HARTĂ INTERACTIVĂ: Investiția de 14 milioane de euro per kilometru pentru drumul de mare viteză legând Podul de la Brăila
Costul total estimat pentru proiectarea și construcția unui drum de mare viteză ce va conecta Autostrada „Moldovei” A7, în prezent în construcție, cu Podul peste Dunăre de la Brăila este de 1 miliard de euro. Acest proiect reprezintă prima inițiativă majoră a Companiei Naționale de Investiții Rutiere (CNIR), care va prelua gestionarea proiectelor importante de infrastructură rutieră.
- Drumul Expres Focșani – Brăila va avea o lungime de 73 de kilometri și se estimează că va fi finalizat în termen de trei ani și jumătate de la semnarea contractului. Gabriel Budescu, directorul CNIR, detaliază elementele particulare ale proiectului, precum și costurile semnificative. De asemenea, o hartă interactivă ce ilustrează traseul acestui drum de mare viteză este prezentată la finalul articolului.
Particularitate: Proiectul va fi realizat de un singur constructor
Gabriel Budescu subliniază importanța acestui proiect, menționând că reprezintă prima arteră de mare viteză ce conectează Podul de la Brăila, având ca scop punerea în valoare a acestei structuri.
O caracteristică a acestui proiect este faptul că, deși are o lungime considerabilă, a fost scos la licitație ca un singur lot, posibilitatea de a fi realizat de o singură firmă. Aceasta este o schimbare de abordare față de licitațiile anterioare pentru autostrăzi în România, care de obicei sunt împărțite în segmente mai mici.
„Am hotărât să organizăm licitația pentru întreaga lungime de 73 de kilometri, având în vedere că terenul este problematios și necesită soluții adecvate. Creăm riscuri de competitivitate neloială între constructori în cazul în care am împărți proiectul”, explică Budescu.
Potrivit lui Budescu, un alt avantaj al acestei strategii este că un singur antreprenor va putea optimiza soluțiile și va gestiona mai bine lucrările, ceea ce ar putea conduce la un preț total mai mic.
Această lungime face ca Drumul Expres Focșani – Brăila să fie cel mai lung segment unitar unde va lucra un singur constructor. Totuși, la alte licitații viitoare, CNIR va considera și opțiuni pentru ‚loturi mici’.
„Aceste loturi mai mici pot atrage firme cu resurse mai limitate, care pot crește în timp. Există avantaje și dezavantaje aici”, a adăugat el.
Criterii inovatoare la licitație: Reciclarea materialelor și angajarea forței de muncă locale
CNIR a implementat la licitația pentru DEx Focșani – Brăila criterii noi care recompensează antreprenorii care angajează lucrători din zona respectivă.
„Am solicitat utilizarea de până la 5% materiale reciclate în straturile de fundație, inclusiv beton concasat sau reziduuri de furnal din Galați. De asemenea, vom aprecia companiile care integrate modelarea informațiilor de construcție (BIM) în proiectare. Antreprenorii care angajează șomeri din zonă vor beneficia de punctaje suplimentare, având în vedere că se impun penalități în cazul nerespectării angajamentelor asumate,” explică Budescu.
Justificarea costurilor ridicate ale proiectului
Licitația pentru Drumul Expres Focșani – Brăila a generat discuții și datorită costului semnificativ de 1 miliard de euro pentru construcția celor 73 de kilometri. Aceasta se traduce prin aproximativ 14 milioane de euro pe kilometru.
Gabriel Budescu a explicat că valoarea estmată reflectă creșterea costurilor pe piața construcțiilor, care a atins un nivel ridicat.
„Aceasta este o estimare, dar rămâne de văzut la final cu cât se va încheia contractul. Însă, ultimele lucrări au atins prețuri similare,” a adăugat Budescu.
Mai mulți factori au contribuit la aceste costuri crescute, printre care și boom-ul lucrărilor finanțate prin programul de transport și investigații amplificate din cauza conflictului din Ucraina care a influențat prețurile materialelor.
„Realitatea a demonstrat că lucrările contractate la preț mai mic au ajuns, de fapt, să coste semnificativ mai mult la final,” a concluzionat Budescu.
Detalii tehnice despre Drumul Expres Focșani – Brăila
- Lungimea totală a drumului expres este de 73,5 km. Se va construi o legătură cu DN 23 de aproximativ 2,2 km (cu două benzi de circulație de 3,5 m fiecare și acostamente de 1 m) pentru a asigura conexiunea între drumul expres și DN2.
- Vor fi 6 noduri rutiere importante în: Focșani (A7), Milcovul (DN23A), Maicanesti (DN23), Corbu (DN23), Silistea (DJ221C), Braila (DX Buzau-Braila), dintre care 2 vor fi noduri de mare viteză.
- Proiectarea va include și 57 de lucrări de artă (poduri, pasaje, viaducte) având lungimi variate de la 32 la 627 m, plus păduri pentru a contracara vânturile dominante.
- Valoarea estimată este de 1 miliard de euro, ceea ce implică un cost de 14 milioane de euro/km. Timpul estimat pentru proiectare este de 6 luni, iar execuția va dura 36 de luni, având o garanție de 5 ani.