Îngrijorări legate de comasarea unităților de învățământ din București, cu două săptămâni înainte de startul noului an, pe fondul temelor despre identitatea educațională a orașului.

Liceul de Coregrafie Floria Capsali din București este programat să se contopească cu Colegiul Național de Arte Dinu Lipatti în cadrul anului școlar 2025-2026, o măsură de reorganizare a structurii școlare. Schimbarea a trezit temeri și nemulțumiri în rândul părinților copiilor de la Capsali, iar aceștia au lansat o petiție pentru a opri demersul, în timp ce inspectoratul asigură că elevii nu vor avea de suferit.
- Situația din București reflectă un fenomen la scară națională, în care sute de școli sunt vizate de comasare. Peste 500 de unități de învățământ vor deveni structuri arondate altor instituții mai mari, potrivit Ministerului Educației.
Conform lui Dragoș Giornoiu, tată al unei eleve, liceul este recunoscut pe plan internațional; comasarea cu Lipatti ar putea afecta reputația și perspectivele elevilor.
În contextul temerilor privind reorganizarea, Giornoiu a inițiat o petiție pentru menținerea Capsali ca unitate de învățământ independentă, adresată Ministerului Educației, inspectoratului din București, Primăriei Sectorului 4 și Primăriei Capitalei.
Până la ora publicării materialului, petiția avea peste 800 de semnături, toți cerând ca liceul să nu fie absorbit de Lipatti.
S-au mutat din Craiova la București pentru liceu, acum sunt dezamăgiți
Dragoș Giornoiu povestește că s-a mutat la București cu toate bunurile pentru ca fiica sa să urmeze cursurile Liceului Capsali.
Familia a avut de ales între un liceu vocațional din Capitală și unul de Coregrafie din Cluj-Napoca și a optat pentru București datorită oportunităților pentru viitorul fiicei sale.
Copiii sunt profund afectați de perspectiva pierderii identității și a profesorilor cu care au investit mult timp pentru a ajunge la acest liceu.
Acum ia în calcul mutarea la Cluj-Napoca dacă traseul profesional al fiicei sale va fi afectat de comasare.
Coreografia nu este cultură generală
Dana Conea își exprimă aceleași temeri, indicând motive similare celelor formulate de Dragoș Giornoiu.
Mama unei eleve din clasa a șasea își temește faptul că profesorii cu care învață fiica nu vor mai fi aceiași, iar schimbările în cadrele didactice ar putea afecta pregătirea. Coregrafia este văzută ca o disciplină de specialitate, nu ca formare de cultură generală.
Nu dispare identitatea unității de învățământ, spune ISMB
Cu toate acestea, conducerea Inspectoratului Școlar al Municipiului București susține că identitatea instituției nu va dispărea.
Oficialul explică că elevii și profesorii nu vor suferi modificări majore; orele de cultură generală și cele vocaționale vor continua să se desfășoare în aceeași clădire, cu săli adaptate baletului, gimnasticii și contorsionismului.
Schimbările asociate comasării includ retragerea sigiliului Capsali ca entitate juridică distinctă și transferul autorității către Lipatti, iar Capsali va funcționa ca punct de lucru al Lipatti, cu denumirea unității păstrată la intrare.
Conducerea ISMB subliniază că programul și cadrele didactice nu vor suferi modificări din cauza acestei reorganizări.
Directoarea liceului Capsali: nu se poate spune că totul rămâne neschimbat
Ana-Maria Ghinea, directoare înlocuitoare a Liceului Capsali, este rezervată în privința asigurărilor primite în ultimul interval, chiar dacă a exista o întâlnire în care i s-au prezentat astfel de garanții.
Ea rămâne prudentă până la primirea documentelor oficiale din partea ministerului, care ar trebui să clarifice efectele reorganizării.
Ghinea afirmă că va rămâne reticentă până când va avea documentele oficiale care să confirme sau infirme schimbările.
Până atunci, nu poate garanta nimic în afara afirmațiilor oficiale primite oral.
Listele finale cu comasările, încă în așteptare
Părinții și autoritățile urmăresc cu atenție evoluția procesului și detaliile despre modul în care va începe noul an.
Conform calendarului, ARACIP trebuia să comunice ordinele ministrului referitoare la comasări inspectoratelor, pentru ca apoi acestea să comunice deciziile către primării, iar lista finală să devină publică.
Momentan, autoritățile au indicat că 507 școli din țară vor fi reorganizate, astfel încât să nu mai aibă conducerea proprie, fiind arondate unei instituții mai mari.
Potrivit legii 141 2025, pentru a avea personalitate juridică, o școală trebuie să depășească pragul de 500 de elevi, pragul anterior fiind de 300.
Unitățile cu minimum 250 de preșcolari, sau cu alte praguri stabilite pentru elevi și preșcolari, își păstrează anumite forme de autonomie juridică, în timp ce alte tipuri de unități pot fi reorganizate.
Autoritatea de presă a cerut lista completă a unităților propuse pentru comasare la nivel național; datele complete vor fi publicate imediat ce intră în posesia lor.
Efectele comasării asupra elevilor, potrivit unui expert în politici educaționale
La începutul lunii iulie, într-un interviu, ministrul Daniel David estima că peste 900 de directori, personal auxiliar și nedididactic ar putea pierde funcțiile în urma comasării.
Despre directorii unităților mici, ministrul a spus că mulți dintre ei vor reveni la activitatea didactică pe scenă proprie, nu vor rămâne în funcții de conducere.
Este însă crucial ce profesori vor pregăti elevii la clasă; elevii din unitățile ce se vor comasa au potențialul să beneficieze de o educație mai bună.
În comunitățile izolate este posibil să nu existe profesori titulari be; aceștia sunt oameni cu intenții bune, dar insuficient pregătiți pentru cerințele comunității.
Dacă aș fi părinte în comunitate izolată, aș alege să trimit copilul la distanță de aproximativ 20 de kilometri pentru un învățământ de calitate superioară.
O soluție ar fi să renunți la școală ca parcare pentru rude și sinecure, iar o altă măsură ar consta în organizarea transportului elevilor către școală.