Cheltuielile și încasările din prima săptămână a campaniei prezidențiale. Crin Antonescu, lider în resurse financiare, urmat de Victor Ponta

Cheltuielile și încasările din prima săptămână a campaniei prezidențiale. Crin Antonescu, lider în resurse financiare, urmat de Victor Ponta
Crin Antonescu, Elena Lasconi, George Simion, Nicușor Dan și Victor Ponta. Colaj: Ion Mateș / Hotnews. Foto: Inquam Photos, Profimedia

Conform documentelor Autorității Electorale Permanente, Crin Antonescu se află în fruntea topului financiar în prima săptămână a campaniei, beneficiind de peste 20 de milioane de lei (aproximativ 4 milioane de euro) proveniți de la PSD, PNL și UDMR. Victor Ponta urmează pe locul doi, cu împrumuturi ce depășesc 10 milioane de lei (2 milioane de euro), iar George Simion, candidatul AUR, se află pe locul trei.

Începând cu data de 4 aprilie, candidații care utilizează fonduri private pot beneficia de rambursări, dacă trec de pragul electoral de 3%. Vom analiza în continuare sumele înregistrate de Crin Antonescu, Victor Ponta și George Simion.

Partidul Alianța PSD-PNL-UDMR a contribuit cu peste 20 de milioane de lei lui Crin Antonescu, suma fiind virată în trei tranșe distincte, pe 8, 9 și 10 aprilie, dintre care 15.7 milioane de lei provin de la social-democrați.

Pentru comparație, campania lui Marcel Ciolacu din anul anterior a costat peste 55 de milioane de lei (aproximativ 11 milioane de euro).

  • UDMR – 2.415.000 lei / sursă de finanțare – donații
  • PSD – 3.200.000 lei, 7.500.000 lei, 5.000.000 lei / sursă de finanțare privată
  • PNL – 2.000.000 lei / sursă de finanțare – donații, cotizații

Ponta și Simion au recurs la împrumuturi

Victor Ponta, candidatul independent, ocupă locul doi în ceea ce privește puterea financiară, având 10.3 milioane de lei (peste 2 milioane de euro), fondurile provenind majoritar din împrumuturi, având înregistrată o singură donație de 24.000 lei.

George Simion, candidatul AUR, a strâns 5.000.000 lei din împrumuturi, fără transferuri de la partid către campania sa, până în acest moment.

Pe locul patru se află Nicușor Dan, candidat independent susținut de USR, REPER, PMP și Forța Dreptei, cu suma totală de 3.15 milioane de lei în contul de campanie.

Această sumă provine din împrumuturi obținute de la persoane fizice, efectuate după data de 4 aprilie. În etapa de precampanie, primarul Capitalei a reușit să strângă din donații peste 3 milioane de lei.

Candidatul Lavinia Șandru (PPUSL) și Daniel Funeriu, candidat independent, au în conturile de campanie suma de câte 50.000 lei din venituri proprii. De asemenea, Silviu Predoiu a contribuit cu 80.000 lei proveniți din surse proprii.

Crin Antonescu cheltuie 7 milioane de lei în prima săptămână, predominând banii de la PSD

Crin Antonescu, sprijinit de forța financiară a celor trei partide care îl susțin, are cele mai mari cheltuieli în prima săptămână a campaniei pentru funcția de președinte, atingând suma de 7.2 milioane de lei.

Cele mai semnificative plăți, în valoare totală de 6.5 milioane de lei, au fost efectuate de PSD.

  • 2.8 milioane de lei – Vertigo Events / compania prin care PSD achiziționează publicitate politică în media și online
  • 888.430 lei – Stative Media / firmă plătită de PSD pentru publicitate online
  • 740.328 lei – Modern Art Design / două facturi pentru publicitate online plătite de PSD
  • 592.310 lei – MAAHS Digital / firma de publicitate angajată de PSD
  • 414.120 lei – Master Prinț Super Offset SRL / plăți pentru afișe și materiale tipărite, realizate de PSD

Singurele costuri suportate de PNL se ridică la 107.000 lei și 39.865 lei către Stage Expert SRL.

UDMR a contribuit cu aproape 500.000 lei pentru publicitate online și materiale tipărite.

Victor Ponta colaborează cu RTV și derulează alte contracte importante

Candidatul independent Victor Ponta are un contract direct cu România TV, televiziune cunoscută că îl sprijină de o perioadă. Factura plătită în prima săptămână de campanie se ridică la un milion de lei.

Un alt contract semnificativ se desfășoară prin TV Buzău Trust Campus, firmă care a colaborat și în campania anterioară a lui Mircea Geoană, având o valoare de 2.4 milioane de lei.

De asemenea, Victor Ponta a încheiat un contract pentru publicitate online cu BMobile SRL, deținuta de Andrei Bușe, iar la datele de contact este menționat site-ul daciana-sarbu.ro.

Daciana Sârbu a declarat că nu are legătură cu aceasta companie și nu își dorește să fie asociată cu campania. Valoarea contractului depășește un milion de lei.

Nicușor Dan încheie un contract de 2 milioane de lei pentru campania sa

Nicușor Dan a semnat pe 4 aprilie, în prima zi a campaniei, un contract cu Terramin Mesh Marketing SRL în valoare de 2 milioane de lei, destinat producerii și difuzării materialelor de publicitate online.

Această firmă a lucrat cu Nicușor Dan și în campania anterioară, fiind deținută de Oren Meshoulam și Elena Popescu.

Alte cheltuieli minore au inclus transportul de 12.133 lei, cazare de 5.000 lei și închirieri de spații sub 2.000 lei.

George Simion a primit fondurile în contul de campanie pe 10 aprilie, dar nu au fost raportate cheltuieli până în prezent.

USR suspendă finanțarea Elenei Lasconi. Campanie cu 24.000 de euro în joc

Biroul Național al USR a decis recent tăierea finanțării pentru campania Elenei Lasconi, având în vedere că partidul o susține pe Nicușor Dan în cursa electorală.

USR a transferat la data de 7 aprilie, suma de 120.000 de lei în contul de campanie al Elenei Lasconi, provenind din subvenția de la buget.

Singura cheltuială efectuată a fost cu Zenvertising SRL, pentru un total de aproape 120.000 de lei, firma care colaborează cu USR pentru promovarea publicității.

Sumele primite de partide ca subvenții în aprilie

Ultima subvenție încasată de partide a avut loc pe 8 aprilie 2025.

  • PSD – 6.279.952 lei
  • PNL – 3.419.022 lei
  • AUR – 3.713.435 lei
  • USR – 2.462.795 lei
  • SOS – 1.614.272 lei
  • POT – 1.300.707 lei
  • PMP – 88.849 lei
  • Forța Dreptei – 84.368 lei
Recomandari
Show Cookie Preferences