km
- 2012 – 139 km
- 2013 – 108 km
- 2014 – 28,2 km*
- 2015 – 46,6 km
- 2016 – 22,1 km*
- 2017 – 15 km
- 2018 – 55,4 km
- 2019 – 42 km
- 2020 – 60,6 km
- 2021 – 33,5 km
- 2022 – 53,02 km
- 2023 – 81 km
- 2024 – 195 km
*Lotul 3 Cunța – Săliște din A1 Sibiu – Orăștie – 22,11 km a fost inițial deschis în noiembrie 2014, dar a fost închis în 2015 pentru reparații majore, fiind redeschis complet în octombrie 2016.