De ce este nerealist să ne așteptăm să circulăm în curând cu trenul la 160 km/h pe traseul Sighișoara - granița cu Ungaria

De ce este nerealist să ne așteptăm să circulăm în curând cu trenul la 160 km/h pe traseul Sighișoara - granița cu Ungaria
Tren CFR Calatori, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că până la sfârșitul acestui an, călătorii vor putea utiliza trenul între Curtici și Sighișoara la viteza de 160 km/h. Deși această viteză este atrăgătoare, există diverse motive pentru care nu va fi aplicabilă pe porțiuni extinse din Transilvania în anul curent.

Realizarea vitezei de 160 km/h în Transilvania constituie o provocare majoră

„Până la finalul anului, ruta Curtici-Sighișoara va beneficia de o linie complet reabilitată, modernizată, ce va permite circulația cu 160 km/h”, a declarat ministrul Transporturilor, în cadrul unei vizite în județul Alba, conform Agerpres.

Distanța de la Sighișoara la Curtici este de 344 km, iar trenul IR 346 Dacia (București – Viena) parcurge acest traseu în aproximativ 5 ore și 13 minute la dus și 4 ore și 59 de minute la întors, având o viteză medie de circa 66-68 km/h.

Acum 23 de ani, trenul Expres EN 370 realiza ruta Sighișoara-Arad în 4 ore și 39 de minute, fără opriri pe o distanță de 320 km. În 2002, trenurile cu opriri între Curtici și Sighișoara făceau parcursul în aproximativ 5 ore, beneficiind de viteze mai mari între Arad și Deva și mai mici între Alba Iulia și Sighișoara.

Peste 3-4 ani, odată cu finalizarea lucrărilor la diversele instalații, ne putem aștepta ca cele mai rapide trenuri să efectueze parcursul Sighișoara-Curtici în peste trei ore, având în vedere că vor fi în medie 4-5 opriri și nu se va putea circula în permanență cu 150-160 km/h.

Trasee posibile pentru trenurile rapide în viitorul apropiat

Conform publicației Club Feroviar, nu este realist să ne așteptăm ca în 2024 să circulăm cu trenul pe ruta Sighișoara-Curtici la viteza anunțată de 160 km/h de către ministrul Grindeanu. Se subliniază că întârzierile în modernizarea căii ferate din România sunt cauzate, într-o mare măsură, de autoritățile statului, care întârzie cu exproprierile, descărcările arheologice, avizele de mediu și relocarea rețelelor de utilități.

Pe coridorul IV, lucrările sunt în desfășurare pe tronsoanele: Km 614-Bârzava, Bârzava-Ilteu, Ilteu-Gurasada și Gurasada-Simeria, totalizând 141 km.

Stadiul fizic al lucrărilor variază, existând porțiuni unde progresul este avansat, dar și altele unde finalizarea este puțin probabilă până la sfârșitul anului.

Cel mai avansat tronson este „Km 614-Bârzava”, cu 49,91 km lungime. Lucrările au început la 27 iulie 2017, și conform ultimei evaluări a CNCF CFR SA, stadiul fizic al acestora este de 93,95%.

În contrast, tronsonul „Ilteu-Gurasada”, lung de 22,34 km, a demarat lucrările la sfârșitul anului 2017, dar în aprilie 2024 stadiul fizic era de 69,96%. Este dificil de crezut că cele peste 30 de puncte procentuale restante vor fi eliminate până la finalul anului.

Pe tronsonul Sighișoara-Simeria, unde lucrările la căi sunt finalizate de câțiva ani, timpii de parcurs au scăzut gradual, de la an la an, nu într-o singură etapă.

Cazul Sighișoara-Simeria ca exemplu pentru viitor

Traficul între Arad și Simeria pe o distanță de 158 km este efectuat de trenuri rapide în aproximativ 2 ore și 22 de minute, în timp ce trenurile Regio pot dura până la 4 ore.

Pentru cei 169 km dintre Sighișoara și Simeria (pe magistralele 300 și 200), lucrările de modernizare s-au extins pe aproape un deceniu, în timp ce pentru a circula cu 160 km/h este necesar să fie implementat sistemul de semnalizare ETCS în întreaga rețea.

Într-o zi din iunie 2023, între Simeria și Sighișoara, trenul Dacia a efectuat parcursul de 169 km în doar 96 de minute, fiind totuși în întârziere. Acesta rămâne singurul tren direct care circulă între Simeria-Alba Iulia și Sighișoara, iar pentru a asigura o mobilitate eficientă, ar fi necesare mult mai multe trenuri pentru navetiști.

Chiar și după finalizarea lucrărilor de modernizare între Arad și Simeria, circulația la 160 km/h nu va fi posibilă imediat, deoarece sistemul de semnalizare ETCS trebuie instalat și testat, ceea ce va necesita timp suplimentar.

Astfel, este probabil ca, din 2025 și în special din 2026, trenurile IR să atingă viteze de 140 sau 150 km/h, dar nu 160 km/h între Arad și Simeria.

Viteza de 160 km/h va fi rezervată exclusiv trenurilor internaționale și celor IR, care necesită vagoane ce pot susține această viteză. Vagoanele etajate ale CFR Călători au o viteză maximă de 100 km/h, iar unele automotoare private nu sunt capabile să atingă 160 km/h.

Merită menționat că călătoria cu trenul spre Sighișoara este destul de lentă din cauza șantierelor actuale, construcției de tuneluri și lucrărilor întârziate. Distanța de 128 km dintre Brașov și Sighișoara durează peste trei ore, și frecvent apar întârzieri. În viitor, pe noua variantă, trenurile IR vor efectua parcursul într-o oră și 20 de minute, dar probabil abia după 2027.

Călătoria între București și Sighișoara durează aproximativ șase ore, iar în prezent există doar trei trenuri disponibile pe zi, pe fiecare sens.

Recomandari
Show Cookie Preferences