Racheta europeană Ariane 6 a efectuat cu succes prima sa lansare în spațiu, plasând microsateliți. „O zi de referință pentru ESA și pentru accesul autonom în cosmos”
UPDATE 23:18 Ariane 6 a reușit să plaseze pe orbită microsateliții transportați, la o oră și șase minute după lansare, marcând un moment istoric în zborul inaugural al rachetei europene, apreciat de publicul adunat la centrul spațial din Kourou, Guyana Franceză, conform AFP.
„Aceasta este o zi de referință pentru ESA și pentru Europa”, a declarat directorul Agenției Spațiale Europene (ESA), Joseph Aschbacher. Acest succes simbolizează revenirea Europei la un acces autonom în spațiu, ceea ce va fi considerat complet odată ce etajul superior va intra în atmosferă, conform planului, la aproape trei ore după lansare.
Racheta Ariane 6 a fost lansată marți de la baza spațială din Kourou, Guyana Franceză, transmit agențiile de presă internaționale, inclusiv Agerpres. Această rachetă are ca scop asigurarea accesului autonom al națiunilor europene în spațiu.
O lansare amânată
Dezvoltarea rachetei a întâmpinat o întârziere de o oră din cauza unei probleme „minore” rezolvate în dimineața respectivă. Racheta, având o înălțime de 56 de metri și o greutate de 540 de tone, a decolat la ora locală 16:00 (19:00 GMT) datorită celor două propulsoare auxiliare și motorului Vulcain de pe treapta principală. Zborul său inaugural este prevăzut să dureze 2 ore, 51 de minute și 40 de secunde.
Acest nou lansator european a fost în așteptare timp de 10 ani pentru lansarea sa inaugurală, dezvoltarea sa fiind uneori complicată, cu numeroase întârzieri și probleme tehnice.
Racheta transportă capsula spațială Nyx Bikini de la Exploration Company și sateliții OOV-Cube de la RapidCubes și Curium One de la Planetary Transportation Systems.
După ultimul zbor al rachetei Ariane 5, care a avut loc anul trecut, Europa nu mai are capacitatea de a plasa un satelit pe orbită de una singură: invadarea Ucrainei a afectat accesul la lansatorul mediu rusesc Soiuz, iar racheta Vega-C a fost suspendată din cauza unui accident de la sfârșitul anului 2022. „Tot ce putea merge prost a mers prost”, a recunoscut șeful ESA, Joseph Aschbacher.
De aceea, „Ariane 6 este esențială pentru Europa, care trebuie să aibă acces independent în spațiu”, a adăugat el.
O rachetă cu 18 „pasageri”
Motivația economică pentru Ariane 6 este considerabilă. Fără această rachetă, Europa ar putea pierde oportunitatea de a se afirma într-o economie spațială în creștere – se estimează că exploatarea acesteia ar putea genera venituri de 822 de miliarde de dolari în următorii 10 ani, o creștere cu aproape două treimi față de prezent, conform firmei Novaspace.
Fără această rachetă, programele spațiale și lansările de sateliți europeni ar fi constrânse într-un climat internațional plin de tensiuni geopolitice.
Ariane 6 va putea să plaseze sateliți pe orbite geostaționare, la 36.000 km altitudine, la fel ca predecesoarea sa Ariane 5, sau să transporte constelații de sateliți pe orbite joase.
Pentru această funcție, etajul superior al rachetei este echipat cu motorul Vinci, care permite plasarea sateliților la diverse altitudini, urmând ca acesta să se prăbușească în Oceanul Pacific pentru evitarea generării deșeurilor spatiale.
Deși lansatorul a fost „calificat” la sol, zborul inaugural va demonstra efectiv funcționarea tuturor sistemelor sale, a explicat Toni Tolker-Nielsen. Racheta va transporta 18 „pasageri”, incluzând microsateliți universitari și experimente științifice.
„Această primă lansare este un moment important pentru noi toți. Reprezintă nu doar culminarea eforturilor de dezvoltare, ci și începutul fazei de operare”, a subliniat Franck Huiban, director de programe civile la Arianegroup.
Ariane va putea efectua 12 lansări pe an
Primul zbor comercial este programat să aibă loc la sfârșitul acestui an, urmat de alte 14 lansări în decurs de 2 ani. „Ariane 5 a fost concepută pentru un maxim de 7 lansări pe an, în timp ce Ariane 6 va putea realiza 12 lansări anual, cu un prim obiectiv de 9 lansări pe an”, a declarat Franck Huiban.
Totuși, această capacitate este mai mică comparativ cu performanțele companiei americane SpaceX, care a realizat 14 lansări ale rachetelor Falcon 9 doar în luna mai.
Programul Ariane 6 este deja ocupat cu 30 de misiuni planificate, dintre care 18 sunt pentru plasarea pe orbită a constelației Kuiper a companiei Amazon.
„Aceasta este o realizare fără precedent pentru o rachetă care nu a efectuat încă un zbor”, spunea Stéphane Israël, șeful Arianespace, la sfârșitul lunii iunie.
Cu câteva zile înainte de lansare, operatorul european de sateliți meteorologici, Eumetsat, a anulat o lansare programată pe Ariane 6, alegând SpaceX din motive considerate „excepționale”, ignorând principiul preferinței europene, conform AFP.
„Lansatorul de suveranitate al Europei”
În competiția cu SpaceX, provocarea pentru Ariane 6 este să se integreze într-o „piață care necesită lansatoare”, afirmă Martin Sion, șeful Arianegroup, subliniind că aceasta reprezintă „lansatorul de suveranitate al Europei”.
Ariane 6 „nu este suficient de competitivă pentru a face față provocărilor americane”, explica în 2019 președintele Curții de Conturi din Franța, Didier Migaud, care a evidențiat riscurile ca acest lansator să nu fie sustenabil în fața competiției cu SpaceX.
Nu există planuri de a face Ariane 6 reutilizabilă, admis Martin Sion, președintele Arianegroup. „Dacă ne-am fi dorit ca Ariane 6 să aibă același număr de zboruri ca SpaceX, am fi ales o arhitectură diferită”, explicat el recent Asociației Jurnaliștilor Presei Aeronautice.
Însă pentru Hermann Ludwig Moeller, directorul Institutului European de Politică Spațială (ESPI), problema rentabilității acestei rachete „nu este fundamentală”, având în vedere că racheta asigură prezența europeană în spațiu, importantă pentru domenii precum agricultură, transport, climă sau apărare.
Printr-un apel la acțiune din martie, Philippe Baptiste, șeful Agenției Spațiale Franceze Cnes, a semnalat că „industria spațială europeană este în pericol”, subliniind că aceasta „nu avansează suficient de repede și nu a reușit să treacă la industrializare”.