Restaurantele dintr-o țară europeană sunt tot mai preocupate de un fenomen în expansiune: „Problema provine de la lipsa de bune maniere”

După criza generată de pandemia Covid-19 și creșterea abruptă a prețurilor în diverse domenii, fenomenul „no-show” (absența neanunțată la o rezervare) îngrijorează din ce în ce mai mult actorii din sectorul Horeca din Belgia, conform publicației La Libre.
Matthieu Léonard, restaurator și președinte al Federației Horeca Bruxelles, susține că „totul derivă dintr-o problemă de educație și bune maniere”.
El subliniază că această practică, considerată de unii ca fiind inofoensivă, duce la pierderi financiare semnificative pentru restaurante, hoteluri și cafenele, având un impact major asupra celor care se străduiesc să fie profitabile.
„Nu ne mai aflăm în anii ’90, când sectorul Horeca prospera. Astăzi, un loc neocupat este costisitor, iar restauratorii suferă pierderi financiare directe”, afirmă Léonard.
„De exemplu, restaurantele premiate cu stele Michelin, care au de obicei aproximativ 40 de locuri, pot pierde 15% din cifra de afaceri dacă o masă pentru șase persoane este anulată pe ultima sută de metri”, adaugă reprezentantul.
Tot mai multe restaurante din Belgia solicită un avans la rezervări
Un recent studiu realizat în rândul a 250 de antreprenori din sectorul Horeca din Belgia relevă că aproximativ 40% dintre aceștia cred că clienții înțeleg necesitatea de a solicita un avans ca măsură de protecție împotriva absențelor.
Matthieu Léonard subliniază că cererea de avansuri pentru rezervări devine o practică tot mai comună printre restaurante, inspirându-se din modelul anglo-saxon, deja adoptat pe scară largă.
„Mulți restauratori nu ezită să ceară un avans, iar aceasta este, de obicei, cea mai eficientă soluție”, afirmă el.
Unele restaurante nu se sfiesc să ceară avansuri care pot ajunge la câteva sute de euro.
Soluții inedite pentru problema clienților care nu onorează rezervările
Tehnologia oferă, de asemenea, soluții alternative. Prin intermediul platformelor de rezervare online, clienții pot primi notificări automate pentru a nu uita de rezervare, având posibilitatea să o confirme sau să renunțe într-un interval care permite restauratorului să se adapteze.
Unele metode merg mai departe, identificând clienții care abuzează de practica „no-show” și informând restaurantele despre aceștia. În perioadele aglomerate, restauratorul poate alege să refuze acești clienți.
De asemenea, unii din domeniu recurg la tehnica de „overbooking” (suprarezervare), similară cu cea utilizată de companiile aeriene, acceptând un număr de rezervări mai mare decât capacitatea reală a localului.
Nu toate restaurantele sunt îngrijorate de problemă
Cu toate acestea, o parte semnificativă a antreprenorilor din Horeca consultați rămân reticenți să adopte astfel de măsuri, temându-se că ar putea descuraja clienții sau, mai rău, i-ar putea îndrepta spre concurență.
Conform aceluiași studiu, 90% dintre antreprenorii din sector evită aceste practici, iar 53% consideră că perceperea unui avans ar putea descuraja clienții.
Cei care nu primesc rezervări, precum Alain Blond – managerul braseriei Plattesteen din centrul Bruxelles-ului – pot răsufla ușurați. „În domeniul nostru, putem spune că stârnim invidii”, glumește el, arătând că afluxul constant de clienți îi protejează de această problemă.
FOTO articol: Anamaria Mejia | Dreamstime.com.