Aveuro Internațional răspunde scandalului legat de microbuzele electrice

Un program național lansat în 2023, destinat finanțării achizițiilor de microbuze electrice pentru elevi, a intrat în vizorul public după o investigație a presei care a sugerat aspecte controversate privind licitațiile. În cadrul acestui program, consiliile județene au semnat contracte cu diverși furnizori, însă modalitatea de atribuire a unor acorduri a generat îngrijorări. Punctul central al criticilor este Aveuro Internațional din Câmpina, controlată de Vlad Papuc, care ar fi câștigat peste 35 de contracte în valoare totală ce depășește 135 de milioane de euro. Principala nemulțumire privește faptul că microbuzele, în special modelul Ford E-Transit, ar fi achiziționate la un preț de sub 100.000 de euro bucata, apoi comercializate consiliilor județene cu sume cuprinse între 200.000 și 262.000 de euro. De asemenea, unele clauze din caietele de sarcini ar fi putut restrânge competiția, de exemplu prin înăsprirea condițiilor de dimensiune în anumite județe.
Mulți președinți de consilii județene au respins acuzațiile, iar fostul șef al CJ Maramureș, Ionel Bogdan, susține că dezbaterea este alimentată de comparații eronate: prețuri cu TVA vs. fără TVA. El notează că multe localități au cerut microbuze de 16+1 locuri, care sunt mai scumpe, dar satisfac cerințele reale. Bogdan exemplifică că în Maramureș prețul final a fost mai mic decât în ofertele a două companii din industrie, și solicită publicarea raportului Corpului de Control cu rezultatele verificărilor. Vaslui și Mureș au respins, în linii mari, zvonurile, afirmând că procedurile au fost transparente și verificate de ANAP și CNSC. Conform CJ Mureș, pentru cele 31 de microbuze achiziționate de la Aveuro Internațional, prețul mediu de aproximativ 970.000 de lei fără TVA indică faptul că licitația a fost deschisă tuturor și că bara tehnică a impus doar o limită minimă de lungime, nu una maximă.
În paralel, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pâslaru, a anunțat trimiterea Corpului de Control pentru a verifica achizițiile, iar în cazul unor nereguli vor fi aplicate măsuri legale corespunzătoare, inclusiv sesizarea Parchetului European, dacă situația o impune.
La nivel național, CJ-urile au fost în fața ofertelor mai multor furnizori, între care C & I Eurotrans XXI (microbuze pe platformă Ford E-Transit), DMV Aviatech (microbuze importate din Lituania pe platformă Iveco) și Pacific Electric Bus (microbuze asamblate în România pe platforme chinezești). În Prahova, CJ a derulat două programe în ultimii ani: 35 de microbuze prin PNRR în valoare totală de 30,1 milioane lei (fără TVA), cu un cost mediu de circa 172.000 de euro fiecare; furnizor a fost C & I Eurotrans XXI, livrând modelul Ford E-Transit. De asemenea, 26 de microbuze au fost achiziționate prin Administrația Fondului pentru Mediu, la aproximativ 195.000 de euro fiecare, tot de la același furnizor.
Primăria Câmpina a demarat în aprilie o procedură de achiziție publică pentru modernizarea flotei de transport în comun prin introducerea de vehicule electrice, iar procedura este în etapa de evaluare financiară. La licitație s-au înscris cinci ofertanți: Pacific Electric Bus (cu Madcom DLS Impex ca terț), Anadolu Automobil Rom, ATP Trucks Automobile (cu ATP MOTORS RO ca terț), Karsan Otomotiv Sanayi Ve Ticaret A.S. și Trans Service Company (în asociere cu BMC Truck & Bus). În proiectul „Reducerea emisiilor de carbon în zonele urbane” finanțat prin PNRR (Componenta 10 – Fondul Local), vor fi achiziționate 8 autobuze electrice, 8 stații de încărcare lentă, 3 stații de încărcare rapidă, un microbuz electric și o stație de încărcare lentă, cu un buget total de 19,16 milioane lei fără TVA.
Întrebarea în lumina acestor demersuri este dacă prețurile actuale pentru microbuze reflectă supraevaluări sau costuri reale, adaptate cerințelor tehnice și dimensiunilor vehiculelor. Pentru a înțelege mai bine cum au fost derulate contractele și cum își apără Aveuro Internațional reputația în fața acuzațiilor de monopol, am discutat cu Vlad Papuc, proprietarul companiei. În interviul acordat în exclusivitate, acesta răspunde criticilor, explică formarea prețurilor și discută despre provocările și responsabilitățile asumate în cadrul programului național.
Dle Papuc, Aveuro Internațional se află în fața provocărilor imaginii publice generate de scandalul achizițiilor de microbuze destinate elevilor prin PNRR. Ne puteți oferi perspectiva dvs. asupra modului în care s-a ajuns aici și cât de afectată este activitatea companiei? Papuc: În primul rând, înțeleg preocupările opiniei publice legate de fondurile europene și de transparența procedurilor. Este esențial pentru noi să subliniem că Aveuro Internațional a respectat toate cerințele legale și tehnice, de la caietele de sarcini până la omologările internaționale. Este adevărat că scandalurile pot fi alimentate de factori competitivi nemulțumiți, însă luăm în serios transparența și conformitatea cu normele. Reputația noastră s-a construit în peste un deceniu pe profesionalism, proceduri corecte și calitatea produselor, iar partenerii noștri, atât în țară, cât și în afara țării, ne cunosc ca pe un furnizor de încredere, lucru care, în opinia noastră, reprezintă cea mai solidă replică la criticile din spațiul public.
Înainte de a detalia implicarea Aveuro în proiectul finanțat din fonduri europene, lansat în 2023, ne spuneți de când compania s-a ocupat de carosarea microbuzelor electrice și dacă, înainte de 2023, aveați contracte semnate în România sau în străinătate? Papuc: Aveuro Internațional activează de peste zece ani în sectorul transportului de persoane, concentrându-se pe carosarea microbuzelor și autobuzelor pentru piața europeană. Primele autobuze electrice au fost livrate în 2015, iar până în 2023, peste 95% din producție a fost destinată exportului. Din 2016 deținem omologări la nivel european, iar cele internaționale, obținute în țări ca Suedia și Belgia, confirmă respectarea standardelor stricte de siguranță. Am fost prezenți constant la tărmuri internaționale, unde am prezentat tehnologii inovatoare, consolidând poziția noastră pe piața europeană. Colaborarea cu producători de renume precum Mercedes și Ford, echipa experimentată și capacitatea de a livra volume mari într-un interval scurt ne-au permis să devenim un partener de încredere pentru instituțiile publice și private, atât în România, cât și în străinătate.
România avea obiectivul de a achiziționa 3.200 de microbuze pentru elevi, însă s-au livrat doar aproximativ 1.300, iar costurile au depășit considerabil predicțiile. Cum ați perceput proiectul la momentul intrării în licitații? Papuc: Datele publice arată că obiectivul inițial urmărea 3.200 de autovehicule de 8 locuri. În septembrie 2023, proiectul a fost însă extins pentru a include și microbuze de 16+1 locuri, ceea ce a crescut costul per unitate semnificativ și a redus numărul total de vehicule la aproximativ 1.300. Practic, obiectul finanțării s-a schimbat. Unele relatări au folosit date despre microbuzele de 8 locuri, dar în practică consiliile județene au achiziționat majoritar modele de 16 locuri. Pentru noi a fost o provocare majoră să omologăm ambele variante pentru a asigura participarea la licitații. De asemenea, Ministerul Educației a emis un ghid cu cerințe tehnice detaliate, ceea ce a necesitat adaptarea produselor noastre, astfel încât să trecem cu succes prin procesul de omologare în timp util. În prezent suntem singura fabrică din Europa cu omologare internațională pentru microbuze electrice școlare pe șasiu Ford și Mercedes. Diferența dintre omologările internaționale și cele naționale constă în numărul de criterii de siguranță pe care fiecare vehicul trebuie să le îndeplinească.
În spațiul public au apărut comparații privind prețuri: unele microbuze fiind livrate la aproximativ 118.000 de euro iar altele la peste 200.000 de euro. Cum puteți justifica aceste diferențe, având în vedere similitudinea modelelor? Papuc: Structura prețului reflectă cererea și oferta; în licitații, prețul include componente multiple: costul vehiculului de bază, carosarea, taxele de omologare, costuri de forță de muncă, consultanța pentru achiziții, cheltuieli administrative, transport, amortizare, garanții, mentenanța pe 8–10 ani și, desigur, marja de profit. Există multe costuri care nu sunt evidente publicului. Primele unități pot exhiba valori mai mari, reducându-se pe măsură ce volumul crește. Echipa noastră analizează fiecare document în detaliu pentru fiecare licitație, iar oferta este calculată în funcție de cerințele tehnice și bugetul estimat.
Aveuro a câștigat peste jumătate dintre contractele de microbuze la nivel național. Care a fost principalul atu în fața competiției? Papuc: Aveuro nu avea experiență anterioară în achiziții publice înainte de acest proiect, însă suntem un producător român cu o fabrică extinsă și singurul în România cu omologări europene, ceea ce ne-a permis să adaptăm produsul la cerințele ghidului Ministerului Educației și să obținem omologări internaționale. Multe caiete de sarcini solicitau prezentarea documentelor de omologare la depunerea ofertei. În plus, proiectul viza un volum mare de microbuze, iar noi eram singurii capabili să susținem o producție de până la 6 unități pe zi pentru modele standard. Am putut delega o logistică robustă, cu o flotă de 30 de camioane, și am investit constant în omologări, teste, fabrici și utilaje pentru a gestiona cererea; în total, peste 200 de oameni au fost implicați direct.
Multe dintre caietele de sarcini au fost contestate ca rezultat al unor criterii restrictive, inclusiv dimensiunile impuse. Considerați că aceste particularități au favorizat oferta Aveuro? Papuc: Aproximativ jumătate dintre proceduri au fost contestate la CNSC, iar o parte sub supravegherea ANAP. Calea contestării a venit în principal de la același competitor, iar în unele situații soluția a fost în favoarea noastră, în altele a fost pentru el. De notat faptul că Pacific Tur SRL a câștigat licitații chiar după ce a primit un certificat negativ de la autoritatea locală, dar apoi a creat o entitate nouă, Pacific Electric Bus, menținând prezența la licitații. Caietele de sarcini și bugetele au fost elaborate de consiliile județene în conformitate cu ghidul Ministerului Educației, iar noi am proiectat mașina în urma acestui ghid, fără să participăm la consultarea de piață organizată de minister la momentul elaborării ghidului. Ghidul a apărut în primăvara lui 2023, prototipul a fost pregătit în vară, iar omologarea a fost obținută în octombrie 2023. Întregul proces a fost competitiv, cu mai multe companii implicate constant; capacitatea și experiența noastră ne-au permis să adaptăm rapid produsul la cerințele ghidului.
Sunteți fiul unei persoane cu funcții în PNL Prahova. Cum răspundeți acuzațiilor despre influența politică în atribuirea contractelor? Papuc: Ceea ce contează este rezultatul muncii noastre, nu culoarea politică a județelor. Suntem o companie cu peste zece ani de activitate, axată în principal pe export în Europa și Israel. În Prahova, nu am fost selectați în ambele proceduri, iar contractele au fost adjudecate altor concurenți, ceea ce susține afirmația că nu există influențe politice în afacerea noastră.
În multe cazuri, semnarea contractelor a fost folosită ca element de imagine politică. Ați simțit presiuni sau ați încheiat acorduri politice în legătură cu aceste achiziții? Papuc: Am demarat livrările cu puțin timp înainte de alegerile locale din 2024 și am livrat în ordinea contractuală, adesea mai devreme decât termenul, fără întârzieri. Nu am detectat presiuni pentru livrări în zone specifice.
Cine poartă responsabilitatea pentru costul final și volumul de microbuze livrate: furnizorii sau consiliile județene care stabilesc bugetele și caietele de sarcini? Papuc: Bugetul PNRR este fix per județ. Județele au analizat piața prin comparație cu achizițiile din C10, unde primăriile cumpăraseră deja microbuze pentru transportul local, iar bugetul pentru un microbuz pe acel plan era aproximativ 250.000 de euro. Având în vedere aceste date, consiliile județene au estimat un nivel de preț în jurul acestei sume. Recomandăm consultarea Ghidului Solicitantului pentru apelul Microbuze electrice pentru elevi, publicat în 12 iunie 2023, unde este clar că finanțarea poate fi cerută în limita bugetului alocat, de aproximativ 6,097,560 euro fără TVA per proiect, cu o estimare de 240.000 euro fără TVA pentru un microbuz 16+1. Am respectat toate procedurile, iar procesul este documentat și verificat. Rolul nostru este să participăm în cadrul acestor opțiuni competitive, respectând aceleași reguli ca toți participanții; în aceste licitații, prețul contribuie la 40% din punctaj, iar restul de 60% ține de siguranță, garanții și dotări tehnice. În esență, calitatea și fiabilitatea au greutate mai mare decât prețul în decizia finală.
Care sunt principalele argumente tehnice și de siguranță ale microbuzelor Aveuro? Papuc: Ne bazăm pe producția în serie realizată pe șasiuri europene, colaborând cu Ford și Mercedes, ceea ce asigură disponibilitatea pieselor pe termen lung (estimativ 15 ani). De asemenea, deținem omologare europeană, ceea ce impune respectarea standardelor stricte de siguranță pentru pasageri. Experiența noastră în producția de serie pentru piețe externe ne permite să asigurăm livrări mari într-un interval scurt.
Ce garanție oferă aceste microbuze și ce costuri suplimentare apar din mentenanță și înlocuiri de piese? Papuc: Ghidul și caietele de sarcini prevăd baterii de ultimă generație. Garanția minimă cerută a fost de 4 ani, însă noi am acordat garanții extinse de 8–10 ani pentru întregul vehicul, depășind media industriei, care este în jur de 2 ani. În plus, bateriile de ultimă generație pot genera costuri de reparații pe durata ciclului de garanție, iar compania își asumă rezerve corespunzătoare, estimând un fond de aproximativ 20% din valoarea mașinilor pentru a acoperi aceste riscuri.
Dacă ar exista un nou apel de proiecte, ați putea oferi o ofertă mai competitivă pentru a crește numărul de microbuze destinate școlilor? Papuc: Da. O parte semnificativă a costurilor de dezvoltare — inclusiv omologările și investițiile inițiale — a fost deja amortizată, iar acest lucru reduce prețul în procedurile viitoare. Odată cu creșterea volumului de producție, am reușit să eficientizăm costurile. Alegem să colaborăm exclusiv cu producători europeni consacrați, cum sunt Ford și Mercedes, pentru siguranța pieselor de schimb, garanții reale de 8–10 ani și o durată de viață de cel puțin 15 ani pentru vehicule. Am evitat alternativele mai ieftine din Asia, pentru că nu ofereau aceeași garanție pe termen lung. Astfel, suntem în măsură să propunem oferte mai competitive, fără compromisuri la calitate și siguranță.
Articol susținut de Aveuro.