Controverse pe cea mai mare piață de automobile din lume. Strategia prin care mai mulți producători și-au crescut artificial vânzările

Controverse pe cea mai mare piață de automobile din lume. Strategia prin care mai mulți producători și-au crescut artificial vânzările
Mașină electrică produsă de Neta. FOTO: Johanes Wisnu Brata | Dreamstime.com

Companiile chinezești de vehicule electrice Neta și Zeekr sunt implicate într-o schemă de manipulare a datelor de vânzări, conform documentelor obținute de Reuters și interviurilor cu dealeri și cumpărători. Aceste firme ar fi încheiat polițe de asigurare pentru vehicule noi înainte de vânzarea acestora, cu scopul de a înregistra livrări artificiale și a atinge obiective comerciale lunare sau trimestriale.

Neta, deținută de grupul în insolvență Zhejiang Hozon New Energy, ar fi raportat vânzări anticipate pentru cel puțin 64.719 vehicule între ianuarie 2023 și martie 2024, ceea ce ar reprezenta peste jumătate din totalul de 117.000 de unități raportate în acea perioadă.

Zeekr, marca premium a grupului Geely, ar fi aplicat o metodă similară în orașul Xiamen, împreună cu dealerul său principal, Xiamen C&D Automobile, o companie de stat. Datele indică faptul că în decembrie 2024, Zeekr a declarat 2.737 de vânzări în Xiamen – de 14 ori peste media lunară – în timp ce doar 271 de vehicule au fost înmatriculate efectiv.

Această practică de a considera „mașinile second-hand cu kilometraj zero” este des întâlnită în contextul unei piețe auto chinezești extrem de competitive, marcată de supracapacitate și un război prelungit al prețurilor.

Reacții oficiale și presiuni în creștere

În urma scandalului, presa de stat chineză – inclusiv China Securities Journal – a publicat articole critice, făcând referire directă la Zeekr și subliniind că mulți cumpărători au descoperit polițe de asigurare active înainte de a achiziționa vehiculele. Multe dintre acestea nu au fost informate și nu au primit rambursări pentru perioada de acoperire pierdută.

De asemenea, publicația Auto Review, aparținând Asociației Producătorilor Auto din China, a confirmat că Ministerul Industriei intenționează să interzică revânzarea vehiculelor noi în primele șase luni de la înmatriculare, pentru a combate aceste practici.

Asociația Dealerilor Auto din China a avertizat că unele companii îi obligă pe dealeri să falsifice vânzările, iar un editorial publicat recent în People’s Daily – organul oficial al Partidului Comunist – a criticat sever acest fenomen.

Reacțiile companiilor

Geely, compania-mamă a Zeekr, a respins acuzațiile formulate în China Securities Journal, dar a refuzat să comenteze informațiile obținute de Reuters. Neta și Xiamen C&D nu au emis o reacție oficială.

Un dealer Neta, vorbind sub protecția anonimatului, a declarat că firma le-a comunicat că mașinile asigurate în avans sunt considerate vândute, chiar dacă nu au fost livrate clienților.

„Ni s-a spus doar atât: ‘Just do it, toți ceilalți o fac’”, a adăugat acesta.

Conform datelor Asociației Producătorilor Auto din China, Neta a înregistrat o scădere drastică a vânzărilor în 2024, ajungând la numai 1.215 vehicule vândute în primul trimestru al anului 2025, pe fondul unor probleme financiare semnificative.

Consecințe

În China, investitorii și analiștii își evaluează performanțele vânzărilor auto pe baza a două seturi de date: cele angro (livrările către dealeri) și cele de retail (înregistrările din sistemul de asigurări). Discrepanțele între acestea sugerează un dezechilibru semnificativ și o posibilă pierdere a încrederii în raportările oficiale ale producătorilor auto.

Practicile dezvăluite ar putea provoca intervenții majore din partea guvernului, inclusiv reglementări mai stricte privind asigurarea, înmatricularea și vânzarea vehiculelor electrice în China – cel mai mare piață auto din lume.

Recomandari
Show Cookie Preferences