Eurostat a identificat cele mai aglomerate porturi din Europa, iar poziția portului Constanța în acest clasament este notabilă.

Europa, cu țărmuri extinse și o tradiție maritimă bine dezvoltată, găzduiește porturi majore care au un impact decisiv asupra comerțului global. Analizele referitoare la traficul portuar la nivel continental conturează ierarhia celor mai încărcate locații.
Uniunea Europeană reprezintă aproximativ 14% din comerțul mondial cu mărfuri, iar în 2023 SUA a fost principalul destinatar al exporturilor UE.
Portul Constanța din România ocupă în cadrul clasamentului un loc în topul opt al celor mai aglomerate porturi din regiune.
În 2023, volumul total de mărfuri transportate între principalele porturi din UE prin rutele maritime de distanțe scurte a fost de 1,6 miliarde de tone, înregistrând o scădere de 5,4% față de 2022.
În ierarhia celor mai aglomerate porturi din Europa, clasată după tonaj, primele trei poziții includ și portul Constanța din România.
Portul Rotterdam, în Olanda, s-a impus drept cel mai aglomerat port european pentru mărfuri, gestionând aproximativ 159 milioane de tone, echivalentul a aproape 10% din totalul UE. Locația sa strategică și infrastructura extinsă îl fac un nod central pentru comerțul internațional, iar adâncimea de pescaj de aproximativ 24 de metri permite navigația către cele mai mari nave.
Este un centru-cheie pentru bunuri energetice, cum ar fi țițeiul și gazele naturale, fiind totodată cel mai mare port petrolier din Europa. În plus, gestionează mărfuri vrac uscate, inclusiv cărbune, minereu, fier vechi și echipamente auto.
Portul folosește soluții avansate de automatizare, printre care macarale robotizate și vehicule ghidate automat (AGV), pentru a crește eficiența manipulării containerelor, a mărfurilor vrac și a celor lichide în vrac.
Portul Antwerp-Bruges ocupă a doua poziție în Europa, gestionând în jur de 119 milioane de tone anual. Poziționarea sa centrală în țară și conectivitatea multimodală — drumuri, cale ferată și canale interioare — asigură fluxuri continue de mărfuri, consolidându-i rolul de centru de tranzit esențial în Europa.
În urma fuziunii cu Zeebrugge, portul Antwerp-Bruges beneficiază de facilități moderne pentru navigația în ape adânci, docuri extinse și o rețea de conducte dedicată industriei chimice și petrochimice. Este un hub important pentru mărfurile containerizate, precum și pentru cele vrac, cum ar fi oțelul, produsele din lemn și fructele.
Portul Gdańsk a depășit Hamburgul, urcând pe locul trei. Este cel mai mare port maritim din Polonia și continuă să înregistreze rezultate solide, iar estimările pentru 2024 indică o creștere de aproximativ 24%.
În 2023, portul Gdańsk a gestionat 3.559 de nave comerciale și aproximativ 61 milioane de tone de mărfuri, în timp ce profitul net a atins un nivel record de circa 264 de milioane de zloti (aprox. 63 milioane de euro).
Datele pentru 2024 indică noi recorduri: creșteri în special pentru combustibilii lichizi (peste 1,8 milioane de tone, aproape 5%), iar mărfurile generale au avansat cu aproximativ 2%. De asemenea, manipularea containerelor a crescut cu aproape 10%, iar volumul de minereu a urcat cu 11% (aproximativ 28.000 de tone). Mărfurile ro-ro au înregistrat, de asemenea, o creștere de 3,6%, iar traficul de pasageri în croaziere și feriboturi a crescut cu 4,5%. Volumul total de mărfuri al portului Gdańsk în 2024 a ajuns la 77,4 milioane de tone.
Aceste evoluții relevă modul în care porturile europene își reglează operațiunile pentru a răspunde cerințelor lanțurilor globale de aprovizionare, demonstrând o capacitate sporită de adaptare la dinamica comerțului internațional.